För- och eftersnack MSCC KM 2009
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
För- och eftersnack MSCC KM 2009
Så har MSCCs (f d MGCC) första KM börjat.
KM1 kördes igår 2009 05 10 på Sturup Raceway och miator dominerade som vanligt startfältet i Roadsport C.
Om jag räknade rätt så var det 3 nya förare och en ny bil (ex Anders Ohlsson och ex Max är kvar med nya förare).
Glömde förstås att kolla om alla är med i vår klubb.
Vi fick en solig och skön dag utan några större incidenter. Jag siktade på förra årets tider, vilket snart visade sig omöjligt och bara ledde till slarvig körning, men jag lyckades ändå ta hem förstaplatsen strax framför Hans Drangel.
I racet (som för de oinvigda alltså inte ger poäng i KM) gjorde jag som vanligt en usel start (eftersom jag nu har en koppling som greppar blev det faktiskt ännu sämre än vanligt...) och tappade ledningen till Fredrik O i Pontiac Fiero, men var förbi igen redan på första varvet (tror jag). Sen var det lite tomt bakåt, så jag fick istället jaga en Elan som körde med oss (utom tävlan). Vi låg jämsides ut på målrakan, men Elanen har "lite" mer pulver, så där hade man ingen chans.
Min bil funkade bra bortsett från att den är lite vinglig och att den fortfarande (trots extern tryckregulator på max) verkar gå magert (rent i avgasröret)...
KM1 kördes igår 2009 05 10 på Sturup Raceway och miator dominerade som vanligt startfältet i Roadsport C.
Om jag räknade rätt så var det 3 nya förare och en ny bil (ex Anders Ohlsson och ex Max är kvar med nya förare).
Glömde förstås att kolla om alla är med i vår klubb.
Vi fick en solig och skön dag utan några större incidenter. Jag siktade på förra årets tider, vilket snart visade sig omöjligt och bara ledde till slarvig körning, men jag lyckades ändå ta hem förstaplatsen strax framför Hans Drangel.
I racet (som för de oinvigda alltså inte ger poäng i KM) gjorde jag som vanligt en usel start (eftersom jag nu har en koppling som greppar blev det faktiskt ännu sämre än vanligt...) och tappade ledningen till Fredrik O i Pontiac Fiero, men var förbi igen redan på första varvet (tror jag). Sen var det lite tomt bakåt, så jag fick istället jaga en Elan som körde med oss (utom tävlan). Vi låg jämsides ut på målrakan, men Elanen har "lite" mer pulver, så där hade man ingen chans.
Min bil funkade bra bortsett från att den är lite vinglig och att den fortfarande (trots extern tryckregulator på max) verkar gå magert (rent i avgasröret)...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Förresten... vi kanske kan lägga allt MSCC KM 2009-snack i den här tråden istället för att skapa flera trådar?
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Grattis till segern! Kul att det mesta verkar lira för dig.
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Kul : )
Såg att Hans D inte körde alla rejs ?
Såg att Hans D inte körde alla rejs ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Grattis Dennis! Å va kul att så många Miator var på banan!
Skulle varit kul å va med men ibland flyter det inte...
Skulle varit kul å va med men ibland flyter det inte...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Stämmer det, under andra passet började det ryka betänkligt bakom bilen och jag letade febrilt efter syndabock (lämplig engelsk bil) tills jag insåg att det faktiskt var min bil (regnet på vindrutan var olja). Det visade sig vara en anslutning till servostyrningen som inte var dragen ordentligt efter vinterns mek Jag hann inte sanera bilen färdigt till racet. Fortsatte saneringen efter jag kom hem igår (otroligt vad oljan letar sig in overallt). Nu rostar den väl inte iaf.Josen wrote:Kul : )
Såg att Hans D inte körde alla rejs ?
Dennis vann övertygande. Grattis Dennis Några nya Miataförare var också med och Robert Serwanski som köpt Anders Ohlssons bil körde fortare för varje pass. I racet var han uppe och stötte friskt på rutinerade Fredrik Olssons Fiero.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Tack för gratulationerna.
Hans var inte långt efter och med lite nytt blod i gänget får vi nog passa oss.
Synd att du inte kunde komma, Fredrik. Se nu till att bli klar till Kinnekulle.
Edvin och Goran med Porscharna var förresten tillbaks i KM, kul.
Vi kan ju hoppas att Anders O, Max m fl också får återfall så småningom.
Vi hade faktiskt en liten incident, men det redde ut sig utan problem; Fredrik med Fieron snurrade i kurvan innan målrakan och stod still på tvären när jag kom runt hörnet med lite för lite uppmärksamhet framåt (brukar missa växlingen så jag kollade på varvräknaren... ). Fredrik hade rutin nog att stå kvar stilla tills jag valt sida och passerat honom.
Hans var inte långt efter och med lite nytt blod i gänget får vi nog passa oss.
Synd att du inte kunde komma, Fredrik. Se nu till att bli klar till Kinnekulle.
Edvin och Goran med Porscharna var förresten tillbaks i KM, kul.
Vi kan ju hoppas att Anders O, Max m fl också får återfall så småningom.
Vi hade faktiskt en liten incident, men det redde ut sig utan problem; Fredrik med Fieron snurrade i kurvan innan målrakan och stod still på tvären när jag kom runt hörnet med lite för lite uppmärksamhet framåt (brukar missa växlingen så jag kollade på varvräknaren... ). Fredrik hade rutin nog att stå kvar stilla tills jag valt sida och passerat honom.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Är Frediks Fiero smalare när han står på tvären än när han kör framför?Dennis Kullman wrote:Fredrik hade rutin nog att stå kvar stilla tills jag valt sida och passerat honom.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Inte långt ifrån.Niklas Falk wrote:Är Frediks Fiero smalare när han står på tvären än när han kör framför?Dennis Kullman wrote:Fredrik hade rutin nog att stå kvar stilla tills jag valt sida och passerat honom.
Men igår släppte han förbi ganska snällt på rejset; det är lite för stor skillnad på våra varvtider för att det ska vara schysst att stänga i alla lägen.
Re: För- och eftersnack MSCC KM 2009
Kan bara instämma i den allmäna lovsången - en vädermässigt perfekt dag förgyldes av nya bekantskaper som direkt inger respekt i tiderna de lyckas prestera, vi får se till att Robert och Peter kommer med i klubben!
Själv hade jag som vanligt ambitionen att ha kul före att pressa bilen till det yttersta denna årets första dag, i slutet av första tidsträningen "slocknade" plötsligt instrumenten, varvräknare, temp och bränsle (och blinkers?!?) så jag gav upp tidigt. I andra tidsträningen höjde jag amitionen och pressen på mig själv vilket resulterade i höger fram hjul på fel sida av kurbsen i andra svängen efter högfarts kurvan - fick för mig att hjulinställningarna rubbades ordentligt och avbröt igen....
Lite missljud och darrningar hindrade dock inte från start i Racet - klämde Peter (fd. Max bil) i starten och kom i mål som femte från åttonde start position. Kollegorna på jobb fick höra om min "uppkörning" till leda hela måndagen...
Återigen ett smidigt och mycket effektivt arrangemang av vännerna i MSCC.
/Klas
Själv hade jag som vanligt ambitionen att ha kul före att pressa bilen till det yttersta denna årets första dag, i slutet av första tidsträningen "slocknade" plötsligt instrumenten, varvräknare, temp och bränsle (och blinkers?!?) så jag gav upp tidigt. I andra tidsträningen höjde jag amitionen och pressen på mig själv vilket resulterade i höger fram hjul på fel sida av kurbsen i andra svängen efter högfarts kurvan - fick för mig att hjulinställningarna rubbades ordentligt och avbröt igen....
Lite missljud och darrningar hindrade dock inte från start i Racet - klämde Peter (fd. Max bil) i starten och kom i mål som femte från åttonde start position. Kollegorna på jobb fick höra om min "uppkörning" till leda hela måndagen...
Återigen ett smidigt och mycket effektivt arrangemang av vännerna i MSCC.
/Klas