Ryckig gång i motorn

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Ryckig gång i motorn

Post by Per Hammarsjö »

Upplevde att motorn inte svarade på lågvarv vid ett par tillfällen igår.
Tror det hände 4 gånger.
Gasade fullt och motorn kändes slö i ca 0,5 - 1 sekund. Sen var det fullt fräs. Detta hände bara på första och ev andra varvet. Dvs motorn hade just startats och kanske stått 1-2 timmar. Har för mig att problemet uppkom vid sido-g-kraft.

När jag väl hade pressat bilen ett par gånger runt banan märkte jag inte av problemet något mer. Ej heller på väg hem igår.

Någon idé vad det kan vara? Glappkontakt spånade Niklas om....
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ryckig gång i motorn

Post by Josen »

- Dog bilen helt eller bara slö ?
- Bränsle-filter bytt någon gång ?
- Jord-fel -> har du kontrollerat din inkoppling av huvudström-brytaren ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Ryckig gång i motorn

Post by Per Hammarsjö »

Det kändes inte som den var helt död utan bara slö. Händer det igen ska jag kolla på varvräknaren som enligt niklas går i botten om strömmen försvinner.

Soppafiltret är inte bytt – också en fundering jag hade.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ryckig gång i motorn

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Det kändes inte som den var helt död utan bara slö. Händer det igen ska jag kolla på varvräknaren som enligt niklas går i botten om strömmen försvinner.
De gånger det hänt mig (ut på rakan på Mantorp förra året) så har det varit totalt tändningsbortfall efter kurbsanvändning (förmodat glapp). att varvräknar då dog är inte konstigt eftersom den inte fick nån signal.
Men det har inte återkommit mer än en gång till tror jag. Glapp är ju aldrig bra.

Men om det bara accelerar lite trögt studtals så vet jag inte riktigt, skitiga injektorer är ju ännu en sak att felsöka om det återkommer oftare.
Rost bakom ratten, gammal bensin, länge sen den gått på höga varv?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Ryckig gång i motorn

Post by Per Hammarsjö »

Mmm..

Har varit ute och pressat den nu och inte märkt av någonting. Var nog dålig kvalitet på soppan från OKQ8! :)
Svårt att felsöka när det inte återkommer. Glapp låter ju mest troligt just nu.
Post Reply