Mera vikthysteri!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Mera vikthysteri!

Post by Peter Sandström »

NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mera vikthysteri!

Post by Fredrik Henriksson »

Rätt ställen att spara vikt på också! 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mera vikthysteri!

Post by Niklas Falk »

Vikt som rör på sig är alltid bra att minska, speciellt om man patsätter huset för att få stötdämparna att göra ett så bra jobb som möjligt.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Mera vikthysteri!

Post by Per Hammarsjö »

Får man, enligt reglementet, byta dessa?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mera vikthysteri!

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Får man, enligt reglementet, byta dessa?
Det är svårt att hävda att de med stor sannolikhet inte skulle kommenteras vid en kontrollbesiktning.
Men Svartmålade med lite bodystruktur (dvs så de inte lyser i ögonen) så kan det vara lättare att undvika upptäckt.
De är ju gjorda för vanliga bussningar, det är ju en fördel (ledlager/länkhuvuden gillas inte).

Eftersom den extra camberjusteringen görs med en extra original bult+bricka så är det ju enklare att hävda att det är original (och inte hemmasnide).
Jag ska ju inte säga alltför mycket som redan kör med modifierade bärarmar (men besiktningsmännen ser ju ingen skillnad på dem mot original).

Dessa bör ju kombineras med den rörbaserade subframen som tagit fram av samma team. Med den får man NBs geometri. Man får då betydligt mer plats för luftflöde runt nedre delen av motorn (och mot hjulhusen).
Men hur många hundradelar det ger i varvtid (bortsett från camberjusteringen) får nån prova fram, inom felmarginalen är en lågoddsare.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mera vikthysteri!

Post by Josen »

Ser kanon ut :up: - fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
En NA med
Subframes i alu
Motorblock i alu
+ seriös lättning
Borde komma ner på 750 kg :banana: :banana: :up:
Skulle det börja gå att slå ut Eliser ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mera vikthysteri!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Ser kanon ut :up: - fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
Du har mao inte kollat in rörsubframen ;)

Men du får ta i ordentligt för att komma ner under 900kg med förare. Hålborrat rubbet och glasfiberakter (skal med röramsinnerdel) är ju en början.
Alu är inte mycket lättare än svetsade rör, alu måste ju klara utmattning etc.

Den extra camberjusteringen sker tyvärr med en extra original camberbult :down: , dvs inte reproducerbara shims. Möjligen skulle man kunna ersätta det med fixa offsetbrickor (8kantiga istället för runda som glappar och har sig).
Post Reply