Jag är i färd med att beställa fjädrar nu och behöver lite hjälp. Vilken hårdhet är lämplig att börja med? Fram/bak. Längden på fjädrarna vet Jag inte heller. De ska användas med gula Koni och Jag vill ju inte ha vare sig en SUV eller magskrapare, utan som nu, lite lagom höjd, dvs 40-50mm lägre än original. Längder på fjädrar är lika svårt att få fram som hårdhet. Det är stötdämparexperten som kan ta fram fjädrar efter önskemål, men det är lite svårt när Jag inte vet vad Jag önskar...
Hjälp!!!!
Fjäderkonstanter och längd
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Fjäderkonstanter och längd
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Fjäderkonstanter och längd
Är det så enkelt som att mäta mina originalfjädrar hemma i garaget och dra av 45mm? eller är det lite andra faktorer som spelar in?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Fjäderkonstanter och längd
Det är inte trivialt att få fram rätt längd. många faktorer att räkna på. Har du undersökt denna möjligheten ?
Du vinner massa på att ha det så här, lätt att byta fjäderkonstanter, kan göra cornerweigth, större utbud av fjädrar. Du köper dessa rör på EBay för 200:-Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Fjäderkonstanter och längd
Det är ju en utväxling mellan fjäderns rörelse och hjulets (fjädern sitter ju en bit in på bärarmen).
Sen kan man räkna sig blå för att få fram hur lång en hårdare fjäder skall vara i helt utfjädrat läge för att uppnå detsamma som idag.
Om du inte vill grotta ner dig i lektioner om Motion ratio etc etc (Fat Cat Motorsport har ett bra Excelark http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v8_1.xls ) så skulle jag försöka mäta dagens fjäders längd på bilen när den står på hjulen (tex på lecablock) och när den är lös i handen. Med fjäderkonstanten kan du då direkt veta den kraft som fjädern bär när den sitter på bilen (fjäderkonstanten kan räknas fram för kontinuerliga fjädrar, progressiva strular bara till det).
Men jag tror du förstår varför man gärna har fasta mått på racefjädrar och ställbara tallrikar istället (dvs om fjädrarna är 180 eller 200mm långa gör inte så mycket (så länge som tallriken inte tar i nånstans). Josen är inne på samma spår.
Dessutom så kan du nog inte beställa fjädrar i exakt den längd du vill, racefjädrar har längder stegvis. Jag minns iofs att det går att beställa helt customfjädrar om man vill, 10 satser åt gången (dvs minst 20 fjädrar av varje sort)...
Sen kan man räkna sig blå för att få fram hur lång en hårdare fjäder skall vara i helt utfjädrat läge för att uppnå detsamma som idag.
Om du inte vill grotta ner dig i lektioner om Motion ratio etc etc (Fat Cat Motorsport har ett bra Excelark http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v8_1.xls ) så skulle jag försöka mäta dagens fjäders längd på bilen när den står på hjulen (tex på lecablock) och när den är lös i handen. Med fjäderkonstanten kan du då direkt veta den kraft som fjädern bär när den sitter på bilen (fjäderkonstanten kan räknas fram för kontinuerliga fjädrar, progressiva strular bara till det).
Men jag tror du förstår varför man gärna har fasta mått på racefjädrar och ställbara tallrikar istället (dvs om fjädrarna är 180 eller 200mm långa gör inte så mycket (så länge som tallriken inte tar i nånstans). Josen är inne på samma spår.
Dessutom så kan du nog inte beställa fjädrar i exakt den längd du vill, racefjädrar har längder stegvis. Jag minns iofs att det går att beställa helt customfjädrar om man vill, 10 satser åt gången (dvs minst 20 fjädrar av varje sort)...
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Fjäderkonstanter och längd
Nu är jag ju fruktansvärt dåligt insatt i det här med fjädrar dämpare mm. Är det justerbara tallrikar på dämparna vi pratar om här och sen en en universalfjäder som används till detta och denna fjäder är billig och finns att få i olika hårdhet? korrekt?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Fjäderkonstanter och längd
Jag har gjort samma uträkningar till min bil. Värderna stämmer naturligtvis inte men tankegången går att följa. Vet du bara MR (motion ratio) och bilens vikt och fördelning samt besämmer dig för en egenfrekvans så är du på god väg!
Börjar i mitten på sidan 10:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=189
Börjar i mitten på sidan 10:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=189
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Fjäderkonstanter och längd
F*n vad jobbigt allt verkar var Varför finns det inte bara en uppsättning stenhårda fjädrar till Miatan att beställa? Utan att behöva veta cornerweight, konstanter, motion ratio, corn flakes, nonsens, lbs/inch osv?
Jag vill ju komma igång nu...
Jag vill ju komma igång nu...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Fjäderkonstanter och längd
Japp Det enklaste sättet att få till det.Nu är jag ju fruktansvärt dåligt insatt i det här med fjädrar dämpare mm. Är det justerbara tallrikar på dämparna vi pratar om här och sen en en universalfjäder som används till detta och denna fjäder är billig och finns att få i olika hårdhet? korrekt?
Du behöver kontrollera att NC kan ta 2,5"/2" fjädrar i överdelen
Mitt råd
Köp dessa eller motsvarande
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-00-01 ... ccessories
Byt fjädrar som följer med kittet ( brukar var skräp ) men du kan använda längden på dessa fjädrar som referens när du beställer nya.
Beställ sen fjädrar 2" eller 2,5" från Froza
500 lbs fram och 350 lbs bak ( 9 kg /6 kg )
Köp en grov krängare fram
Du gör 1.13 tider på knutan i sommar
Ser man på spec NC ligger de på samam spec som NA/NB så fjäder konstanter motsvarande NA/NB borde fungera
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... 9/158.htmlFront Spring (700 lbs. / ?" free length) 2 Eibach . 0000-04-9700-xx TBA
Rear Spring (400 lbs. / ?" free length) 2 Eibach . 0000-04-9400-xx TBA
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team