Byta bussningar?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Byta bussningar?
Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.
Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Byta bussningar?
Kan det vara dessa ni pratade om? http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-97005Per Hammarsjö wrote:Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.
Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Just f*n det var ju dom som kostade skjortan..Crazy Ivan wrote:Kan det vara dessa ni pratade om? http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-97005Per Hammarsjö wrote:Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.
Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
Niklas alternativ känns helt plötsligt inte så dumt.. Tänkte ändå köra på vinterdäck nästa år...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byta bussningar?
Du måste ju inte vara lika lat som mig, men bussningarna passar väl bra ihop med konisarna (högt tempo med low-key grejer)Per Hammarsjö wrote:Niklas alternativ känns helt plötsligt inte så dumt.. Tänkte ändå köra på vinterdäck nästa år...
Det var dessa och dessa jag syftade på (lite svårt att multitaska me iPoden i soffan)
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
har du koll på hur mycket jobb det är, det är liksom ett antal som bör bytas samtidigt om du börjar riva i detta. Har inte du nya krängare (med tillhörande nya bussningar) borde räcka et tag till. Kanske en sak om det är som med exv. Mats bil som är uppvuxen på banan. KAnske bättre att lägga krut på nya hjulinställningsbultar så du lätt kan exprimentera med hjulinställning.
Tycker en som sig tror veta...
Tycker en som sig tror veta...
CG Leijonhufvud
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
En variant är bredare fälgar Åkte hela sommaren med 205:or och 8:are och har rätat upp cambern hela tiden, slutade med c:a 1,5 till 2 grader och ändå fått åka med rätt så lågt lufttryck i däcken för att få hyfsat jämn värme på däcken. Kommer inte ihåg riktigt vad jag slutade med, men på Mantorp hade jag högst 1,5 kilo varma så på slutet av säsongen hade jag nog runt 1,8 men då med ovanstående camber. nåt att tänka på för dom som tänkt åka med den kombinationen.
7,5 tummare är kanske det optimala till 205:or (blir det en ful gubbe nu?) eller 215 till 8"? Alltså något smalare fälg än däckets bred ? Vavava?
7,5 tummare är kanske det optimala till 205:or (blir det en ful gubbe nu?) eller 215 till 8"? Alltså något smalare fälg än däckets bred ? Vavava?
De e mycke nu...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Har fått tag på en kille som kan tillverka bussningar i önskat material. Frågan är om det blir billigare än att köpa de som Falk föreslog? Läste nog fel förra gången på priset. Missade snarare att läsa att det var bärarmar inkluderade i den 800 dollars lösningen.
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Har aldrig bytt bussningar på bilen förut.. Någon har tips på vad man behöver för verktyg så man inte kör fast?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byta bussningar?
Emilio har en fin liten film hur man gör det med en "monstertving" och mutterknack. Annars är en hydrualpress ett bra verktyg för att få ut gummibussningarna.Per Hammarsjö wrote:Har aldrig bytt bussningar på bilen förut.. Någon har tips på vad man behöver för verktyg så man inte kör fast?
Oavsett verktyg så underlättar det att använda väldigt "rätt" tryckhylsa och mothåll.
En gängstång (eller lång bult) lite hylsor och mutterknack kan nog också fungera, smörj gängorna så de inte skär.
Men man ska ju inte ha bråttom (tex ha bilen till jobb nästa dag), då skiter det sig alltid mer än man kan tro.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Så att göra jobbet torsdag innan tävlingshelg är lite dumt?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byta bussningar?
Torsdag låter ju som lång framförhållning när det gäller dig.Per Hammarsjö wrote:Så att göra jobbet torsdag innan tävlingshelg är lite dumt?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Skiter det sig så borde jag hinna till kvalet på lördagen...
Re: Byta bussningar?
Byta bussningar är ett riktigt skit-jobb Mesta tiden går till att få bort de gamla Bak är det massor av dem
Finns ett brutalt sätt som funkar bra - elda bort dem Hammeralacka upp dem sen så blir det kalas.
Eller så fixar man bög-puts-nivå som försvinner i första besöket av sand-fållan
/Joachim
Finns ett brutalt sätt som funkar bra - elda bort dem Hammeralacka upp dem sen så blir det kalas.
Eller så fixar man bög-puts-nivå som försvinner i första besöket av sand-fållan
/Joachim
Last edited by Josen on Sun 22 Mar 2009, 21:23, edited 1 time in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Byta bussningar?
Komma förgylla mina så de matchar vinnarpokalen....
Re: Byta bussningar?
Den där smög sig inte förbi obemärkt!Josen wrote: Eller så fixar man bög-puts-nivå som försvinner i första besöket av sand-fållan
/Joachim
Re: Byta bussningar?
Den där smög sig inte förbi obemärkt!
Ännu mindre smyger väl skadeglädjen förbi jag hade att får slipa loss bög-pusten med drag-bilen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Byta bussningar?
Jag minns ditt nöjda leende mycket väl....Josen wrote:Den där smög sig inte förbi obemärkt!
Ännu mindre smyger väl skadeglädjen förbi jag hade att får slipa loss bög-pusten med drag-bilen