Håller på att byta stolar i bilen men behöver behålla original fästena för bältena för SBP
Någon som installerat andra stolar och löst problematiken med att fästa original hållaren i kardantunneln?
Bilder gärna eller bra förklaring tack.....
Bara att borra och se glad ut?
Använda plattjärn för att förlänga fästet?
På andra sidan kardantunneln blir det en FIA platta så den delen känns ok men på sidan inne i bilen?
Tanken är att allt ska "se" original ut 1 gång om året i alla fall... och när bilen körs på gata vill jag kunna använda original bältet och inte 4-punktsbältet...
Behålla original bälten
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Behålla original bälten
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Behålla original bälten
Enklast är att lyckas få tag på en "vajerförlängt" lås som fungerar med bältet, alt ett original från en passagerarstol för att ha låset åt rätt håll (och ev förlänga fästet).
Re: Behålla original bälten
Jag skruvade bara av låset från originalstolen och satte det på lämplig plats (efter en del funderande ang åtkomlighet och bältesdragning) i kardantunneln med FIA-platta på baksidan.
Har för mig jag satte någon större bricka mot tunneln på insidan.
Jag har ju fast monterad stol men byter till original stol inför besiktning, låter fästet vara kvar på tunneln och inga kommentarer än så länge.
Har för mig jag satte någon större bricka mot tunneln på insidan.
Jag har ju fast monterad stol men byter till original stol inför besiktning, låter fästet vara kvar på tunneln och inga kommentarer än så länge.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Behålla original bälten
Fram till -94 års modell så satt ju bälteslåset i kardantunneln, fast då på en lite längre arm. Jag håller själv på med liknande jobb nu, och jag har böjt till järnet något på originallåset och monterar den sedan med ett par distansbrickor mot kardantunneln. FIA-bricka på baksidan förstås, det finns rätt gott om plats där (åtminstone där jag borrade ) . Se till att bältet får vettiga vinklar med stolen i alla lägen om din stol är justerbar.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Behålla original bälten
Har nu löst problemet.
Det fanns möjlighet (med lite klurande) att fästa hållaren direkt i stolen.
Blev lite borrande, några distansbrickor, lite fett, kapande av plastkåpa och vips så hade jag en fullt fungerande lösning som dessutom ser ut som original
Det fanns möjlighet (med lite klurande) att fästa hållaren direkt i stolen.
Blev lite borrande, några distansbrickor, lite fett, kapande av plastkåpa och vips så hade jag en fullt fungerande lösning som dessutom ser ut som original
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Behålla original bälten
Jag antar att du anser att stolen sitter fast ordentligt i golvet och att själva stolen i sig är stabil nog att fästa bälteslåset i Jag vill inte sätta myror i huvudet på dig, bara försäkra mig om att du har kollat upp allt Visserligen sitter original bälteslås i stolsskenan men den är ju gjord för att klara det. Vissa sportstolar är ju rätt klena, men om det är en stol med rörram borde det vara OK.Miatamannen wrote:Har nu löst problemet.
Det fanns möjlighet (med lite klurande) att fästa hållaren direkt i stolen.
Blev lite borrande, några distansbrickor, lite fett, kapande av plastkåpa och vips så hade jag en fullt fungerande lösning som dessutom ser ut som original
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition