Fäste mobil, laptimer, kamera

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
MartinN

Fäste mobil, laptimer, kamera

Post by MartinN »

Om jag fattat rätt så säger reglementet att videokamera för filmning skall fästas i bur/båge och med wire. Men vad gäller om man vill använda sin mobil som laptimer med eller utan filminspelning samtidigt. Som säker alla vet finns nu flera olika appar som gör mobilen till enkel laptimer. Vissa visar endast varvtider och vissa kan filma samtidigt t.ex. Harrys laptimer. (Jag vet att jag måste ha riktig transponder till tävling, men för mig som är nybörjare skulle det vara viktigt att se varv efter varv om jag kör fortare/långsammare.)
Så vad gäller? (Jag gissar att reglerna kanske är olika strikta mellan trackdays, klubbtävling och spvm men försöker hitta lösningar som funkar på alla. )

1. Får jag fästa min mobil i ett fäste på mittkonsolen och använda den endast som laptimer?

2. Får jag fästa mobiltelefonen på instrumentpanelen och rikta kameran framåt och samtidigt få varvtider från displayen?

3. Får jag fästa mobil på vindrutan med kraftig sugpropp och filma/"laptima". RAM mounts har sugproppsfästen som verkar väldigt kraftiga och deras andra produkter finns SBF's lista. (Gissar att denna lösning är den minst populära..)

Hur gör ni andra som använder mobil?
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Fäste mobil, laptimer, kamera

Post by Lejban »

Jag använde vanliga spännband som "fångremmar" till mina kameror.

Sugproppar i racebil är ingen bra idé, tänk när du åker över en kerb och den lostnar och hamnar ibland pedalerna :think2: Men om den också har en fångrem funkar det.

Vad du får göra och inte beror på hur noga arrangören är tyvärr. På Kinnekulle skreck tanten i utsläppet på min kamera bak och dom tog bort den. På Knutstorp fick jag beröm för den, för "det är bra när vi gör reklam".

Nu skriver jag bara om tävling, under träning gäller oftast sunt förnuft.

Sedan är det kanske inte en rolig tanke, men vad händer i en krock? Få en mobil slungad i ansiktet är nog inte så skönt, så bäst är nog att sätta fast den (och allt annat) ordentligt ifrån början :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply