Tjena igen igen!
Det går fint att säga ifrån om jag spamar forumet för mycket
Någon som har en åsikt om spoilers/vingar förbättrar varvtiderna på en Roadsport C-miata?
Som vanligt...
Aerodynamik
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Aerodynamik
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Aerodynamik
Vinge ger 5% vikttillägg i C. Drag från vingen och ca 50kg extra vikt lämpar sig nog i de flesta fall inte för våra effektsvaga bilar. Åtminstone inte på långsamma tekniska banor. Mekaniskt grepp tror jag räcker långt !
Pihl körde otrimmad Miata i Modsport med vinge och massvis med aero. Han kanske kan redogöra för vad en vinge kan tänkas ge i tidkapning? Känner inte till någon som kört med vinge i C med framgång?
Kämpar man med understyrning (t.ex. till följd av jättekrängare fram) kan en bra front och splitter göra skillnad.
Pihl körde otrimmad Miata i Modsport med vinge och massvis med aero. Han kanske kan redogöra för vad en vinge kan tänkas ge i tidkapning? Känner inte till någon som kört med vinge i C med framgång?
Kämpar man med understyrning (t.ex. till följd av jättekrängare fram) kan en bra front och splitter göra skillnad.
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Aerodynamik
Tack Alexander. Verkar rimligt, börjar med enbart mekaniskt grepp och låg vikt.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste