Hej Racers,
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om plastdelar NB men fick inget större gensvar. Racelivet har lärt mig att plastskärmar fram har vissa fördelar: låser inte hjulet/förstör däck, fjädrar tillbaka vid lättare kontakter och är lätta att reparera med silvertape på banan och med plast hemma, dessutom lättare, hur mycket, se fortsättningen.
Jag har kontaktat en firma som gör plastskärmar. Kostnad ca 3000 kr/ par vid beställning av 10 par. Vikt per skärm 2-3 kg beroende på plastmängd. Färg: vit
Det finns kolfiberskärmar i USA för 500 dollar men exporteras inte, för stora. Finns det andra?
Är det någon som vet vad en std NB skärm väger eller har en lös och kan väga den?
Synpunkter och intresse?
Leif Ampler
Plastskärmar fram NB
- Alexander Mullaart
Re: Plastskärmar fram NB
Låter som ett bra förslag, särskilt ifall man kan få ned priset lite ! Vet inte vad skärmarna på en NB väger, men på en NA är de lövtunna. Eventuella NA plastskärmar måste nog göras väldigt tunna för att få någon viktbesparing alls.
Alexander Mullaart
Det finns definitivt skäl att köra med plastskärmar om det fins risk för samanstötar.
Men små och lövtunna plåtsäkmar är svåra att slå när det kommer till vikten.
Det går att tillverka skärmar i ett lager tunt glasfiber och minimalt med plast men då är risken stor att skärmen går i tusen bitar vid kontakt och det vill man ju inte heller.
Men det är lättare att laga en plastskärm än ett sönderskuret däck.
Men små och lövtunna plåtsäkmar är svåra att slå när det kommer till vikten.
Det går att tillverka skärmar i ett lager tunt glasfiber och minimalt med plast men då är risken stor att skärmen går i tusen bitar vid kontakt och det vill man ju inte heller.
Men det är lättare att laga en plastskärm än ett sönderskuret däck.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Plastskärmar som håller väger mer än plåt, mina gör det iaf, men de är ju originalkopior från Mazda motorsport (för länge sen), som sitter bultade på samma sätt som orignalplåtisarna. Ska man fixa lättare glasfiberskärmar så ska de nog sättas fast på lite annat vis (krävs tjock plast för att kunna bulta fast dem på samma sätt).
Skit i att det blir nåt kilo tyngre, det är de andra fördelarna som överväger (speciellt om det redan barlastas lite).
Skit i att det blir nåt kilo tyngre, det är de andra fördelarna som överväger (speciellt om det redan barlastas lite).
Hej,
Johan S, har vägt en plåtskärm till NB. Skärmen väger 3.2 kg, så det är inte mycket vikt att spara.Övriga fördelar i racing med plastskärm motsvarar inte kostnaden , projektet är avslutat.
Hälsningar
Leif Ampler
NB -00 Startnr 81
Johan S, har vägt en plåtskärm till NB. Skärmen väger 3.2 kg, så det är inte mycket vikt att spara.Övriga fördelar i racing med plastskärm motsvarar inte kostnaden , projektet är avslutat.
Hälsningar
Leif Ampler
NB -00 Startnr 81