Jag har en gammal 1.6 som jag har köpt ett MegaSqurit ECU samt ett jenvey spjäll hus. Skall montera på det nu på motorn (som sen i vinter skall renoveras o ....) Detta blir en test att det funkar. Är det någon här som har tipps ? Med ECU följde det med en temp givare. Kan man flytta över befintlig spjäll läges givare ? tipps på regultaror för bränsle trycket. sen om man skall montera större spridare ?
Många frågor blev det
MegaSquirt Jenvey
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: MegaSquirt Jenvey
Jag lekte länge med mitt MegaSquirt innan jag i veckan fick dit Jenveyspjällen (så elen och styrsystemet var ingen nyhet).
För min del vara det "bara" att pilla dit kablarna från TPSen (CP17) på Jenvenspjällen till original kabelhärva.
1,6ans original TPS är ju ingen variabel resistor (bara på/av signal för tomgång och fullgas) så mitt förslag är att skaffa en variabel som passar direkt på Jenveyspjällen. Resten är ju bara elkopplande
Det finns ingen anledning att öka bränsletrycket, större spridare finns det gott om och originalpump räcker långt (de har lägre kapacitet vid högre tryck).
Men jag har iofs lyxen att kunna köra med original injektorplacering, fuelrail, regulator och anslutningar.
För min del vara det "bara" att pilla dit kablarna från TPSen (CP17) på Jenvenspjällen till original kabelhärva.
1,6ans original TPS är ju ingen variabel resistor (bara på/av signal för tomgång och fullgas) så mitt förslag är att skaffa en variabel som passar direkt på Jenveyspjällen. Resten är ju bara elkopplande
Det finns ingen anledning att öka bränsletrycket, större spridare finns det gott om och originalpump räcker långt (de har lägre kapacitet vid högre tryck).
Men jag har iofs lyxen att kunna köra med original injektorplacering, fuelrail, regulator och anslutningar.
Re: MegaSquirt Jenvey
Jag förstod det som att du tänkte köra i SPVM med bilen. Nu är jag klart nyfiken på vilken klass du siktar på. Vore superkul med en till trimmad Miata i Roadsport B eller Modsport 3!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: MegaSquirt Jenvey
Rallytrimmad 1597cc, max 7000rpm => min 1106kg i C.Torkel k wrote:Jag förstod det som att du tänkte köra i SPVM med bilen. Nu är jag klart nyfiken på vilken klass du siktar på. Vore superkul med en till trimmad Miata i Roadsport B eller Modsport 3!
Bara en tanke
Re: MegaSquirt Jenvey
Första tanken var att köra den i Road C men jag bygger den nog för B ? eller kör den i SSK. Valet av Jenvey huset var att få det rätta ljudet ! Vi kör även Formel Ford i RHK som tar tid och nu fick vi hem en FF 2000 från England
Per Fogelberg
Re: MegaSquirt Jenvey
Någon som har koll på vilka spridare som är lämpliga, måste upp i volym. Den går mycket magert redan nu i standard utförande. Man borde kunna köpa från en standard bil med större cylinder volym ?
Om någon har en lista på vilka spridare som passar fysisk och vilken volym don klarar av ex 225cc/min
Jag är upp vuxenmed brytarspetsar och Webrar !
Om någon har en lista på vilka spridare som passar fysisk och vilken volym don klarar av ex 225cc/min
Jag är upp vuxenmed brytarspetsar och Webrar !
Per Fogelberg
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: MegaSquirt Jenvey
Alexander Mullaart
Re: MegaSquirt Jenvey
Har 450cc spridare liggandes från mazda rx8.. nästan dubbelt mot original. Körde med dessa i tidigare turbo-setup gått 1 sesong.. köp minna beg eller splittnya på il-motorsport.dercm wrote:Någon som har koll på vilka spridare som är lämpliga, måste upp i volym. Den går mycket magert redan nu i standard utförande. Man borde kunna köpa från en standard bil med större cylinder volym ?
Om någon har en lista på vilka spridare som passar fysisk och vilken volym don klarar av ex 225cc/min
Jag är upp vuxenmed brytarspetsar och Webrar !
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: MegaSquirt Jenvey
Jag bygger en sug motor, skulle tro att jag behöver ca 30% mer bränsle flöde. Jag börjar nog med att ta 1.8 spridare
Per Fogelberg
Re: MegaSquirt Jenvey
Miatan går rätt fett redan original. Tror nästan du klarar dig med en bränsle-trycks regulator om du inte behöver mera än 30% extra.rcm wrote:Jag bygger en sug motor, skulle tro att jag behöver ca 30% mer bränsle flöde. Jag börjar nog med att ta 1.8 spridare
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.