Upphäng avgassystem, värme vxl låda

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
lampler

Upphäng avgassystem, värme vxl låda

Post by lampler »

Hej,
På mina gröna sitter Powerflex avgasupphäng, 3 gula 1 rött ( olika hårdhet). I en gammal tråd varnades för polyuretanupphäng, någon föreslog std gummi med slangklämma utanpå. Forza som säljer, har aldrig hört något.
Var gäller? Det skramlar så förfärligt när burken släpar i backen.

Någon ansåg att den 6 vxl lådan blev trög pga värme från 4-2-1 grenröret, lindat med bandage. Synpunkter?
Det går ev.att sätta en vämreskyddsplåt på grenröret

Hälsningar
Leif
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Upphäng avgassystem, värme vxl låda

Post by Niklas Falk »

lampler wrote:Hej,
På mina gröna sitter Powerflex avgasupphäng, 3 gula 1 rött ( olika hårdhet). I en gammal tråd varnades för polyuretanupphäng, någon föreslog std gummi med slangklämma utanpå. Forza som säljer, har aldrig hört något.
Jag har smält en gul upphängning från powerflex. Det finns roligare saker att fixa pga teknisk flagg.

Men det beror ju helt på hur varmt det blir i ditt fall.
glitch

Post by glitch »

Jag körde ett antal bandagar förra året med polyupphängningar (orange:a Floflex).
Inga som helst problem och inga tendenser till att det skulle smälta. Syns ingenting på bussningarna.
Kör 1.8 NB med standardavgassystem.
Så för min del verkar det funka bra än så länge :D
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Myran

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:
lampler wrote:Hej,
Jag har smält en gul upphängning från powerflex. Det finns roligare saker att fixa pga teknisk flagg.

Men det beror ju helt på hur varmt det blir i ditt fall.

Jag smälter avgasupphängningar till vardags. Ha.. men sånt är livet när man åker turbo verkar det som.

När det gäller värme till växelådan är det inget jag skulle vara direkt orolig över. Fläcktar rätt bra där.

Frågar i stället vad åker du för avgas-system? är det original eller eftermarknads? hemmabyggt?

Själv ska jag bygga om med lååånga ögglor så gummi-upphängingarna kommer långt ifrån själva avgas-systemet. Dvs svetsa stag som är nästan 15cm sen gummi. Men är inte original någon-stans så använder inte original fästpunkter heller.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply