Dennis Kullman wrote:Men... jag är mycket intresserad av Niklas diskussioner inom SPVM.
Min motor lär ju inte heller hålla i evigheter och visst hade det varit grymt att få slänga i en 1,8 och kanske t o m själv få välja vad som ska sitta innan gasspjället.

Innan vi alltför egenkärt jobbar på detta så måste man samtidigt fundera på vad det får för effekter på andra motorer. Vad innebär det tex på en s2000motor i en seven, blir det mycket mer effekt än 252hk med fri elektronik?
En Toyota 4AGE med original IRTB, hur mycket kan man klämma ur en sån med fri elektronik och fritt avgassystem? Det är ju i princip bara toppen, halsringar och spjäll som är orört då (förutom bottendelen som kan orka mycket). Jag vet inte hur svårchippad originalboxen är där.
Det finns lite att fundera på innan man öppnar Pandoras box, men fri elektronik och fast spjäll/insug skulle jämna ut bedömningarna mellan olika motortyper (och Miatamotorerna skulle inte vara de som gynnas med sin långslagighet).
Sen skulle generellt tillåtna motorbyten mellan "liknande" motorer göra det rätt rörigt.
En Corrado (2+2 Sportcoupé pss som Porsche 944?) med en VW1.8T eller annan motor från samma koncern? Eller ska man kräva att motor iaf funnits i samma kaross från fabrik alt regbesiktats med den?
Men friare motorbyten än nu skulle justera fördelarna med ombyggt/amatörbyggt fordon på motorsidan. Friare eletronik skulle utjämna den praktiska chipbarheten.
Men med mer saker man
kan göra så upplevs det som fler saker man
måste göra för att komma ur garaget och till start.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt (får man inte fler att prova så kommer inte fler att fastna i träsket).
En 1,6a kan man vara mycket konkurrenskraftig med, det har du bevisat i ett antal år Dennis.
Så länge som utvecklingskurvan inte planat ut på alla andra parametrar så är det svårt att påstå att man måste ge sig på motorn (andra saker kan ge större förbättring).