Tidigare har jag för att få samma höjd på vänster och höger sida nöjt mig med att justerat längden på dämparna (mellan övre och undre infästningen) så att de är exakt lika långa på båda sidorna. Inför 4-hjulinställning (bidde ingen riktig cornerweight utan det får räcka med att ställa camber och toe) som verkstad ska göra på onsdag tänkte jag dubbelkolla höjden på bilen. Då jag mätte avståndet från hjulcentrum till skärmkant skiljde det ca 5 mm mellan vänster och höger fram. För att justera detta lyfte jag upp bilen och höjde 5 mm på ena sidan. Efter det körde jag en kort sträcka och mätte sedan igen. Den sida jag justerat var nu ca 5 mm högre men även andra sidan hade höjt sig (knappt 5 mm) .
Börjar därför fundera på om jag borde montera loss krängningshämmarna innan jag ger mig på att justera höjden på bilen eller om jag ska nöja mig med att säkerställa att längden på dämparna är identisk . Hur gör ni andra när ni justerar höjden på bilen - gör ni det med eller utan krängningshämmare monterade?
/Andreas E
Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Kräningshämmarnas endlinks hängs dit sist, justerade så de inte tillför nån kraft som skevar till CW. Sista kontrollvägningen sker med endlinks monterade (förare, bensin, etc som vanligt).
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Om man är så o-rejsig att man inte har justerbara end-links (har kvar original) - är det då bäst att mäta höjden med eller utan krängningshämmarna monterade?Niklas Falk wrote:Kräningshämmarnas endlinks hängs dit sist, justerade så de inte tillför nån kraft som skevar till CW. Sista kontrollvägningen sker med endlinks monterade (förare, bensin, etc som vanligt).
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Eftersom de kommer att spänna med när du monterar dem så är det lika bra att ha dem med hela tiden. Men de kan ju spänna såpass att det tar emot lite (iaf fram) om du lyfter sida (vilket är enklast).Andreas E wrote:Om man är så o-rejsig att man inte har justerbara end-links (har kvar original) - är det då bäst att mäta höjden med eller utan krängningshämmarna monterade?
Re: Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Japp, du ska mäta med kängaren om du inte har justerbara end links. Det är ju det slutgiltiga resultatet med krängare du är ute efter.
Förutom det uppenbara: att man ska mäta ride height med föraren i bilen (eller som jag brukar göra: lasta den med Andri + Kyra + bly i förarsätet), är det också värt att påpeka att du måste gunga och rulla bilen lite så den sätter sig innan du kan mäta höjden.
Förutom det uppenbara: att man ska mäta ride height med föraren i bilen (eller som jag brukar göra: lasta den med Andri + Kyra + bly i förarsätet), är det också värt att påpeka att du måste gunga och rulla bilen lite så den sätter sig innan du kan mäta höjden.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.