Som en följd av att jag lade ner crossåkandet (bara tillfälligt men säg inget ) så tog jag frugans sommarbil att bygga rejser av.
Den hade ju ståt i garaget hela vintern utan att användas .
Motor
1,6 liter, 16 graders tändning, öppet luftfilter.
22'000 mil och oöppnad.
2,5" slutdämp, 3" slutrör
Chassi
Ksport coilovers med 110N m/mm fram & 70 Nm/mm bak.
Hjul och bromsar
Alu. fälg 195/55 R15Toyo Proxy T1R på gata och hittills på träffarna.
Org. fälg 185/60 R14 med MS-däck (lekdäck)
Bremo skivor, GreenStuff-belägg . Racebromsvätska byt inför säsongen.
Säkerhet
CC båge.
6-punktbälte.
Sparcostol.
Lättning
Passagerarstol
Allt som gick att ta bort i bakluckan.
12 Ah NorthStar batteri
Stereo
Övrigt
Kamerafäste monterad på störtbågen
Att göra
V Byta tändkablar
Byta krängare fram
V Bygga kallufts intag
Strömbrytare
V Bogseröglor
Bromsa senare (kanske bromsarna håller längre då).
Målsättning
MX5-Cup 2009
Fredrik Svederud - MX5 1.6 -91
Fredrik Svederud - MX5 1.6 -91
- Attachments
-
- Miata -91
- P1080986_080423_small.jpg (131.18 KiB) Viewed 1959 times
Last edited by Svederud on Tue 21 Jul 2009, 17:06, edited 5 times in total.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Nice!
Dom där 1.6:orna kan vara farliga det fick jag erfara på Kinnekulle. Två 1.6: or höll jämn fart med min 1.8:a på start och målrakan, så du kan vara lugn för att du har en konkurenskraftig bil...
Dom där 1.6:orna kan vara farliga det fick jag erfara på Kinnekulle. Två 1.6: or höll jämn fart med min 1.8:a på start och målrakan, så du kan vara lugn för att du har en konkurenskraftig bil...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Gäller bara att få ner vikten, så ska jag nog försöka hänga med på rakornaFredrik Henriksson wrote:Nice!
Dom där 1.6:orna kan vara farliga det fick jag erfara på Kinnekulle. Två 1.6: or höll jämn fart med min 1.8:a på start och målrakan, så du kan vara lugn för att du har en konkurenskraftig bil...
Ksport dämparna tycker jag oxå fungerat bra,Magnus Pettson wrote:Och mina K-sport-dämpare funkade skitbra på Kullen . 11/8 tror jag, och mina xtra fjädrar (13/9) kommer jag inte montera.. Hoppas att de fungerar länge oxå..
tiden får utvisa hur hållbarheten är.
13/9 rekomendationen från Ksport låter lite hårt, men man vet ju inte innan man provat
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Äntligen fått tummen ur att byta bogseröglorna,
- Attachments
-
- Välbeprövad lösning
- P1090848 kopiera.jpg (81.13 KiB) Viewed 1806 times
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
För att kompensera den lilla motor så fick bilen ett större ljud,
universal Simon dämp 2 1/2 "
universal Simon dämp 2 1/2 "
- Attachments
-
- Universal Simon dämp 2 1/2 " med större ljud
- P1090851 kopiera.jpg (97.79 KiB) Viewed 1804 times
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby