Säljer den gedigna störtbåge som sitter på min NB idag (jag ska köra i MX-5 Cup med min bil och blir tvungen att byta störtbåge då den inte helt uppfyller SBFs krav då bakåtsträvorna inte sitter på rätt höjd).
Det är en riktigt stabil båge med samma rör-dimension som t.ex CC-båge som bultas vid 4 separata infästningspunkter. Den är dessutom specialgjord för miata så att den:
- inte påverkar infästningarna av bältet (som CC-bågen)
- inte tar i glasbakrutan
- går fritt med suflett uppe eller hardtop på
Har suttit i en NB men passar även NA.
Pris: 2200 kr (hämtpris i Västerås. Om den ska skickas tillkommer kostnad för det vilket är ca 500 kr med bussgods)
Jag kommer montera ur bågen inom några dagar så de ska vara redo för leverans senast i mitten på mars.
Lättast att nå mig är via PM här på forumet eller på telefon: 076-2293854
Några bilder hur den ser ut när den är monterad:
/Andreas E
Säljes: Gedigen störtbåge till miata [SÅLD]
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Säljes: Gedigen störtbåge till miata [SÅLD]
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Säljes: Gedigen störtbåge till miata
Nu har jag monterat av störtbågen från min bil och därmed är det fritt fram att köpa den. Den var busenkel att montera bort och även att montera. Den sitter med 8 ordentliga bultar (2 per fästplatta).
Stora fördelarna med denna bågen är att den ger bra skydd, är enkel att montera och tar inte i sufletten varken då den är uppfälld eller nerfälld (vilken man tyvärr inte kan säga om CC-bågen som inte går ihop med en nerfälld suflett med glasruta).
För att få den monterad behöver ni göra minimalt med påverkan på bilen. Bara att göra enligt följande:
1. Montera bort mattan och plåten vid hatthyllan
2. Montera bort plastskydden i bakre hjulhusen
3. Ställ bågen på plats på plåten och märka ut vart hålen på fästplattorna är
4. Flytta bågen och borra hålen i plåten (4 på varje sidan)
5. Borra/fila upp ett hål (ca 2,5x1,5 cm) på varje sida på "väggen" bakom stolarna direkt nedanför de främsta hålen du borrar
6. Ställ bågen på plats igen och fäst med de 8 bultarna (för de främre bultarna så trä in monteringsplattorna med "styrpinnar" i hålen i väggen du gjort)
7. Montera tillbaka mattan och plåten vid hatthyllan (klipp ut så att bågen går fritt)
8. Montera tillbaka plastskydden i bakre hjulhusen
9. Klart!
Om ni idag kör utan båge, fundera på hur det skulle gå om bilen slog runt - denna bågen är en riktigt billig livförsäkring.
Här är några bilder på hur den ser ut nu när den är urmonterad: /Andreas E
Stora fördelarna med denna bågen är att den ger bra skydd, är enkel att montera och tar inte i sufletten varken då den är uppfälld eller nerfälld (vilken man tyvärr inte kan säga om CC-bågen som inte går ihop med en nerfälld suflett med glasruta).
För att få den monterad behöver ni göra minimalt med påverkan på bilen. Bara att göra enligt följande:
1. Montera bort mattan och plåten vid hatthyllan
2. Montera bort plastskydden i bakre hjulhusen
3. Ställ bågen på plats på plåten och märka ut vart hålen på fästplattorna är
4. Flytta bågen och borra hålen i plåten (4 på varje sidan)
5. Borra/fila upp ett hål (ca 2,5x1,5 cm) på varje sida på "väggen" bakom stolarna direkt nedanför de främsta hålen du borrar
6. Ställ bågen på plats igen och fäst med de 8 bultarna (för de främre bultarna så trä in monteringsplattorna med "styrpinnar" i hålen i väggen du gjort)
7. Montera tillbaka mattan och plåten vid hatthyllan (klipp ut så att bågen går fritt)
8. Montera tillbaka plastskydden i bakre hjulhusen
9. Klart!
Om ni idag kör utan båge, fundera på hur det skulle gå om bilen slog runt - denna bågen är en riktigt billig livförsäkring.
Här är några bilder på hur den ser ut nu när den är urmonterad: /Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Säljes: Gedigen störtbåge till miata [SÅLD]
Då var bågen såld (till en NA som jag hoppas kommer till bankalas på Kinnekulle i sommar...)
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.