Kraftfull lättning :-)

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Lättare än så här är det svårt att lyckas med :D
Image
Beskrivningen är rätt kortfattad men har man skruvat lite miata så är det ju i princip en ny kaross till samma drivlina (som jag läser det behålls subframes, PPF etc ect som en omodifierad enhet).

Edit:
MEV wrote:Donor Components; engine, gearbox, handbrake & cables, instruments, prop shaft, drive shafts, front & rear uprights, hubs, brakes, wishbones, shock absorbers, springs, fuel tank, fuel pump, fuel cap, seat belts, steering column & wheel, steering rack, exhaust, pedal assembly, wiring harness, ecu, seats, radiator, wheels/tyres & battery.
Resten kan man ju sälja vidare, framskärmar och dörrar går ju åt...
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by hclund »

Inte bra att ge Jimmy idéer :D
Christian Lund
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Josen »

Grymt - att ingen har tänkt på det tidigare ? :up:
Återanvänder allt - sätter dit en ram, synd att de inte gjorde den lite snyggare bara...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Grymt - att ingen har tänkt på det tidigare ? :up:
Återanvänder allt - sätter dit en ram, synd att de inte gjorde den lite snyggare bara...
Brittisk kit-car design är ju alltid lite "speciell". MEV har ju sina andra liknande (Rocket och Sonic7) så de har väl haft brist på inspiration (alt försökt att skapa en varumärkesidentitet).
En "Ginettakaross" med NB-lampor hade passat bättre i mina ögon, men då har jag haft ögonen på Fisher Fury etc i snart tio år (örk, va tiden går).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: En "Ginettakaross" med NB-lampor hade passat bättre i mina ögon, men då har jag haft ögonen på Fisher Fury etc i snart tio år (örk, va tiden går).
Varför inte ett Miataplastskal! 8) Puristiskt men frågan är om den viktar in i mod 1 eller 2 med en 140hk BP? Får kolla excel imorgon. Har ju inte sådana avancerade program i min minilaptop... :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: En "Ginettakaross" med NB-lampor hade passat bättre i mina ögon, men då har jag haft ögonen på Fisher Fury etc i snart tio år (örk, va tiden går).
Varför inte ett Miataplastskal! 8) Puristiskt men frågan är om den viktar in i mod 1 eller 2 med en 140hk BP? Får kolla excel imorgon. Har ju inte sådana avancerade program i min minilaptop... :oops:
Standardmotor, dvs 350kg i ModI, 448kg i ModII och 700kg i ModIII.
Jag tror inte Miatadrivlinan med subframens och PPF ens väger under 350kg, så 700kg är nog rätt att sikta på.

Miataskal sänkt över chassit (huven kan ju vara bara nån mm över ventilkåpan) med "choppad" Fastback och liggande körställning... Sen byter du subframes och bärarmar allteftersom...
Tak är ju lite roligare än utan vindruta
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: En "Ginettakaross" med NB-lampor hade passat bättre i mina ögon, men då har jag haft ögonen på Fisher Fury etc i snart tio år (örk, va tiden går).
Varför inte ett Miataplastskal! 8) Puristiskt men frågan är om den viktar in i mod 1 eller 2 med en 140hk BP? Får kolla excel imorgon. Har ju inte sådana avancerade program i min minilaptop... :oops:
Standardmotor, dvs 350kg i ModI, 448kg i ModII och 700kg i ModIII.
Jag tror inte Miatadrivlinan med subframens och PPF ens väger under 350kg, så 700kg är nog rätt att sikta på.

Miataskal sänkt över chassit (huven kan ju vara bara nån mm över ventilkåpan) med "choppad" Fastback och liggande körställning... Sen byter du subframes och bärarmar allteftersom...
Tak är ju lite roligare än utan vindruta
Får man inte bygga en porsche speedsterliknande vindruta? Dvs bara en låg lexanskiva av godkänd tjocklek fäst i botten och i var sida...
Vad blir det för vikter med 1839cc och trimmad motor? dryggt ett ton i ModIII vet jag...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Vad blir det för vikter med 1839cc och trimmad motor? dryggt ett ton i ModIII vet jag...
Klarar en ekonom-miniräknare inte av det? 1000/5.0*3.2 alt 2.5 ;)
dvs 640 eller 500kg om det är 1000kg i ModIII

eller betan
http://www.spvm.se/index.php?page=modsp ... eklaration
505, 646, 1010kg för 1840cc, insprutning och flerventil
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Vad blir det för vikter med 1839cc och trimmad motor? dryggt ett ton i ModIII vet jag...
Klarar en ekonom-miniräknare inte av det? 1000/5.0*3.2 alt 2.5 ;)
dvs 640 eller 500kg om det är 1000kg i ModIII

eller betan
http://www.spvm.se/index.php?page=modsp ... eklaration
505, 646, 1010kg för 1840cc, insprutning och flerventil
Det är mer ekonomiskt att outsourca till dom med ingenjörräknare... :mrgreen:

Fasen, nu fick man ju nya griller i skallen. :think2: Måste bestämma inriktning inom kort, snart är det vår! :shock: :banana: 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Fasen, nu fick man ju nya griller i skallen. :think2: Måste bestämma inriktning inom kort, snart är det vår! :shock: :banana: 8)
Nåt rödsvart med lyktor och nummerplåtar i B+ModIII medan du funderar, det borde du hinna innan våren (tja, DU kan ju börja med den 1e maj eller nåt :D)
duracell bunny.jpg
duracell bunny.jpg (4.26 KiB) Viewed 1623 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Josen »

Liten tråd om bilen - grymt impad av den. Med mera garage hade den varit option för mod-sport åka helt klart :up:
Fredrik måste passa dig som handsken ? Borde kunna gat-reggas också och vara bra i A också :)

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... 0car&mid=0


Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Mkt info, läser och läser... Har inte vi krav på hur torpedväg/sprängkåpa måste se ut? Funkar tunn plåt som det ser ut att vara?..
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Ett annat objekt som skulle behöva en Duracellkanin
http://cgi.ebay.co.uk/zx10r-engined-mx5 ... 3cb183ae19
1000cc insprutning och flerventil, 550kg i ModIII :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Vad säger Vagnbokbesiktigaren om huvudbågen på Exoceten, är det ok med en svängd båge? Har för mig att de inte godkänt bågar som haft liknande design tidigare. Även två smala bakåtsträvor som utgår från mitten av bågen får en att fundera kring rimlighet att få den godkänd... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Vad säger Vagnbokbesiktigaren om huvudbågen på Exoceten, är det ok med en svängd båge? Har för mig att de inte godkänt bågar som haft liknande design tidigare. Även två smala bakåtsträvor som utgår från mitten av bågen får en att fundera kring rimlighet att få den godkänd... :think2:
Fråga Bosse ärju det säkra svaret.
Du får sannolikt kapa en del och lägga till (det är ju inte svårt att komma åt), helbur för Modsport vill man nog ha oavsett, för att kunna köra som det passar.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kraftfull lättning :-)

Post by Fredrik Henriksson »

Jo, blir att skicka bilder till Vagnboksbesiktigaren om detta blir aktuellt. Säljer ju en bil till underpris just nu för den goda sakens skull... :bang2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply