Inspiration för burbygge...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Inspiration för burbygge...

Post by Fredrik Henriksson »

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är lite svårt att kombinera ett så dedikerat burbygge med orginal bältesinfästningar vilket är ett krav för att kunna regbesikta med bur/båge (bältestornet är helt borta på förarsidan tex).
Dessutom måste man utgå från en icke helbilsgodkänd bil för att kunna regga "med mindre ändring" i vilket fall som helst.
Privatimporter från USA och Japan blir inte helbilsgodkända om nån undrar över det..

Om man inte ska gå få långt att man permanentmodifierer en bil så är det enklast att ha bultade bågar. Det blir enkelt att fixa till och det blir inte så dyrt heller (eftersom det är betydligt fler än en som kan tänka sig att handla samma lösning).

Dessutom behöver man hjälp av en certad burbyggare för att få bygga så fritt från Svenska reglementen som Amrisarna gärna gör. NASCAR-dörrarna är inte lika poppis här och krumbukterna runt föraren är inte heller lika vanliga.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Det är lite svårt att kombinera ett så dedikerat burbygge med orginal bältesinfästningar vilket är ett krav för att kunna regbesikta med bur/båge (bältestornet är helt borta på förarsidan tex).
Dessutom måste man utgå från en icke helbilsgodkänd bil för att kunna regga "med mindre ändring" i vilket fall som helst.
Privatimporter från USA och Japan blir inte helbilsgodkända om nån undrar över det..

Om man inte ska gå få långt att man permanentmodifierer en bil så är det enklast att ha bultade bågar. Det blir enkelt att fixa till och det blir inte så dyrt heller (eftersom det är betydligt fler än en som kan tänka sig att handla samma lösning).

Dessutom behöver man hjälp av en certad burbyggare för att få bygga så fritt från Svenska reglementen som Amrisarna gärna gör. NASCAR-dörrarna är inte lika poppis här och krumbukterna runt föraren är inte heller lika vanliga.
Du har för mkt regler och kunskap i huvudet Niklas. ;) :lol: Det ser ju nice ut! :D 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Nä, du ska kunna komma i/ur genom dörren också etc.
Du har ju ABSB syn på inre säkerhet för samtliga framtida köpare att tänka på.

Standardrallybil lockar inte då? Då kan du plocka bort trepunktsbältena. Men rattlåset ska bort och ett annat mekansikt stöldskydd ska till. Förutom att det skall vara två platser enligt TR (dvs förare+kartläsare med stol och bälte enligt FIA). 80mm mellan ratt och bur ska det vara också förresten.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Nä, du ska kunna komma i/ur genom dörren också etc.
Du har ju ABSB syn på inre säkerhet för samtliga framtida köpare att tänka på.

Standardrallybil lockar inte då? Då kan du plocka bort trepunktsbältena. Men rattlåset ska bort och ett annat mekansikt stöldskydd ska till. Förutom att det skall vara två platser enligt TR (dvs förare+kartläsare med stol och bälte enligt FIA). 80mm mellan ratt och bur ska det vara också förresten.
F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
AB Svensk Bilprovning, lite enkla att skilja från SBF.
Visst kan du flytta bältesinfästningen, om du kan skaffa intyg från Mazda att de är godkända enligt deras typning etc (dvs NÄ). I ombyggt/amatörbyggt har jag för mig att man få egenkonstruera och då är det rimlighetsprincip som gäller har jag för mig.

Du har ju skrotat hardtopinfästningen, dra bågen på utsidan bältet (gör en kanal för burröret där hardtopsspännet sitter i original och led det ner till golvhörnet där du gör en sned låda som röret bultas i)?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
Du har ju skrotat hardtopinfästningen, dra bågen på utsidan bältet (gör en kanal för burröret där hardtopsspännet sitter i original och led det ner till golvhörnet där du gör en sned låda som röret bultas i)?
Tack för tipset! :)

Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
Den ska bultas med 3xM8 genom alla plattorna oavsett om du svetsar fastsättningsplattan till förstärkningsplattan.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
Den ska bultas med 3xM8 genom alla plattorna oavsett om du svetsar fastsättningsplattan till förstärkningsplattan.
Inte lusläst TR 5.8 än... :oops:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
Den ska bultas med 3xM8 genom alla plattorna oavsett om du svetsar fastsättningsplattan till förstärkningsplattan.
Inte lusläst TR 5.8 än... :oops:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Pratade med en burbyggare. Minsta kravet är bultning enligt ovan, svetsning är ännu bättre...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply