SPVM 2009 Anderstorp race.2
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
SPVM 2009 Anderstorp race.2
Här är race 2. Tyvärr är det goprokameran där avstånden ser jättestora ut trots att man endast ligger några meter bakom.
Jag funderar fortfarande på vilket spårbyte tävlingsledningen syftar på. Dommaren ritade en högerkurva likt karusellen när han förklarade vad han fått rapport på, men även om goprokameran inte visar en riktig bild så upplevde jag att det "stängdes" mer vid två tillfällen i Opelkurvan varav ett av dessa tillfällen var så tight att ett bladmått nog hade fastnat. Kanske var det bara en godtycklig kurva dommaren ritade för att beskriva rapporten?
http://www.vimeo.com/6255007
Jag funderar fortfarande på vilket spårbyte tävlingsledningen syftar på. Dommaren ritade en högerkurva likt karusellen när han förklarade vad han fått rapport på, men även om goprokameran inte visar en riktig bild så upplevde jag att det "stängdes" mer vid två tillfällen i Opelkurvan varav ett av dessa tillfällen var så tight att ett bladmått nog hade fastnat. Kanske var det bara en godtycklig kurva dommaren ritade för att beskriva rapporten?
http://www.vimeo.com/6255007
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Sjukt imponerande att du kan hålla jämna steg med Elisen på en bana som Anderstorp. Det hade jag aldrig trott! Förstår också att du tycker det var ett roligt race. B-bilen ställer ju inte till det så mycket på en sådan bana. Tvärt om hjälper den till att täta till C-toppen. Mycket snyggt kört. Jag förstår fortfarande inte varför ni blev uppkallade till domaren. Elisen gör faktiskt inga direkt regelvidriga förflyttningar?Fredrik Henriksson wrote:Här är race 2. Tyvärr är det goprokameran där avstånden ser jättestora ut trots att man endast ligger några meter bakom.
Jag funderar fortfarande på vilket spårbyte tävlingsledningen syftar på. Dommaren ritade en högerkurva likt karusellen när han förklarade vad han fått rapport på, men även om goprokameran inte visar en riktig bild så upplevde jag att det "stängdes" mer vid två tillfällen i Opelkurvan varav ett av dessa tillfällen var så tight att ett bladmått nog hade fastnat. Kanske var det bara en godtycklig kurva dommaren ritade för att beskriva rapporten?
http://www.vimeo.com/6255007
Men den där kameran, Fredrik.......den suger FETT!!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Tack! Blev själv lite förvånad över att jag hängde med så pass bra. Elisen med sin låga kg/vikt-ratio trodde jag skulle käka mig till frukost, men men, racen skall köras...
Kameran är inte den optimala elektroniken för att fånga raceaction. Som komplement kan den vara bra då den fångar det som sker vid sidan om bilen.
Ser tre scenarion till att vi blev uppkallade...
1. De syftade på stängningen vid Opelkurvan inte karusellen. Den inskärningen var ganska stygg även om det inte ser så farligt ut på kameran. Utan snabbt tryck på broms hade jag suttit i Elisens dörr. Jag gjorde nästan på mig! Men visst jag var agresiv också och kom fort, även om jag höll mitt spår. No big deal, inget hände...
2. De syftade på Karusellen och hade sett att Elisen "utnyttjade banan brett" då Miatan hela tiden var snabbare i kurvorna och därför valde att rapportera en gråsonsförflyttning.
3. Reglerna är hårdare än vi fattat. Har du valt ett spår och en snabbare bil ligger i ett annat spår strax bakom så får man helt enkelt inte vika in även om den snabbare bilen ej kommit upp jämnsides...
Kameran är inte den optimala elektroniken för att fånga raceaction. Som komplement kan den vara bra då den fångar det som sker vid sidan om bilen.
Ser tre scenarion till att vi blev uppkallade...
1. De syftade på stängningen vid Opelkurvan inte karusellen. Den inskärningen var ganska stygg även om det inte ser så farligt ut på kameran. Utan snabbt tryck på broms hade jag suttit i Elisens dörr. Jag gjorde nästan på mig! Men visst jag var agresiv också och kom fort, även om jag höll mitt spår. No big deal, inget hände...
2. De syftade på Karusellen och hade sett att Elisen "utnyttjade banan brett" då Miatan hela tiden var snabbare i kurvorna och därför valde att rapportera en gråsonsförflyttning.
3. Reglerna är hårdare än vi fattat. Har du valt ett spår och en snabbare bil ligger i ett annat spår strax bakom så får man helt enkelt inte vika in även om den snabbare bilen ej kommit upp jämnsides...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Eller Tävlingsledningen har fått in en rapport från en noggrann banfunktionär som från sin vinkel bedömt det som över gränsen men tävlingsledningen valde att inte hänga ut en obsflagga (eller hann inte eftersom det var sent i racet eller rapporten kom in sent).Fredrik Henriksson wrote:3. Reglerna är hårdare än vi fattat. Har du valt ett spår och en snabbare bil ligger i ett annat spår strax bakom så får man helt enkelt inte vika in även om den snabbare bilen ej kommit upp jämnsides...
Men nu var det inte flagga (obs eller svart) det gällde utan de la i princip fram en betalt protest med utdömt tidsstraff (tex 10sek) framför näsan på dig, färdig att skriva under. Lite udda. Men effekten som ögonöppnare hade det verkligen (inte bara för er två) .
Det är ju mänskliga bedömningar i det hela och på vår nivå finns det inte TV -repriser att använda på plats (så det är ögonblicksbedömningar).
Men om man tänker på hur det fungerar i dessa snabba kurvor (tex 125 GPSkm/h i Karusellen) så äkan det bli dumt om man nyper av spåret när en kamikazepilot kommer på innern, även om denne inte kommit omlott än (i ingången kan det lätt skilja 10 km/h, speciellt om man har Fredrik bakom sig). På greppgränsen är det ju svårt att justera saker alltför snabbt (med kontroll, iaf för mig)
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Kul att det finns domare som verkar vilja stäva ful-körningar all heder för det Clean tajt no-contact racing är väl målet'. Märkligt att Elisen inte går fortare när det svänger - finns hopp för 1.6:or också ju
Killer miata just nu verkar nu vara lättad 1.8 NA på Teins
Killer miata just nu verkar nu vara lättad 1.8 NA på Teins
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Nog inte fel med en ögonöppnare som sagt. Målet är helt klart Clean no contact racing...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Nä nä, inte just nu, i helgen, dvs dåtidJosen wrote:Killer miata just nu verkar nu vara lättad 1.8 NA på Teins
Vi får väl se hur många (och vems) överlevnadshjärnceller som lämnas kvar i depån på Falkenberg
Nu tänker jag på hårig körning, inte avstånd mellan karosserna...
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Känns pinsamt att se Elisen inte utnyttja banan - början av rejset kör den ju hyffsat men sen är det katastrof med spårval, misstar ju apex efter apex ligger massa meter ut från innerkanter. Fredrik plockar massor bara genom hålla in bilen - är det stressen som gör att han kör så dåligt ?
Bra att du klargjorde det - då fpr vi se dig vara bäst i klassen då ?
Fråga:
Går du på 4:an hela rakan och sen 3:a/4:an resten ?
Nu tänker jag på hårig körning, inte avstånd mellan karosserna...
Bra att du klargjorde det - då fpr vi se dig vara bäst i klassen då ?
Fråga:
Går du på 4:an hela rakan och sen 3:a/4:an resten ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Fyran med varvstopp de sista 100-200m innan broms går snabbare när jag ej har draghjälp enligt p-box. Med draghjälp går femman i en 3-4sekunder innan broms.
Sen är det trean och fyran ända fram till sista kurvan innan start och mål då tvåan åker i.
Inga mer tips nu Josen, vi vill ha chans mot Elisen nästa år också. Ska va mkt fäste i ytterkanterna av banan har jag hört...
Sen är det trean och fyran ända fram till sista kurvan innan start och mål då tvåan åker i.
Inga mer tips nu Josen, vi vill ha chans mot Elisen nästa år också. Ska va mkt fäste i ytterkanterna av banan har jag hört...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
SÅ BRA, JAG HADE TÄNKT ATT KÖRA "PÅ" FALKENBERG! HAHAHAHAHAHAAHAAAHAHAHAHAHAHAAAAAA!!!!!Fredrik Henriksson wrote:Nog inte fel med en ögonöppnare som sagt. Målet är helt klart Clean no contact racing...
- Attachments
-
- Falkenberg edition/open wheel
- bumper-car-car.racing.jpg (109.31 KiB) Viewed 1599 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
..skoja bara.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: SPVM 2009 Anderstorp race.2
Bring it on baby!!! Jag har skyddande plast!!!
- Attachments
-
- safe.jpg (26.06 KiB) Viewed 1547 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5