Kollat på stolar idag

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo

Kollat på stolar idag

Post by jafo »

Nu har jag varit och kollat på stolar, och kom fram till följande resultat; jag är felbyggd i kroppen!, sitter bra i t.ex följande Sparco-stolar; Evo, Corsa, Pro 2000 och Sprint, men det finns ett stort aber med alla utom Sprinten, bälteshålen vid axlarna sitter för lågt! Märkligt att det är på detta viset, höjden på axelhålen sitter avsevärt högre på Sprinten än på glasfiberstolarna fastän axelstöden sitter lägre än på t.ex Evo:n.

Men Sparcos glasfiberstolar är mycket bättre vid höfterna, ingen risk för glapp runt häcken. Samma gäller för Bimarcos stolar utom Futura som har bälteshålen på rätt höjd d.v.s över axlarna, men den är 595mm bred vid axlarna, är det för brett? Blir det problem vid montering?

Sparco Sprint verkar vara den som det blir minst problem med vid montering för att den är smal över axlarna (521mm), nackdelen är dock att den klämmer inte lika bra runt höfterna men annars sitter jag OK och priset är inte helt fel heller.

Ska man gå på Sprinten, vad tycker ni eller är det värt att kolla på något annat?

Vad är bäst, botten- eller sidomontage vid i- och urmontering av stolen?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Måns Wilke

Re: Kollat på stolar idag

Post by Måns Wilke »

Jag har mätt och har EN centimeter tillgodo till dörren med min Corsa och det är en NC som antagligen är bredare än NB. Så Jag skulle nog provmäta innan Jag köpte stol, iaf en Corsa som är bred över axlarna.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply