Funderar på att ta bort ABS:en. Insåg efter Kinnekulle att jag inte ens använder den i regn. Frågan är hur man gör och vad man måste tänka på? Sökte på Miata.net men de verkar vara få som gjort detta ingrepp... :/
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... remove+abs
Slita bort grunkan och koppla ihop rören thats it?
Ta bort ABS
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ta bort ABS
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Ta bort ABS
Undrar hur smärtfritt det är att koppla loss elektroniken? Kanske inget problem.
Annars är det väl bromsreduceringen bakåt som kan spöka (vet inte vart den sitter på en ABSmiata, har inte brytt mig), men det löser du med en justerbar på röret bakåt.
Det påstås att det står ABS i regbeviset (?) och att Bilprovningen då ska kunna leta efter en ABSlampa som ska tända sig vid start och sen slockna när självtesten är OK (precis som generatorlampan...), men om ABSlampan aldrig tänder sig skulle jag tvivla på att alltför många kontrollanter skulle bry sig. Men i teorin...
Annars är det väl bromsreduceringen bakåt som kan spöka (vet inte vart den sitter på en ABSmiata, har inte brytt mig), men det löser du med en justerbar på röret bakåt.
Det påstås att det står ABS i regbeviset (?) och att Bilprovningen då ska kunna leta efter en ABSlampa som ska tända sig vid start och sen slockna när självtesten är OK (precis som generatorlampan...), men om ABSlampan aldrig tänder sig skulle jag tvivla på att alltför många kontrollanter skulle bry sig. Men i teorin...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Ta bort ABS
Känns som jag får läsa på lite...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Ta bort ABS
Enkelt
- Byt till ett bromsservo utan ABS ( annan balans/fördelning ) eller sätt dit en bromsfördelare justerbar till röret som går bak har en Willwodd att sälja. Lite osäkert om detta är OK i Roadsport. Titta på targamiata hur Ketih har gjort.
- Ta bort ABS-enheten och dra om bromsrören. ( Bromsrören finns i färdiga längder att köpa på Mazda eller från skroten eller gör egna)
- Riv bort sensorer/kablage vid hubbar eller låt dem sitta kvar
- Ta bort varningslampan ur i-panelen.
- Lätta till 962 kg - lär det gå fort....
- Byt till ett bromsservo utan ABS ( annan balans/fördelning ) eller sätt dit en bromsfördelare justerbar till röret som går bak har en Willwodd att sälja. Lite osäkert om detta är OK i Roadsport. Titta på targamiata hur Ketih har gjort.
- Ta bort ABS-enheten och dra om bromsrören. ( Bromsrören finns i färdiga längder att köpa på Mazda eller från skroten eller gör egna)
- Riv bort sensorer/kablage vid hubbar eller låt dem sitta kvar
- Ta bort varningslampan ur i-panelen.
- Lätta till 962 kg - lär det gå fort....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Ta bort ABS
Du e så brutal Josen.....- Riv bort sensorer/kablage vid hubbar
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Ta bort ABS
byta servo känns jobbigt(passar 1.6an?), men bromsfördelare kanske... Går man ha bromsfördelare enligt reglementet?Josen wrote:- Byt till ett bromsservo utan ABS ( annan balans/fördelning ) eller sätt dit en bromsfördelare justerbar
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5