Men. nu är det så av vi är miljövänner och vill ha ett återcirkulerade system.. eller.. nja.. snarare att motorn mår alltid bra av en väl fungerande vevhusventelation. Så Jimmys bil ska moddas så att vevhusventelationen fungerar som vanligt.

Nu börjar bitarna falla på platsTorkel k wrote:
Njaa, alltså… det där med att ersätta slangen med ett filter skulle ha någon effektförbättring var bara ett dåligt skämt. Kepsen däremot, den gör skillnad!
Kort svar: Nej.
Långt svar:
Anledningen till de stoppade min bil vid inspektion är att det krävs ett slutet luftningssystem, dvs: Om jag skulle skjuta en kolv skulle det plötsliga övertrycket i vevhuset bara skjuta runt olja i mina slangar och insug, inte rakt ut på banan.
I original utförande så är slangen till ventilkåpans avgassida inlopp till vevhuset där luft kommer in. PCVn på andra sidan är utlopp där gaser kommer ut. Till inloppet ska man koppla uppmätt luft, dvs luft från insuget efter luftmängdmätaren.
Om du pluggar igen din PCV (jag gjorde det för att min helt enkelt var trasig) kommer det övertryck som alltid finns i vevhuset (inget system är perfekt och lite tryck kommer alltid förbi ringarna) att göra inloppet till ett utlopp. Då brukar man sätta dit ett filter och lufta fritt i moder natur – egentligen inte snällt och framförallt inte godkänt. Något annat bra ställe finns det inte att koppla utloppet till, eftersom där inte finns någon ventil, som det gör i PCVn.
Torkel k wrote:Jag har beställt siliconslang jag med!![]()
gokarting.nu wrote:Mazda vet hur man bygger bilar.
hahaha, frågan är inte om vi ska under 1.19, utan hur långt under det blirMagnus Pettson wrote:Jaha, siktar på 1.18-tiderVischa va jag ska hitta på för att hänga med...
Tänker inte ge mej i alla fall
![]()
hihi, det finns nog bara ett sätt att ta reda på detConny Lundell wrote:Hur mycket kan man riva bort innan SBP får hybris?![]()
![]()
Jimmy wrote:..i samma veva var jag på Stadium också. kom till personalen med frågan ”finns det olika hårdheter på hockeypuckar?” ..