Myran wrote:För dom nyfikna så tror jag att jag hittat felet på min motor. (den gröne turbo miatan som fick åka trailer hem)
Det ser ju inte helt lysande ut det där. Hur har den klarat sig i övrigt? I med nya stakar och den är som ny igen?
Här kommer en liten videosnutt från ett av vansinnespassen. Tackar Henke för lånet av däcken.
Kan inte påstå att de var i likvärdigt eller bättre skick när du fick tillbaka dem direkt.
Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Myran wrote:För dom nyfikna så tror jag att jag hittat felet på min motor. (den gröne turbo miatan som fick åka trailer hem)
Det ser ju inte helt lysande ut det där. Hur har den klarat sig i övrigt? I med nya stakar och den är som ny igen?
Här kommer en liten videosnutt från ett av vansinnespassen. Tackar Henke för lånet av däcken.
Kan inte påstå att de var i likvärdigt eller bättre skick när du fick tillbaka dem direkt.
I övrigt är motorn som ny invändigt. inte så konstigt egentligen då den bara rullat runt 9000mil. Verkar vara väl skött FÖRE min ägo
Bara kul att däcken kom till användning samt min bogseringshjälp var bara glada över åkturerna.
Blir o spara pengar till smidd bottendel och gasa vidare.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Hur kunde detta hända?
Okontrollerat mycket laddtryck?
Massiva spikningar?
Har nog aldrig hört att någon krökt stakarna i en Miata förut.
Då blir det till att köpa en ny motor då.
Tråkigt när det går sönder.
Hur kunde detta hända?
Okontrollerat mycket laddtryck?
Massiva spikningar?
Har nog aldrig hört att någon krökt stakarna i en Miata förut.
Då blir det till att köpa en ny motor då.
Tråkigt när det går sönder.
Conny L
Kolla på formen i USA så ser du rätt fort att det är ganska vanligt.
Saken är nog att dom flesta i Sverige inte kör med så mycket effekt vid överladd.
I övrigt finns inte minsta tecken på att det spikat på varken kolv eller topp. Laddtrycket låg stabilt.
Stakarna klarade inte trycket helt enkelt. Dom andra 3 är knappt synbart sena med.
Ren tur att den inte gick av bara och slog sönder saker.
I och med att resten av motorn såg som ny ut så blir det att stoppa i smidda prylar i maskin och köra vidare.
Dok säger ekonomin att det inte blir att köra mera i sommar. Blir semester i stället
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Hur kunde detta hända?
Okontrollerat mycket laddtryck?
Massiva spikningar?
Har nog aldrig hört att någon krökt stakarna i en Miata förut.
Då blir det till att köpa en ny motor då.
Tråkigt när det går sönder.
Conny L
Kolla på formen i USA så ser du rätt fort att det är ganska vanligt.
Saken är nog att dom flesta i Sverige inte kör med så mycket effekt vid överladd.
I övrigt finns inte minsta tecken på att det spikat på varken kolv eller topp. Laddtrycket låg stabilt.
Stakarna klarade inte trycket helt enkelt. Dom andra 3 är knappt synbart sena med.
Ren tur att den inte gick av bara och slog sönder saker.
I och med att resten av motorn såg som ny ut så blir det att stoppa i smidda prylar i maskin och köra vidare.
Dok säger ekonomin att det inte blir att köra mera i sommar. Blir semester i stället
En liten fråga? Är stakarna i en 1,8 NB motor klenare än 1,6:ans stakar?
Jag har själv ägt och kört en Turbomatad Miata 1,6 och plockade ut 225 hästar i motorn och ca 200 på bakhjulen.
Din bils effekt Myran borde väl vara inom gränserna vad motorn skulle tåla. (efter ha läst på din garaget sida)
Om det nu är så att stakarna är klenare i en NB är det nog en del Miata ägare med kompressor och Turbo som blir nervösa när dom ser hur det kan gå.
Som sagt tråkigt när det händer.
Conny Lundell wrote:En liten fråga? Är stakarna i en 1,8 NB motor klenare än 1,6:ans stakar?
Jag har själv ägt och kört en Turbomatad Miata 1,6 och plockade ut 225 hästar i motorn och ca 200 på bakhjulen.
Conny L
Samma stakar i 1.6 och 1.8 men 1.8an levererar betydligt mera vrid, speciellt 99ans motor med nya toppen.
Vridet som dödar inte hk
Bilen har körts med betydligt mera än 200 hjulhäst senaste 500-600 milen.
Skulle nog säga att allt under 200hjulhäst bör nog original hålla för och tror ingen med kompressor och powercard lösningar kommer över 200 ärliga hjulhästar.
I USA säger dom 250rwhp Max på original botten men tror dom är duktiga på överdriva sinna siffror.
Ang garaget siffrorna är mycket ändrat sedan dess.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Myran wrote:Samma stakar i 1.6 och 1.8 men 1.8an levererar betydligt mera vrid, speciellt 99ans motor med nya toppen.
Vridet som dödar inte hk
Bilen har körts med betydligt mera än 200 hjulhäst senaste 500-600 milen.
Skulle nog säga att allt under 200hjulhäst bör nog original hålla för och tror ingen med kompressor och powercard lösningar kommer över 200 ärliga hjulhästar.
I USA säger dom 250rwhp Max på original botten men tror dom är duktiga på överdriva sinna siffror.
Ang garaget siffrorna är mycket ändrat sedan dess.
Ok det ger ju en förklaring till ditt ras.
Det är inte gratis att ligga på topp.
Hur mycket vrid har du i motorn?
Jag hade 254 NM på 6500 rpm vid 0,8 bars laddtryck.
Myran wrote:Samma stakar i 1.6 och 1.8 men 1.8an levererar betydligt mera vrid, speciellt 99ans motor med nya toppen.
Vridet som dödar inte hk
Bilen har körts med betydligt mera än 200 hjulhäst senaste 500-600 milen.
Skulle nog säga att allt under 200hjulhäst bör nog original hålla för och tror ingen med kompressor och powercard lösningar kommer över 200 ärliga hjulhästar.
I USA säger dom 250rwhp Max på original botten men tror dom är duktiga på överdriva sinna siffror.
Ang garaget siffrorna är mycket ändrat sedan dess.
Ok det ger ju en förklaring till ditt ras.
Det är inte gratis att ligga på topp.
Hur mycket vrid har du i motorn?
Jag hade 254 NM på 6500 rpm vid 0,8 bars laddtryck.
Gillar inte och sitta och gissa egentligen men ränkar lite i huvedet vad jag fick för siffror när jag var inne och justerade tändning mot orignial mot högre laddtryck. Tar i åtanke att motorn bluddra pga fel dewll till tändspolarna när jag var i bänken Sen att massor ändrats runtomkring..
Om jag får en ren gissning så kanske 260-280nm på hjulen. Sen vette tusan vad man ska räkna med för drivlineförluster.
När man söker runt så verkar det som stakarna är svaga länken i miatans maskin. Blir dok även nya kolvar när jag endå håller på då smidda grejjer kan hantera värmen bättre utan att försvagas.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.