Eftersnack Kullen 31/7 -09

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Provkörde en grön skön kompressor NB bla med ett fäste och gång sommfick en att ångra att man sålde sin NB och JRSC... :? :)
Den verkade ha ruggigt grepp :shock: , vad var det för däck?
Jag borde förstås mjukat upp kompressionsdämpningen på min, men det var jag för lat för - och jag hade ju ändå hyfsat grepp med mina R888.
User avatar
carlsson
Posts: 2
Joined: Sat 01 Aug 2009, 14:37
Location: Katrineholm

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by carlsson »

Dennis Kullman wrote:
Per Hammarsjö wrote:Som sagt, de som såsade i kvalet.............. ;) :mrgreen:
1.11 hade krävt partiell lobotomi. :mrgreen:
Då har jag nog genomgått den lobotomin.... :lol: körde 1,09,55 förra gången jag var på kullen under Supraklubbens timeattack, även det i ösregn
Johan Carlsson
Mazda RX7 -87 med turbokonverterad 1,8 miata motor!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Cyberoid »

Efter 60min tävlingen så var det mest lek på banan. Jag filmade Per bland annat som hade det skoj i det våta.

Kinnekulle Raindance
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Provkörde en grön skön kompressor NB bla med ett fäste och gång sommfick en att ångra att man sålde sin NB och JRSC... :? :)
Den verkade ha ruggigt grepp :shock: , vad var det för däck?
Jag borde förstås mjukat upp kompressionsdämpningen på min, men det var jag för lat för - och jag hade ju ändå hyfsat grepp med mina R888.
Tror det var R888 med konisar och HR-fjädrar, rides nice in the rain... 8) :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Fredrik Henriksson »

Här kommer pass 3 i "Sixty minutes"...

http://www.youtube.com/watch?v=IBzbHa3i-kg
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Nille »

Jag körde i samma pass som dig Måns och jag hade inte en chans att hänga på dig :think: Så jag tryckte iaf att du var duktig att köra. Ingen värdemätare direkt men iaf :mrgreen:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Per Hammarsjö »

Ingen som plåtade på träffen? Ni får sparka på mig lite. Jag har alltid kameran med men är för slö när jag är ledig!
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Lennart »

Man får tacka för en trevlig, blöt fest på banan. :banana: :banana: Sk.tkul dag med 60 minits som grädde på moset. 8) Ledsen att jag sänkte vårt lag redan på 2:a varvet, men vi kommer igen nästa år och sänker alla som kom före oss denna gång. :lol: :shock: :wink:
Lennart Pettersson
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Jari Olavison »

Kanonarr som alltid med detta gänget! Vädret rår vi ju inte på som sagt. Faktist första gången jag kör i regn på någon banträff och jag får säga att jag blev positivt förvånad över våtgreppet i R888:orna. Tog det det visserligen lite varligt då jag kände mig lite osäker i vätan, sen har man ju sett skräckfilmen på Youtube där en miata åker in i räcket före bron..ryyyys! Får man skylla på att frugan som var där och kollade :think2: ...vill ju inte snurra pärlan när hon tittar på för då är det säkert slut på banträffar :roll: :lol: Tror det regnade som mest mellan 12-13, då jag stod vakt på pass 8, fasen vad blöt jag blev, trots Gore-tex och dubbla jackor dessutom. Hade som tur var packat med extra sockar och även andra uppsättning skor.

Sköt lite bilder varav 1/3 kanske duger att lägga upp i albumet, kommer snart :wink:

Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM :roll: Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars :think2:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Niklas Falk »

Jari Olavison wrote:Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM :roll: Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars :think2:
RaceChrono och en 5Hz blåtandsGPSpuck så fixar du rubbet med mobilen.

Är man gammaldags så mäter man tid med en T100 eller liknande.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Måns Wilke »

Jag har en performancebox. Lite overkill om man "bara" vill ha varvtider, men den är underbar då man kör datan i laptopen efteråt. Det går bla att sätta upp till sex splittider i efterhand, vilket gör det enkelt att se vilken/vilka sektorer man har potential till förbättring osv.
Kostar ca 5tkr ny, men har sett att det dyker upp en del beggade nu lite här och där.

Rekommenderas om Du hittar en beggad till bra pris. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Jari Olavison »

Niklas Falk wrote:
Jari Olavison wrote:Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM :roll: Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars :think2:
RaceChrono och en 5Hz blåtandsGPSpuck så fixar du rubbet med mobilen.

Är man gammaldags så mäter man tid med en T100 eller liknande.
Hmm, får nog se efter en ny mobil, den har mn ju mer nytta av utanför banan... :?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Jari Olavison »

Jag har nu laddat upp en hög bilder i bildgalleriet, mestadels från 60-min-racet :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Måns Wilke »

En tanke slog mig nu på morgonen: Enligt tränade öron;Hur högt lät min bil på Kinnekulle? Där fanns ju ett par bilar som lät lite mer än andra när man stod i depån, tex en 323:a och en grön NB. Sällar sig min bil till dessa när det gäller ljudnivå, eller den är nu mer i paritet med de flesta andra?

Det Jag undrar är om Jag fortfarande riskerar att ligga över 95db.
Jag har aldrig hört bilen utifrån och hoppas att min extra ljuddämpare ska fixa gränsvärdena.
Skulle Jag inte klara gränsen så vete f*n vad som ska göras. Vet ej om det finns plats att trycka dit ännu en dämpare, eller om man ska ersätta den nya 250mm med en 400-450mm istället.

Jag hade hoppats på ljudmätning på Kullen för att få en hum om var den ligger nu.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Det Jag undrar är om Jag fortfarande riskerar att ligga över 95db.
Jepp, du riskerar fortfarande att ligga över 95, ditt ljud var mer framträdande för örat än de andra (kompressorNBn låt ungefär "lika starkt").
323an låt sällan mycket förbi utsläppet (förrän på slutet när det var lite torrare) men det var ju ett helt annat ljud (örat är mer vant med normalare tävlingsbilsljud mot mätare).

Kinnekulles mätare var rätt vattenskadad så när den visade 83dB på Lennarts RX8 så gav jag upp att kolla ljudet med den.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Måns Wilke »

:? hmmm, ska man behöva gå tillbaka till originalavgas...? trist. Man kanske ska testa att gå tillbaka till original insugsburk innan avgasdelen får sig ännu en körare och se om det hjälper?
Niklas, Du som stod vid bankanten, kan Du dra dig till minnes om det är rent avgasljud från min bil eller insuget låter en del det med? Om det nu går att avgöra?

Lennarts RX8 lät inte alls som jag förväntat mig efter att ha sett en del filmer. Lösningen med burkarna bakom bilen kanske var ny iofs :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Niklas, Du som stod vid bankanten, kan Du dra dig till minnes om det är rent avgasljud från min bil eller insuget låter en del det med? Om det nu går att avgöra?
Jag vill minnas att man vände sig om (reagerade/noterade) när du var vid start/mål-portalen, dvs det borde vara avgasljudet som märks mest.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Måns Wilke »

Tack, Niklas. Då blir det väl till att krypa under bilen och mäta lite inför en ny, längre dämpare... :x
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Lennart »

Niklas Falk wrote: Kinnekulles mätare var rätt vattenskadad så när den visade 83dB på Lennarts RX8 så gav jag upp att kolla ljudet med den.
Nä Niklas, det är inte sant. :shock: Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. :banana: Med tanke på min stora insatts vid byggandet

Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick. :think2:
Lennart Pettersson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Niklas Falk »

Lennart wrote:Nä Niklas, det är inte sant. :shock: Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. :banana: Med tanke på min stora insatts vid byggandet

Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick. :think2:
Den visade inget högre på nån bil så jag kan inte säga nåt direkt. Sen är den mätaren inte av samma typ som de de andra banorna har heller (liknar mest en gammal ClasOlsonmodell).
Men att du ligger över 95 tror jag inte, 90 kanske. Dämparbygget är dessutom snyggt. :up:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Magnus Pettson »

Mycket trevlig tillställning :D Roligt när det är blött. Tråkigt att den vite gav upp :( Topplockspackning + ettans avgasventil.. tur man hade med reservbil 8) Den röde gick så bra på Gälleråsen i går (personbästa 1.21,7 :!: :D ) att den blev såld på rot :!: Till en yngre förmåga som kanske åker Falkenberg :) Följer anmälningsavgiften och anmälan bilen eller ?
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote: Följer anmälningsavgiften och anmälan bilen eller ?
Om inte (Jan Nordgren får råda om den pengen) så kan du ändra till tvåmansteam (då blir det en hundring extra i serieanmälning och du får del av bilens poäng :)). Men eftersom relaterade kostnader är identiska så borde det inte behövas mer smörjmedel, men den som frågar kan ibland få svar :)
Startnumret kan ju följa bilen osv, iaf iår. Men fråga Jan.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Fredrik Henriksson »

Cupen kommer att bli stooor, mkt på g nu :D 8) !!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Lennart »

Niklas Falk wrote:
Lennart wrote:Nä Niklas, det är inte sant. :shock: Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. :banana: Med tanke på min stora insatts vid byggandet

Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick. :think2:
Den visade inget högre på nån bil så jag kan inte säga nåt direkt. Sen är den mätaren inte av samma typ som de de andra banorna har heller (liknar mest en gammal ClasOlsonmodell).
Men att du ligger över 95 tror jag inte, 90 kanske. Dämparbygget är dessutom snyggt. :up:
Till och med jag tror att jag klarar 95 dB med denna konstruktion. Skall till Åsen på måndag och hoppas kunna få bevis på ett just värde. Behöver en medgång nu efter alla ...gångar detta år. :banana:

Lika roligt som på Kullen blir det inte men vi blir 4 Rx- åttor på samma träff. Nytt rekord i Sverige.
Säger det igen: Ert arr. är first class, no question asked. :up: :up: :up: :up: :up:
Lennart Pettersson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Eftersnack Kullen 31/7 -09

Post by Andreas E »

Cyberoid wrote: ...
Nu ligger i alla fall del 1 av 60min racet uppe med mina tankar under racet nedprintat som kommentarer. Dessutom en liten "cliffhanger". Del 2 kanske dröjer då Movie Maker krashar datorn om och om och om igen. Annat redigeringsprogram efterlyses.

Henrik Pihl 60min Stint Del 1/2
Kul att se filmerna och dessutom få se mig själv köra (innan du alltför snabbt körde om). Efter att ha tittat på filmen en gång är det några saker som direkt slår mig:
1) Jag måste sluta vara så feg och våga köra lite närmare gränsen
2) Orutin av racing blir ännu tydligare när en snabbre bil kommer ifatt. Jag tittade mest i backspegeln och försökte placera bilen så det skulle bli svårt att köra om = långsam, hackig körning utan flyt
3) Jag måste lära mig att få bra utgång på kurvan innan start och mål (i regnet blev det oftast att jag kasade på framhjulen eller kom ner alldeles för långt i varvtal på 3:an)
4) Jag måste göra något åt vikt/effekt förhållandet på bilen, du for ju förbi som raket Henrik när du väl låg nära i sista kurvan och jag inte fick till utgången.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply