Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Premiärturen i år blev lite forcerad... V70n rasade så det fick bli miata med R-däck till jobbet på frostig väg den 30/3... sådär grepp... tur att man har en (1) bil man kan lita på.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
MSCC KM1 2010 Ring Knutstorp
Äntligen! I riktigt kallt väder blev det nytt PB och för första gången en varvtid under 1.12, närmare bestämt 1.11,768.
Det räckte till seger i Roadsport C med 0,1 s marginal till Hans Drangel.
I andra heatet skillde det 0,003 s mellan oss!
Trea blev Eddie med 944; fyra blev Fredrik med Fiero och femma blev Magnus som satte låga 1.13 med miata nr 97.
I racet spann jag nästan bort pole, men kom ändå först in i första kurvan och lyckades trots en och en annan liten tabbe (Hans var snäll och gjorde några han med) hålla min position hela racet.
En bra dag - fast vi frös som hundar.
Det räckte till seger i Roadsport C med 0,1 s marginal till Hans Drangel.
I andra heatet skillde det 0,003 s mellan oss!
Trea blev Eddie med 944; fyra blev Fredrik med Fiero och femma blev Magnus som satte låga 1.13 med miata nr 97.
I racet spann jag nästan bort pole, men kom ändå först in i första kurvan och lyckades trots en och en annan liten tabbe (Hans var snäll och gjorde några han med) hålla min position hela racet.
En bra dag - fast vi frös som hundar.
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Grattis till kanontider samt segern i KM1. Det är kul att höra att Knutstorp verkar vara snabb även i år.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack! Jag blev förvånad över att det gick så bra direkt från start. Jag var först ut och det gick fort direkt. Startade med kalltryck 1,9 höger och 1,85 vänster och fick bra grepp direkt (det var inte många plusgrader). Motorn drog betydligt bättre än vanligt; Hans kör i normala fall lätt ikapp mig på rakan, men det gick inte igår - skumt... gör den kalla luften mer för min motor än för Hans? Hans har ju iofs JR CAI medan jag inte har något sånt...Cyberoid wrote: Grattis till kanontider samt segern i KM1. Det är kul att höra att Knutstorp verkar vara snabb även i år.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Grattis till PB Dennis!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack, Fredrik! Jag räknar faktiskt i det här fallet PB t o m högre än segern.Fredrik Henriksson wrote:Grattis till PB Dennis!!
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Kul - förmodar viktminskningen med platsdörrarna hjälpte till ?
http://mscc.se/album/index.php?sfpg=MjA ... DAzOWUzOTc
http://mscc.se/album/index.php?sfpg=MjA ... DAzOWUzOTc
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Inte mycket... de ligger i garaget...Josen wrote:Kul - förmodar viktminskningen med platsdörrarna hjälpte till ?
Jag viktade upp istället (måste ju ha båda stolarna i)...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Då finns det lite till att hämta då Kanske behöves nu när Eddie kommer starktInte mycket... de ligger i garaget...
Jag viktade upp istället (måste ju ha båda stolarna i)...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Grattis till segern Dennis
Det visar att 1.6orna ännu är att räkna med! En bra dag var det med sedvanligt väl arrangerat KM, lite kallt men skönt att vi slapp regnet. Hade tänkt ta det lite lungt och känna på bilen men sporrades av Dennis tempo. Riktigt kul men jag var helt slut när jag kom hem. Edvin har fått bra fart på Porschen, tror även Fiero Fredrik fick till PB.
Det visar att 1.6orna ännu är att räkna med! En bra dag var det med sedvanligt väl arrangerat KM, lite kallt men skönt att vi slapp regnet. Hade tänkt ta det lite lungt och känna på bilen men sporrades av Dennis tempo. Riktigt kul men jag var helt slut när jag kom hem. Edvin har fått bra fart på Porschen, tror även Fiero Fredrik fick till PB.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack Hans! Den här gången var (den lilla) marginalen på min sida.Hans Drangel wrote:Grattis till segern Dennis
Det visar att 1.6orna ännu är att räkna med! En bra dag var det med sedvanligt väl arrangerat KM, lite kallt men skönt att vi slapp regnet. Hade tänkt ta det lite lungt och känna på bilen men sporrades av Dennis tempo. Riktigt kul men jag var helt slut när jag kom hem. Edvin har fått bra fart på Porschen, tror även Fiero Fredrik fick till PB.
Jag kan tänka mig att du var sliten på kvällen; jag hann precis duscha sen skulle vi iväg. I morse var det inte mycket liv i gubben Några timmar på mountainbiken gjorde mig piggare - för stunden... gonatt!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Min och bilens kompletta historik på Ring Knutstorp (år varvtid detaljer):
- 2001 1.20 2x15 minuter Toyo Proxes T1S, 195/50 VR 15
2004 1.17.371 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering: 8 (20), Bridgestone S-03 PP, 195/50-15
2004 1.17.45 Hyllinge MS kvällsträning (2x15 min), Bridgestone S-03 PP, 195/50 ZR 15
2004 1.15,8 Hyllinge MS kvällsträning. Toyo Proxes R881, 205/50 15
2004 1.15,393 MGCC Klubbtävling (KM5), Roadsport C, placering 7 (18), Toyo Proxes R881, 205/50 15
2005 1.14,8 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering: 5 Toyo Proxes R881, 205/50 15
2006 1.14,7 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering 1 (11), Toyo Proxes R888, 205/50 15
2006 1.13,78 Club Alfa Romeo (heldag) Toyo Proxes R888, 205/50 15
2006 1.14,33 MGCC KM5 Roadsport C, placering 7, Yokohama A048 195/50-15
2007 1.15,xx Hyllinge MS kvällsträning (3x20 minuter), Yokohama A048 205/50-15
2007 1.13,6 TPC, Toyo Proxes R888, 205/50-15
2007 1.13.8 MGCC KM5 Roadsport C, placering ?, Yokohama A048 205/50-15
2007 1.12,809 Hyllinge KM, Special B (upp till 2500cc), placering?, Yokohama A048 205/50-15
2008 1.12.8x SSM 2008, Placering 3 i båda racen, Toyo Proxes R888, 205/50-15
2008 1.12,2 MGCC KM4 Roadsport C, placering 3, Toyo Proxes R888, 205/50-15
2009 1.12,74 MX-5 Cup / SPVM, placering 4/5 resp. 5/6, Toyo Proxes R888, 205/50-15
2010 1.11,768 MSCC KM1 Roadsport C, placering 1, Toyo Proxes R888, 205/50-15
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det var inte dåligt dokumenterat! Och vilken snygg och stadig kurva. Men den utvecklingen blir nog svår att hålla under ett par år till.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jo, nu får man nog vara glad för tiondelar.Cyberoid wrote: Det var inte dåligt dokumenterat! Och vilken snygg och stadig kurva. Men den utvecklingen blir nog svår att hålla under ett par år till.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Eller ska du till att laga?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än...gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Allvarligt talat - om du nu ändå var i Tyskland, kunde du inte spänt en begangad motor på packethållaren då och trampat hem? Nu får vi allt rätta till prioriteringarna här.Dennis Kullman wrote:Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än...gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag har fortfarande en komplett spis som gärna bytar ägare
Vad är det man säger, hellre en sliten spis än att laga mat utan värme alls?!
Du kan ju alltid blueprinta din motor när den väl urplockad
Hej hopp...
Vad är det man säger, hellre en sliten spis än att laga mat utan värme alls?!
Du kan ju alltid blueprinta din motor när den väl urplockad
Hej hopp...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Allvarligt talat så undersökte vi även det alternativet - fast inte transport på pakethållare utan i bilen...Torkel k wrote:Allvarligt talat - om du nu ändå var i Tyskland, kunde du inte spänt en begangad motor på packethållaren då och trampat hem? Nu får vi allt rätta till prioriteringarna här.Dennis Kullman wrote:Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än...gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ju närmare tävling vi kommer...ephas wrote:Jag har fortfarande en komplett spis som gärna bytar ägare
Vad är det man säger, hellre en sliten spis än att laga mat utan värme alls?!
Du kan ju alltid blueprinta din motor när den väl urplockad
Hej hopp...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag tycker du ska kombinera dina intressen här och installera din cykels drivlina i Miatan. Tänk så mycket vikt du sparar! Med all den cykelträning du haft på sista tiden slår jag vad om att du kommer kunna trampa fram en snudd på motsvarande HK/kg balans som med en 1,6a installerad.
Du kan dessutom säkert bli sponsrad av Mazda som deras första racing satsning med miljöbil!
Du kan dessutom säkert bli sponsrad av Mazda som deras första racing satsning med miljöbil!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Nu sitter en 28000-mils miata motor i... V70ns bagageutrymme (hälsade på i Roberts garage i malmö ikväll).
Funderar nu på vad jag ska göra med den för att på bästa sätt kunna genomföra SSM.
Enklast (och ursprungsplan) är förstås att bara lyfta i den och hoppas på det bästa, men det kan ju vara idé att byta ett par saker som t ex kamrem och möjligen (ska kolla) bakre vevaxeltätningen...
En annan variant är förstås att lyfta över 28000-milatoppen till min "gamla" (14000 mil) bottendel, men att göra det utan åtminstone en enklare uppfräschning av toppen känns sådär - och då drar det iväg i tid och pengar, vilket passar illa just nu...
Får klura på det i natt...
Funderar nu på vad jag ska göra med den för att på bästa sätt kunna genomföra SSM.
Enklast (och ursprungsplan) är förstås att bara lyfta i den och hoppas på det bästa, men det kan ju vara idé att byta ett par saker som t ex kamrem och möjligen (ska kolla) bakre vevaxeltätningen...
En annan variant är förstås att lyfta över 28000-milatoppen till min "gamla" (14000 mil) bottendel, men att göra det utan åtminstone en enklare uppfräschning av toppen känns sådär - och då drar det iväg i tid och pengar, vilket passar illa just nu...
Får klura på det i natt...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Då får vi se dig på startlinjen på SSM iaf!
Har du blivit klokare på vilket av alternativen du ska satsa på?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Förhoppningsvis ska det gå vägen!TPR wrote:
Då får vi se dig på startlinjen på SSM iaf!
Har du blivit klokare på vilket av alternativen du ska satsa på?
Vilket alternativ det blir vet jag inte än; ska iväg och hämta motorlyft och motorstativ nu; sen blir det motortvätt tills jag kan se vad jag köpt.
Sen så... (sent i kväll...)
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det går åt rätt håll (försiktigt optimistisk)...
Jag tog av toppen från Robert's motor och fick hjälp med att slipa in två läckande ventiler (slipade till resten också). Idag kom topplockspackning m m från I.L.
2 dagar från beställning till leverans.
Ikväll blir det cykling och imorgon blir det skruva.
Jag tog av toppen från Robert's motor och fick hjälp med att slipa in två läckande ventiler (slipade till resten också). Idag kom topplockspackning m m från I.L.
2 dagar från beställning till leverans.
Ikväll blir det cykling och imorgon blir det skruva.