Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Josen wrote: Det kan ju kollas upp, är det bara styret som skiljer är det ju lätt :up:
Visst, med startspärren i ECUn osv (vilket det inte är i 99-00) så är det ju "skitenkelt".
Det går ju att bygga MSII för dem med egenkonstruerad VVTstyrning men då pratar vi inte plug&play, mera löd&pray.

Men det är en bra bottendel att bygga trimmotor på (gördel och bättre axiallager).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Det går ju att bygga MSII för dem med egenkonstruerad VVTstyrning men då pratar vi inte plug&play, mera löd&pray.
På race bimmers har vi bara låst kammen i ett läge - bränsle ekonomi är ju inte grejen här rikigt ;)
Men OK det kanske blir lite för mycket pyssel med start-spärren ? Kommer väl flera på moblie.de :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Magnus Pettson »

Okey, okey.. släpper min -99:a motor :cry: Ekonomin är inte va den borde va. Sålde en 750 sida som räddade Kinnekulle men det räcker inte till Knutstorp, inte Velodrom heller som hade varit j-t roligt. Det är alltså en Carlifornia-import som gått c:a 7.000 sv.mil (översatt från miles alltså). Knappt dammig men behöver väl ny rem då den stått några år. Själv kommer jag inte åka NB och sätta den här i en riktig bil är ju bara att glömma om man ska åka Cupen vilket man ska men då med NA :D . Utan servo, gen, och ac med eller utan låda annars komlett förutom att sladdhärvan till boxen är klippt och kontakten är borta.
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Magnus Pettson »

Ajaj :!: Vad blev det och vad kan man få eller ge för sånt? Dumt att man är så osnabb jämnt, både på och utanför :( Det hade ju kunnat varit bra både för dej och mej, nu ligger Knutstorp löst igen. Och sälja en motorcykel till är inte kul :cry: Nån som är sugen på en XR1000, Posas f.d. :?:
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Magnus Pettson »

OPS, vilken miss :!: :oops: Men det innebär att jag kan ta vad som helst? Närå, hör av dej, vill helst inte släppa XR:n, de här kan ju i alla fall skjuta upp den försäljningen :D
De e mycke nu...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Umpfhh... Mitt bud ska nog täcka startavgiften på SSM iaf... ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Det blir ingen start på Velodromloppet i helgen iaf. Har varken haft tid att fixa bilen eller ett nytt däck.
Däremot stod den här på mitt bord imorse. Ett steg i rätt riktning.
Tack Daniel på Automobil för den!!
Attachments
_V9B6412.jpg
_V9B6412.jpg (97.96 KiB) Viewed 2510 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Se till att dra åt den konstiga "pluppen" under SBF texten... ;) :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Varför använder ni inte OEM katten - är det lilla effekt-ökningen ni söker ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Varför använder ni inte OEM katten - är det lilla effekt-ökningen ni söker ?
Jag bytte för att min brann upp och dessa håller bättre eftersom de inte är keramiska.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

När systemet förbättrades både före och efter skulle det helt enkelt kännas konstigt att inte försöka förbättra burken i mitten, sen om det gör någon skillnad vet jag inte, men jag behöver iaf inte fundera på det nu... :think2:
Hörde iofs av en initierad att orginalsystemet är tillräckligt grovt för all utandning en knapp 2litersmotor genererar.
Shit the same, ett rakt 2.5"system låter jävligt mkt fräckare än mitt gamla gjorde!! :banana: :mrgreen: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Hörde iofs av en initierad att orginalsystemet är tillräckligt grovt för all utandning en knapp 2litersmotor genererar.
Rakt på spiken :) Bling då eller ? ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Perhaps... :oops:
Men det e ju rejsbling iaf, inte Blingbling... :) :banana:
Skadar gör det ju knappast iaf + att jag älskar ljudet nu! :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Ja... Vad ska man säga. OEM eller inte. Om det ger något eller inte har någon svar på det? Det står ju SBF på den så då måste det väl vara bra. För SBF är väl racing??? ;) :) :bang2:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:Varför använder ni inte OEM katten - är det lilla effekt-ökningen ni söker ?
Tillägg... Lite för att det är kul att fixa och dona också.. ;)
Sen får man ju inte köra med originalkat om man blir av med SBP kravet heller... Dvs ett krav i andra klasser.. Eller är jag på enhjuling nu?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Sen får man ju inte köra med originalkat om man blir av med SBP kravet heller... Dvs ett krav i andra klasser.. Eller är jag på enhjuling nu
Nej helt rätt - jag får byta också till nästa år :) ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Nå Per...blir det en ny motor lagomt till ssm eller?

NYFIKEN I EN STRUT!!!!!!!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote:Nå Per...blir det en ny motor lagomt till ssm eller?

NYFIKEN I EN STRUT!!!!!!!!!!
Om inte, så har ni en given protest att utnyttja om han åker för fort. :mrgreen:

Citat inbjudan:

16. Bandepån: Förare får ha högst två mekaniker i bandepån. Barn under 15 år får ej
vistas i bandepån. Bil som förefaller använda mycket olja kan förbjudas
att fortsätta.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Haha!!!

Nä jag avvaktar lite med motorbytet. Ekonomin tillåter antingen ny motor eller två tävlingar till i år. Och jag kör hellre och fyller på lite olja. Den läcker ju ingenting så...
Ska kompmäta och felsöka den på måndag. Så då borde jag få reda på vad problemet är. Gissar på att topprenoveraren gjorde något fel. Förmodligen med ventilsätena. Så risken är väl att dom koxat igen nu också och om jag inte redan har krökta ventiler så lär de bli det snart.
Tänker aldrig låta en verkstad göra ett jobb igen. Byter hellre motor än lämnar den till "proffs".

Nu ska jag ut och ta bort servon, airbuggen på passagerarsidan och få till negativ camber i bak igen.. :)
Kanske skruvar fast avgassystemet också men jag tänker INTE byta min slutpip!!! :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Om du ska ta bort "packningen" enligt:
http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1

Bered dig på att vi har nämligen inte samma leksak som dom!

Halv 5 inatt gick jag o la mig frustrerad och inoljad.
Och naturligtvis halvfärdig. Jag gjorde förmodligen allt fel.
Så har du något att fråga om så kanske jag kan hjälpa lite.

Om du inte ska göra det ingreppet, utan bara ska tömma ut oljan.
Töm då ur oljan båda bultarna som sitter på det svarta röret.
Jag tömde tydligen bara ur den ena.
Igår när jag skruvade visade det sig att jag hade en hel del olja kvar...
Jag orkade knappt styra efter några varv både på Kinnekulle och Karlskoga.
Nu är iallafall "packningen " borta och ser fram emot en test drive.

Detta är ju en av fördelarna med Roadsport, ut på gatan o testa bara!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Jag testar det enkla sättet först.. Försöker bara komma på hur jag ska plugga hålen...

Vad skiljer den mot våra bilar?

// Per
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Per Hammarsjö wrote:Jag testar det enkla sättet först.. Försöker bara komma på hur jag ska plugga hålen...

Vad skiljer den mot våra bilar?

// Per
Som jag ser det är vår: SNYGGARE - BÄTTRE - MER PRISVÄRD - INTELLIGENTARE - LAGOMT TJOCK OSV, OSV!!!!!!!!

Framför allt, få ur kuggstången var på ett annat sätt, segt som f.n.

Jag ska inte sätta tillbaka min servo, så jag gängade i bultar i hålen.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Får köpa på mig rätt bultar imorgon då...
Post Reply