Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Kul att ni kämpar Verkar gå bra ? Tråkigt med motorstrulet. Trodde 1.8 nederdel var bullet-proof laddas ju mycket med dessa ? Kanske är det varven som gör det
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam
Man tackar för sympatierna.
Ja, det har ju gått ganska bra i år. De nya bromsarna funkar suveränt och även i övrigt har bilen gått bra.
Jag trodde också att motorn skulle vara ett säkert kort vad gäller hållbarheten. Men nånting hände
Just nu jobbar vi på att få ihop en ny fungerande motor till sista tävlingen.
Toppen klarade raset med endast 3st krökta ventiler. Så vi tar den trimmade toppen, byter ventilerna och monterar den på underdelen från gamla motorn.
Efter tävlingen ska vi plocka isär den trasiga underdelen och se om det går att förstå vad som orsakade raset.
8000rpm limit, dvs i praktiken oftast växling vid ca 7800 borde inte vara nåt problem. Jag har svårt att tro att haveriet skall bero på det. Det verkar som kolven har skurit och fastnat på väg ner. Vi hittade en kolvringsclips utanför motorn så kolven har uppenbarligen slitits isär. Dessutom ser vi en rejäl spricka i kolvtoppen. Så det är inte så att en avbruten stake orsakat haveriet utan den är en sekundär skada till följd av att kolven delat på sig, så att staken lossnade i överänden.
Vid analys av onboardfilmerna så verkar det som motorn gick lite tungt sista timmen, och väldigt tungt sista halva varvet.
Ska bli väldigt intressant att analysera motorn sen.
/Lasse
Ja, det har ju gått ganska bra i år. De nya bromsarna funkar suveränt och även i övrigt har bilen gått bra.
Jag trodde också att motorn skulle vara ett säkert kort vad gäller hållbarheten. Men nånting hände
Just nu jobbar vi på att få ihop en ny fungerande motor till sista tävlingen.
Toppen klarade raset med endast 3st krökta ventiler. Så vi tar den trimmade toppen, byter ventilerna och monterar den på underdelen från gamla motorn.
Efter tävlingen ska vi plocka isär den trasiga underdelen och se om det går att förstå vad som orsakade raset.
8000rpm limit, dvs i praktiken oftast växling vid ca 7800 borde inte vara nåt problem. Jag har svårt att tro att haveriet skall bero på det. Det verkar som kolven har skurit och fastnat på väg ner. Vi hittade en kolvringsclips utanför motorn så kolven har uppenbarligen slitits isär. Dessutom ser vi en rejäl spricka i kolvtoppen. Så det är inte så att en avbruten stake orsakat haveriet utan den är en sekundär skada till följd av att kolven delat på sig, så att staken lossnade i överänden.
Vid analys av onboardfilmerna så verkar det som motorn gick lite tungt sista timmen, och väldigt tungt sista halva varvet.
Ska bli väldigt intressant att analysera motorn sen.
/Lasse