Tändningsinställning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Magnus Claesson

Tändningsinställning

Post by Magnus Claesson »

Har stött på lite patrull när jag skulle ställa om tändningen till 14 grader.
Kopplade en tråd mellan gnd och ten i diagnosuttaget sedan en strobelampa och kontrollerade tändningen.
Den vita markeringen på remskivan stog på TDC eller något under, alltså ca 10 grader fel!? :think2: Bilen går på ca 850 varv på tomgång och jag tycker den går bra så frågan är om min strobelampa(Biltema) är värdelös...
Josen

Re: Tändningsinställning

Post by Josen »

Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Magnus Claesson

Josen wrote:Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.

/Joachim
Jag såg bara ett märke men jag får nog ta och titta riktigt noga imorgon. Enligt miata.net skall det ju som sagt finnas två markeringar, en gul och en vit.
Magnus Claesson

Magnus Claesson wrote:
Josen wrote:Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.

/Joachim
Jag såg bara ett märke men jag får nog ta och titta riktigt noga imorgon. Enligt miata.net skall det ju som sagt finnas två markeringar, en gul och en vit.
Hittade bägge markeringarna idag och målade i lite vit färg så dom syns ordentligt. När jag skulle justera tändningen så pajade strobelampan... Alltid är det nåt som skall gå snett! :cry:
Gladh

Post by Gladh »

Jag vet att jag någonstans sett tydliga (svenska) instruktioner för detta förfarande - kan någon hjälpa mig?!?

/Klas
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Tänkte också ge mig på att ställa upp tändningen. Vart på miata.net hittar jag instruktionen (lyckades inte klura ut vad det heter på engelska när jag tittade lite snabbt)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Andreas Serrander

Post by Andreas Serrander »

Andreas K wrote:Tänkte också ge mig på att ställa upp tändningen. Vart på miata.net hittar jag instruktionen (lyckades inte klura ut vad det heter på engelska när jag tittade lite snabbt)?

/Andreas K

Andreas!

Att ställa tändningen ->Setting the timing.

Intressant läsning -> http://www.miata.net/garage/ignition.ht ... iming.html

Instruktioner -> http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing

Mvh

Andreas
MX5 - 91 med JRSC M62, MS PnP med IAT + MS Knocksense, Ford Ecoboost valvesprings, TRD IC, Innovate LC-1, RC 440CC, M-tuned coolant reroute, CC båge, Bimarco Cobra, Gula Koni, ACT ACS 1, RB Springs, RB Front and Rear Sway Bar & End Links, RB Sway Bar Brace Kit , RB Front Suspension Brace,& RB Front Lower Control Arm Brace, RB Power Pulse Dualtip Exhaust System, IL Motorsport Race Catalust, Polybush Bushings, EBC Turbo Groove Brake Discs, EBC Yellowstuff, IL Motorsport Brakelines.
Post Reply