Elegant
http://www.youtube.com/watch?v=RqxWurEZII0
Reklam
http://www.youtube.com/watch?v=g_gFfMV3ML0
Verkar som det har några på US sidan som bygger motorer om jag fattar intervjun rätt - vad gör det då kan tänkas ?
Skall vara 'stock' ju ?
Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Har du inte läst tillräckligt med Specmiataforum för att veta att de bästa motorerna kostar $7-10K (sk PROmotorer, partsbinnade osv) och att en vinnarbil kostar $40-50K att bygga. När racingen blir tajt och prestigefull så drivs kostnaderna upp, oavsett hur hårt man styr upp det.Josen wrote:Verkar som det har några på US sidan som bygger motorer om jag fattar intervjun rätt - vad gör det då kan tänkas ?
Skall vara 'stock' ju ?
Att det är så få av våra tävlande Miatamotorer som ens haft toppen lyft och ventilerna inslipade är ett bra betyg på oskuldsfullheten. Lockar vi 10 bilar till så blir det nog fler och fler motorer som renoveras på vintern för att säkerställa optimal funktion. Flera uppsättningar däck per år osv osv.
Observera att detta inte berör kreativt reglelvrängande utan justeringar inom verkstadshandbokens toleranser (och därmed fortfarande en omodifierad motor).
Re: Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Jo men vad skall de göra - de får ju bara ta motorn till standard specen hur mycket magi är det egentligen ?Har du inte läst tillräckligt med Specmiataforum för att veta att de bästa motorerna kostar $7-10K (sk PROmotorer, partsbinnade osv)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Om du inte får maskinbearbeta för att balansera så köper du 10-20 motorer, plockar isär och väljer kolvar, stakar, vev, ventiler etc så du får ett antal set med bra balans. Sen jobbar man mycket med att få block och topp raka och fina, fipplar med oljesprutarna etc etc. Glöm inte att välja den lämpligaste AFMen av de 20 (de får ju inte justera dem)Josen wrote:Jo men vad skall de göra - de får ju bara ta motorn till standard specen hur mycket magi är det egentligen ?Har du inte läst tillräckligt med Specmiataforum för att veta att de bästa motorerna kostar $7-10K (sk PROmotorer, partsbinnade osv)
125hk ur en 1,6a är ju inte sällsynt.
Men numera är det ju 1,8or som gäller, då slipper man AFM, men det finns säkert andra knep att leka med.
Det blir ju dyrt om man ska lämna bort allt jobb och själv sitta med fötterna på fotpallen.
Att bara hålla spjäll till avgaspackning inom verkstadshandbok blir billigare (mer att pilla med innan det blir hokuspokus).
Re: Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Så nu skall det rivas ner 10-15st 1.8:or för att hitta rätt kombination ? Motorer borde snart ta slut på US sidanMen numera är det ju 1,8or som gäller, då slipper man AFM, men det finns säkert andra knep att leka med.
Det blir ju dyrt om man ska lämna bort allt jobb och själv sitta med fötterna på fotpallen.
125 rhp är inte dåligt för 1.6:an - med lätt bil är den ju en killer
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bra clean racing på topp-nivå + spec miata reklam
Vi pratar nya Cratemotorer från Mazda á $3k (1,6orna kostade $2k för några år sen).Josen wrote:Så nu skall det rivas ner 10-15st 1.8:or för att hitta rätt kombination ? Motorer borde snart ta slut på US sidan
Sen går det ju att pilla ihop motorer av nästan alla du rivit också, det blir ju bara lite olika nivåer på dem (med prislappar därefter).
Men om man kör Spec Miata istället för Carrera Cup så är det fortfarande billigt, allt beror lite på vad man anser basnivån ligga.
Vill man se vad som händer i extremt konkurrensutsatt entypsracing så kan man titta på karting, där man kan hyr toppmotorer per helg. Då pratar vi motorer som individer, effektivare än fabrikstrimmat men fortfarande inom reglemente...
Men så länge som en oljeslukande skrotmotor hamnar mitt i fältet så ska vi vara stolta över nivån på "vår" serie.