Batteri fråga?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Batteri fråga?

Post by Leif Jönsson »

Ni som kör med Motorcykel Gelbatteri från Biltema, vilket kör ni med och fungerar dom till vardagsbruk också? Jag frågade om storlek på det gamla forumet och undrar mest om man kan ha ett 14 amp/h batteri som vardagsbatteri eller är det för litet?
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Kör med NorthStar High Performance både 13 och 40 Ah

Kör med 13Ah vid behov (banträffar och andra tillfällen)
annars sitter 40Ah monterat.

13Ah tar slut väldigt fort om man glömmer lyset på. :D
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

14 Ah funkar för mig i alla lägen (jag glömmer inte lyset - hittills...)
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Det blidde ett 19 Ah Biltema Gelbatteri. Vågade inte riktigt köpa ett 14 Ah :? 19 Ah batteriet fungerar kanon även när det är kallt ute :) Jag vet att det väger 2 kilo mer, men jag får väl banta 2 extra kilo på ölmagen i stället 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Har kanske hittat en sponsor för oss som kör cupen. Gratis batteri (fritt att välja vilket, sa att de har allt) mot klistermärke på bilarna. Intressant? Kan själv inget om batterier, så jag viste inte riktigt vad jag skulle svara när han bad mig om mina önskemål. :?

Ett så lätt batteri som möjligt som ändå är funktionsdugligt och inte går emot regelverket, men siffror?? Vad är optimalt här?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Låter trevligt :!: :D annars lika okunnig som du :)
De e mycke nu...
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri fråga?

Post by kroegarn »

Nu är batteriet så tvärslut att det inte ens hjälper att ladda upp det (när batteriladdaren tycker att det är färdigt orkar startmotorn nästan ett varv innan batteriet är trött igen), vilket är lite knöligt då jag behöver flytta på bilen i garaget.

Så ett nytt batteri måste införskaffas. Hur har ni löst det med batteripolerna till MC gel batterierna från Biltema? Ser ut att vara skruvanslutning? Bytt hela batteriskon??
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Batteri fråga?

Post by Niklas Falk »

kroegarn wrote:Nu är batteriet så tvärslut att det inte ens hjälper att ladda upp det (när batteriladdaren tycker att det är färdigt orkar startmotorn nästan ett varv innan batteriet är trött igen), vilket är lite knöligt då jag behöver flytta på bilen i garaget.
Innan du kasserar batteriet, testa att ansluta en C-tech några dygn. Det kan sparka liv i det.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri fråga?

Post by kroegarn »

Niklas Falk wrote:Innan du kasserar batteriet, testa att ansluta en C-tech några dygn. Det kan sparka liv i det.
Hmm ok. Spelar det någon roll om jag säger att sista dagen till jobbet i höstas så räckte det med 8 h för att jag blev tvungen att rulla igång den (som tur var fanns det en backe att rulla igång i :)). Batteriet har också stått på laddning till och från sedan början av december.

Undrar mest om det är värt att satsa på en CTEK (eller är C-tech något annat?) istället för ett nytt batteri, spontant misstänker jag att det blir ett nytt batteri iaf, även om CTEK:s egen sajt säger sig kunna göra mirakel med batteriladdning.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Batteri fråga?

Post by Niklas Falk »

kroegarn wrote:Undrar mest om det är värt att satsa på en CTEK (eller är C-tech något annat?) istället för ett nytt batteri, spontant misstänker jag att det blir ett nytt batteri iaf, även om CTEK:s egen sajt säger sig kunna göra mirakel med batteriladdning.
Det påstås vara den bästa underhållsladdaren så även om den inte räddar batteriet nu så har du (kanske) nytta av den mera framöver. Det kan ju finnas nån i närheten du kan låna också.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Re: Batteri fråga?

Post by Leif Jönsson »

På mitt gamla panasonic batteri så hjälpte det inte med min Ctek laddare. Jag köpte ett biltema gelbatteri på 19 Ah.
Hittade grova korta kablar på jobb med ringkabelskor. Jordkabeln bytte jag bara och pluskabeln skarvade jag på originalkabeln och isolerade med krympslang och glassilikon slang.
Post Reply