Testade idag med en träkloss som jag sågade till (75-76 mm) på mitt inte helt jämna garagegolv och upptäckte att bilen är lite för låg. Dels tar det förstyvningsstag jag monterat under motor i med ca 10 mm (så det får monteras bort och säljas) men det tag även i med 1-2 mm vid en balk på vänster sida fram. Det får bli att prova igen när R-däcken är på plats och eventuellt justera dämparna några mm.
Så till min fråga:
Hur ofta kollar de att man har 75 mm fritt under bilen inför tävling och hur petnoga är det?
Vore ju inte så roligt att bli nekad att köra för det tar i med 1-2 mm någonstans (t.ex pga fjädrarna satt sig).
/Andreas K
Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Jag vet att MGCC ( MSCC ) har en lite otäck balk man måste klara annars diskas man Men verkar som den bara används när KM körs Så jag tror inte du behöver oroa dig. Niklas vet säkert hur noga det är på övriga arr.
Bara nyfiken fråga, varför kör du den så lågt ? Min erfarenhet är heller för hög än för låg, blir skum i handling annars och kan bli lite lynnig när det pressas
Bara nyfiken fråga, varför kör du den så lågt ? Min erfarenhet är heller för hög än för låg, blir skum i handling annars och kan bli lite lynnig när det pressas
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Kjell Löf har en 75mm rulle som han går runt med. Den ska gå fritt överallt utom under däcken, så även stänkskydd (om man har det) räknas. Detta utan förare i bilen.
Avgasklammer, buntband och annat som kan sticka ner räknas också.
Min lägsta punkt är 81mm, avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
Avgasklammer, buntband och annat som kan sticka ner räknas också.
Min lägsta punkt är 81mm, avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Har sett detta kollas på flera tävlingar så man ska nog vara noggrann här!
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Eh va ? Hur gick det till ? Borde väl tråget fått sig en kyss också ?avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Jag justerar markfrigången aktivt, inte många bultskallar i bakre subframen som inte är slipade under minJosen wrote:Eh va ? Hur gick det till ? Borde väl tråget fått sig en kyss också ?avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
Tråget saknar flänsarna numera och har en charmig svag inbuktning (som inte verkar påverka oljeförsörjningen som tur är).
När man inspekterat bukskrap efter curbkontakt första gången så är viljan att ligga absolut så lågt som möjligt inte så stor. Då jobbar man hellre med bra balans på lite högre höjd istället.
Men iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Nej men ny asfalt verkar ligga på över Micro och vänstern upp mot idioten Lite nya varvrekord i år då kanskeMen iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Vi får väl se i höst när det brukar gå som snabbast, men i oktoberJosen wrote:Nej men ny asfalt verkar ligga på över Micro och vänstern upp mot idioten Lite nya varvrekord i år då kanskeMen iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
Ny asfalt kan ju vara halkigare också, och på SSM är det garanterat nån gammelformelklass före...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?
Att bilen blev så låg beror på flera saker:Josen wrote:Jag vet att MGCC ( MSCC ) har en lite otäck balk man måste klara annars diskas man Men verkar som den bara används när KM körs Så jag tror inte du behöver oroa dig. Niklas vet säkert hur noga det är på övriga arr.
Bara nyfiken fråga, varför kör du den så lågt ? Min erfarenhet är heller för hög än för låg, blir skum i handling annars och kan bli lite lynnig när det pressas
- jag försökte ställa in stötdämparna på en höjd av 11,5 cm från mark till nederkant på sidbalkarna (enligt råd från Pettsson). Dels blev inte inställningen helt hundra och dels har bilen satt sig nu efter att jag kört ett antal ggr.
- När jag ställde in dämparnas höjd första gången satt vinterdäcken på som har lite större radie än sommardäcken
- Dessutom har jag hela tiden tyckte att era riktiga race-bilar ser så låga ut medans min rullar runt som ett höghus (vill ju vara som er stora pojkar ).
Hur som helst var jag i garaget igår och monterade bort förstyvningsstaget under motorn (= lite lättning) samt höjde upp framvagnen 0,5-1 cm så nu går min 75 mm kloss fritt med ca 5 mm. Såg dessutom att radien på mina R-däck är något större än mina gatdäck så jag borde få lite extra marginal för att klara kravet på 75 mm frigång vid tävling.
Nu är det dags att äta frukost sedan ska bilen lämnas in för hjulinställning (sen ska allt vara klart för första rejset hoppas jag).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.