Egna vågar/Personvågar - corner weight
Egna vågar/Personvågar - corner weight
Börjar dyka upp billiga vågar som gör att man kan ha privat corner weight lätt tillgängligt, lite Java hack i moblien några plyfaskivor för att jämna till marken och man har en fullständing utrustning för corner väga bilen lätt
Tror ni dessa vågar funkar ?
http://www.amazon.com/My-Weigh-Digital- ... B0014ZQH84
250 kg kanske inte räcker ? Om man tittar på Henriks mätning verkar det sladda på upp till 300 kg per våg ?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=357
Tror ni dessa vågar funkar ?
http://www.amazon.com/My-Weigh-Digital- ... B0014ZQH84
250 kg kanske inte räcker ? Om man tittar på Henriks mätning verkar det sladda på upp till 300 kg per våg ?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=357
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Varit inne på detta jag med men fick svaret att personvågar inte står pall för dessa påfrestningar...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Jo men teoretiskt borde det fungera med dessa vågar
4 x 250 kg är ju inom gränserna men förstår inte rikigt Henriks mätningar(siffor) om bilen väger 920 kg? ( eller han kanske satt i bilen -> 1020 kg ), om man kunde göra någon slags utväxling mot vågen så man fick ner vilken med någon gemensan faktor per däck skulle det kunna fungera
Får rådfråga mek-experterna på jobbet
4 x 250 kg är ju inom gränserna men förstår inte rikigt Henriks mätningar(siffor) om bilen väger 920 kg? ( eller han kanske satt i bilen -> 1020 kg ), om man kunde göra någon slags utväxling mot vågen så man fick ner vilken med någon gemensan faktor per däck skulle det kunna fungera
Får rådfråga mek-experterna på jobbet
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Batterier, vattendunkar och etc för att simulera raceklar Henrik. ~100kg.Josen wrote:....men förstår inte rikigt Henriks mätningar(siffor) om bilen väger 920 kg? ( eller han kanske satt i bilen -> 1020 kg )
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Aha
Nu tror jag förstår hur man gör med badrumsvågar - man använder två vågar per hjul
Så blir till att köpa några vågar och testa lite
http://www.lotuselan.net/forums/elan-ra ... 14157.html
Nu tror jag förstår hur man gör med badrumsvågar - man använder två vågar per hjul
Så blir till att köpa några vågar och testa lite
http://www.lotuselan.net/forums/elan-ra ... 14157.html
har redan ett cornerweight-set med 8 vågar från bauhaus samt 4 glidplattor av formplyfa.
har jämfört resultatet med en proffsvåg och hade en felmarginal på mindre än 3kg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Jula har 150kg för 99kr. 2 per hjul borde räcka, frågan är hur styv viktfördelare man behöver, räcker det med en bit 2x8"?
En ram med glidyta i vore inte fel (så hjulen kan glida men inte glida av).
Tusenlappen i totalkostnad vore ju inte fel.
Naturligtvis måste man shimsa så alla vägytorna är i våg (eller i ett plan egentligen).
En ram med glidyta i vore inte fel (så hjulen kan glida men inte glida av).
Tusenlappen i totalkostnad vore ju inte fel.
Naturligtvis måste man shimsa så alla vägytorna är i våg (eller i ett plan egentligen).
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Eller feltema med digital för 119 kr st Har frågat Dude på rejsa hur han har gjort med formplyfan/setupJula har 150kg för 99kr. 2 per hjul borde räcka, frågan är hur styv viktfördelare man behöver, räcker det med en bit 2x8"?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=142623
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Om du kan låsa displayen så den inte slocknar eller se till att den inte fryser vikten efter ett par sekunder (så funkar min badrumsvåg) så funkar det ju.
Härdat glas låter ju inte direkt som det mest långlivade materialet i ett garage.
Härdat glas låter ju inte direkt som det mest långlivade materialet i ett garage.
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Svar från rejsa
Får surfa runt och se om våg finns som inte fryser värdet ( digitalt )
Sen ränkar man bara ihop vikten mellan vågar på respektive hjul så är man hemma Nu fick man lite till att göraDu använder 2st bitar av plyfa.
Lägg en skiva över 2 vågar (jag använde 2st reglar mellan våg och skiva för att minimera snedbelastningen) och sedan lägger du nästa skiva uppe på (ibland krävs det lite fett mellan dom för att minimera låsning) sedan är det bara att ställa hjulet ovanpå detta
Visst det har du ju rätt i dvs man vill ju en våg som inte fryser värdet - alltså är kanske en analog våg bättre ?Om du kan låsa displayen så den inte slocknar eller se till att den inte fryser vikten efter ett par sekunder (så funkar min badrumsvåg) så funkar det ju.
Får surfa runt och se om våg finns som inte fryser värdet ( digitalt )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Lycka till med att hitta den informationen utan att testa eller läsa den kryptiska manualen i kartongen. Analoga kan man anta funktionen lite enklare.Josen wrote:Visst det har du ju rätt i dvs man vill ju en våg som inte fryser värdet - alltså är kanske en analog våg bättre ?
Får surfa runt och se om våg finns som inte fryser värdet ( digitalt )
Den billiga digitala jag har är en analog med ett tandhjul istället för analog skala, detta tandhjul matar sen en räknare som ger värdet på displayen...
Dvs bara för att det finns siffror på en display så behöver noggrannheten inte vara bättre än en kalibrerad analog.
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Ja som det verkar är ju Julas varianter är bästa, skall prova två vågar med fettad formplyfa och se utslaget ( så jag inte överlastar dem ) Biltema har dem för halva priset men ligger på gränsen med 130 kg som max vikt
Sen när det gäller corner weight finns det ju två skolor om jag fattar det rätt
1) Diagonaler lika
2) Fram /Bak lika
Är det tron som avgör vad man kör ?
Sen när det gäller corner weight finns det ju två skolor om jag fattar det rätt
1) Diagonaler lika
2) Fram /Bak lika
Är det tron som avgör vad man kör ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Skillnaden mellan hasigheterna rakan/kurvan avgör som jag förstått det.Josen wrote:Sen när det gäller corner weight finns det ju två skolor om jag fattar det rätt
1) Diagonaler lika
2) Fram /Bak lika
Är det tron som avgör vad man kör ?
Jämna diagonaler ger jämnast vid steady-state kurvtagning (samma balans i höger och vänstersväng). Jämnt fram ger bäst vid bromsning (ungefär, man mäter ju inte med den dynamiska belastningen).
Vi kör ju inte accelerationsraketer så vi kan koncentrera oss på kurvhastigheten.
Fixar man sig möjligheter att mäta själv så kan man ju börja jämnt, justera ett hörn på banan efter tycke och smak (varvtid kanske). Sen kan man kolla vad man gjort när man kommer hem. Det kan ju vara lite olika balanser som fungerar på olika banor.
Det finns ju ingen statisk sanning som säger allt om vad som händer när det börjar röra på sig. Men Miatan har ju en rätt bra grundbalans så de flesta enkla teorier funkar rätt på (samma "höjd" V/H ska ju ge en hyffsad cornerweightbörjan).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Om du vill ha vågar som inte "fryser" så leta efter "Postal scales" eller "shippingscales". Bra också om du hittar någon som inte har automatisk avstängning, blir lite jobbigt annars...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Visst finns det, men inte för en hundring eller två styck.Fredrik Henriksson wrote:Om du vill ha vågar som inte "fryser" så leta efter "Postal scales" eller "shippingscales". Bra också om du hittar någon som inte har automatisk avstängning, blir lite jobbigt annars...
300kg golvvåg ligger på ca 2å5, styck.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Om man handlar nytt är kraftiga vågar dyra. Men letar man begagnat så ger det lite mer option, finns ju begränsat med cornerwightvågar till hyggligt pris på andrahandsmarknaden.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Tror det kommer funka-bra med jula vågar och form-plyfa, i alla fall på den nivån jag åker på
Dude på rejsa som har bytt mot riktiga vågar hävdar att det skiljer lite mellan proffs och hobby lösningen.
Nu funderar jag på att hacka ihop ett lite PC program som hjälper mig med att efter jag har matat in viktsiffor ge förslag på vilken fjäder som skall upp och viken som skall ner.
Nästa fundering är om det är fjädren som skall spännas eller om det fungerar med att justera höjden på Tein dämparen - samma sak kanske ? Får väl prova mig fram
Dude på rejsa som har bytt mot riktiga vågar hävdar att det skiljer lite mellan proffs och hobby lösningen.
Nu funderar jag på att hacka ihop ett lite PC program som hjälper mig med att efter jag har matat in viktsiffor ge förslag på vilken fjäder som skall upp och viken som skall ner.
Nästa fundering är om det är fjädren som skall spännas eller om det fungerar med att justera höjden på Tein dämparen - samma sak kanske ? Får väl prova mig fram
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Visst är det skoj att ha rattar att skruva på men inte vara säker på vad de är bra förJosen wrote:Nästa fundering är om det är fjädren som skall spännas eller om det fungerar med att justera höjden på Tein dämparen - samma sak kanske ? Får väl prova mig fram
En för dämparlängd och en för preload (eller preload+längd egenterligen)), det är ju dämparlängden vid steady-state du vill påverka.
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Ja det antog mig också - sätter fjädern i den pre-load jag vill ha ( nästa íngen ) och sen cross-vikt justerar jag med dämpar-längden. Jag får då ingen påverkar på fjäderkonstaner p.g.a viktjusteringen Tein Godis m.a.oVisst är det skoj att ha rattar att skruva på men inte vara säker på vad de är bra för
En för dämparlängd och en för preload (eller preload+längd egenterligen)), det är ju dämparlängden vid steady-state du vill påverka.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Varför skulle man annars ha offrat effektiv dämparlängd?Josen wrote:Jag får då ingen påverkar på fjäderkonstaner p.g.a viktjusteringen Tein Godis m.a.o
Tuta och kör nu, så får vi se hur det kan förädlas lite (jag ska ju plocka ihop skrotet igen innan jag kan få ork till chassit).
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Så fixade man till sitt budget kitt
Funkar för bilar upp till max 1100 kg utan att riskera vågarna
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40727&start=126
/Joachim
Funkar för bilar upp till max 1100 kg utan att riskera vågarna
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40727&start=126
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Gott att nån vågar vara annorlunda och verkligen genomföra de enkla lösningarnaJosen wrote:Så fixade man till sitt budget kitt
Funkar för bilar upp till max 1100 kg utan att riskera vågarna
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40727&start=126
Om du har gott om tid (ehum) så skulle du kunna döda kritikerna genom att mäta en gång, riva anläggningen, blanda vågarna, montera upp allt igen och se hur annorlunda värden du får.
Jag skulle gissa att du hamnar lagom nära (inom vad du orkar justera till), inte perfekt men bättre än vad priset visar (om riktiga vågar för 10 papp är normen, men det blir inte identiskt med de heller).
Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight
Är nog fler än jag som har kört denna lösningen - gäller bara att tro på det enkla.Gott att nån vågar vara annorlunda och verkligen genomföra de enkla lösningarna
Trodde inte det skulle funka så bra - men ser t.o.m på vågarna när saker flyttas in,ur och placering i bilen.
Skall prova att flytta runt vågar och se om jag får samma värden - helt klart att den inte är jämn i fram. Bak är det hyffsat, det stämmer även med siffor Henrik hade i sin. Tror lite justering här kommer göra mycket gott för handlingen Lite rörligt detta med hålla höjden på bilen bara, får försöka följa Keiths tips om att justera alla dämpare runt om.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team