Egna vågar/Personvågar - corner weight

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Börjar dyka upp billiga vågar som gör att man kan ha privat corner weight lätt tillgängligt, lite Java hack i moblien några plyfaskivor för att jämna till marken och man har en fullständing utrustning för corner väga bilen lätt :)

Tror ni dessa vågar funkar ?

http://www.amazon.com/My-Weigh-Digital- ... B0014ZQH84

250 kg kanske inte räcker ? Om man tittar på Henriks mätning verkar det sladda på upp till 300 kg per våg ?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=357
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Fredrik Henriksson »

Varit inne på detta jag med men fick svaret att personvågar inte står pall för dessa påfrestningar... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Jo men teoretiskt borde det fungera med dessa vågar
4 x 250 kg är ju inom gränserna men förstår inte rikigt Henriks mätningar(siffor) om bilen väger 920 kg? ( eller han kanske satt i bilen -> 1020 kg ), om man kunde göra någon slags utväxling mot vågen så man fick ner vilken med någon gemensan faktor per däck skulle det kunna fungera :?
Får rådfråga mek-experterna på jobbet :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Cyberoid »

Josen wrote:....men förstår inte rikigt Henriks mätningar(siffor) om bilen väger 920 kg? ( eller han kanske satt i bilen -> 1020 kg )
:up: Batterier, vattendunkar och etc för att simulera raceklar Henrik. ~100kg.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Aha :)

Nu tror jag förstår hur man gör med badrumsvågar - man använder två vågar per hjul :up:
Så blir till att köpa några vågar och testa lite :)

http://www.lotuselan.net/forums/elan-ra ... 14157.html
har redan ett cornerweight-set med 8 vågar från bauhaus samt 4 glidplattor av formplyfa.
har jämfört resultatet med en proffsvåg och hade en felmarginal på mindre än 3kg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Jula har 150kg för 99kr. 2 per hjul borde räcka, frågan är hur styv viktfördelare man behöver, räcker det med en bit 2x8"?
En ram med glidyta i vore inte fel (så hjulen kan glida men inte glida av).
Tusenlappen i totalkostnad vore ju inte fel.
Naturligtvis måste man shimsa så alla vägytorna är i våg (eller i ett plan egentligen).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Jula har 150kg för 99kr. 2 per hjul borde räcka, frågan är hur styv viktfördelare man behöver, räcker det med en bit 2x8"?
Eller feltema med digital för 119 kr st :) Har frågat Dude på rejsa hur han har gjort med formplyfan/setup

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=142623
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Om du kan låsa displayen så den inte slocknar eller se till att den inte fryser vikten efter ett par sekunder (så funkar min badrumsvåg) så funkar det ju.
Härdat glas låter ju inte direkt som det mest långlivade materialet i ett garage. :think2:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Svar från rejsa
Du använder 2st bitar av plyfa.
Lägg en skiva över 2 vågar (jag använde 2st reglar mellan våg och skiva för att minimera snedbelastningen) och sedan lägger du nästa skiva uppe på (ibland krävs det lite fett mellan dom för att minimera låsning) sedan är det bara att ställa hjulet ovanpå detta
286-new_2009-03-29-vag.jpg
286-new_2009-03-29-vag.jpg (8.16 KiB) Viewed 3168 times
Sen ränkar man bara ihop vikten mellan vågar på respektive hjul så är man hemma :) Nu fick man lite till att göra ;)
Om du kan låsa displayen så den inte slocknar eller se till att den inte fryser vikten efter ett par sekunder (så funkar min badrumsvåg) så funkar det ju.
Visst det har du ju rätt i dvs man vill ju en våg som inte fryser värdet - alltså är kanske en analog våg bättre ?
Får surfa runt och se om våg finns som inte fryser värdet ( digitalt )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Visst det har du ju rätt i dvs man vill ju en våg som inte fryser värdet - alltså är kanske en analog våg bättre ?
Får surfa runt och se om våg finns som inte fryser värdet ( digitalt )
Lycka till med att hitta den informationen utan att testa eller läsa den kryptiska manualen i kartongen. Analoga kan man anta funktionen lite enklare.

Den billiga digitala jag har är en analog med ett tandhjul istället för analog skala, detta tandhjul matar sen en räknare som ger värdet på displayen... :roll:
Dvs bara för att det finns siffror på en display så behöver noggrannheten inte vara bättre än en kalibrerad analog.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Ja som det verkar är ju Julas varianter är bästa, skall prova två vågar med fettad formplyfa och se utslaget ( så jag inte överlastar dem ) Biltema har dem för halva priset men ligger på gränsen med 130 kg som max vikt

Sen när det gäller corner weight finns det ju två skolor om jag fattar det rätt

1) Diagonaler lika
2) Fram /Bak lika

Är det tron som avgör vad man kör ;) ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Sen när det gäller corner weight finns det ju två skolor om jag fattar det rätt

1) Diagonaler lika
2) Fram /Bak lika

Är det tron som avgör vad man kör ;) ?
Skillnaden mellan hasigheterna rakan/kurvan avgör som jag förstått det.
Jämna diagonaler ger jämnast vid steady-state kurvtagning (samma balans i höger och vänstersväng). Jämnt fram ger bäst vid bromsning (ungefär, man mäter ju inte med den dynamiska belastningen).
Vi kör ju inte accelerationsraketer så vi kan koncentrera oss på kurvhastigheten.

Fixar man sig möjligheter att mäta själv så kan man ju börja jämnt, justera ett hörn på banan efter tycke och smak (varvtid kanske). Sen kan man kolla vad man gjort när man kommer hem. Det kan ju vara lite olika balanser som fungerar på olika banor.
Det finns ju ingen statisk sanning som säger allt om vad som händer när det börjar röra på sig. Men Miatan har ju en rätt bra grundbalans så de flesta enkla teorier funkar rätt på (samma "höjd" V/H ska ju ge en hyffsad cornerweightbörjan).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Fredrik Henriksson »

Om du vill ha vågar som inte "fryser" så leta efter "Postal scales" eller "shippingscales". Bra också om du hittar någon som inte har automatisk avstängning, blir lite jobbigt annars... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Om du vill ha vågar som inte "fryser" så leta efter "Postal scales" eller "shippingscales". Bra också om du hittar någon som inte har automatisk avstängning, blir lite jobbigt annars... :mrgreen:
Visst finns det, men inte för en hundring eller två styck.
300kg golvvåg ligger på ca 2å5, styck.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Fredrik Henriksson »

Om man handlar nytt är kraftiga vågar dyra. Men letar man begagnat så ger det lite mer option, finns ju begränsat med cornerwightvågar till hyggligt pris på andrahandsmarknaden. :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Tror det kommer funka-bra med jula vågar och form-plyfa, i alla fall på den nivån jag åker på :)
Dude på rejsa som har bytt mot riktiga vågar hävdar att det skiljer lite mellan proffs och hobby lösningen.

Nu funderar jag på att hacka ihop ett lite PC program som hjälper mig med att efter jag har matat in viktsiffor ge förslag på vilken fjäder som skall upp och viken som skall ner.

Nästa fundering är om det är fjädren som skall spännas eller om det fungerar med att justera höjden på Tein dämparen - samma sak kanske ? :? Får väl prova mig fram :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nästa fundering är om det är fjädren som skall spännas eller om det fungerar med att justera höjden på Tein dämparen - samma sak kanske ? :? Får väl prova mig fram :)
Visst är det skoj att ha rattar att skruva på men inte vara säker på vad de är bra för ;)
En för dämparlängd och en för preload (eller preload+längd egenterligen)), det är ju dämparlängden vid steady-state du vill påverka.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Visst är det skoj att ha rattar att skruva på men inte vara säker på vad de är bra för
En för dämparlängd och en för preload (eller preload+längd egenterligen)), det är ju dämparlängden vid steady-state du vill påverka.
Ja det antog mig också - sätter fjädern i den pre-load jag vill ha ( nästa íngen ) och sen cross-vikt justerar jag med dämpar-längden. Jag får då ingen påverkar på fjäderkonstaner p.g.a viktjusteringen :up: Tein Godis m.a.o
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag får då ingen påverkar på fjäderkonstaner p.g.a viktjusteringen :up: Tein Godis m.a.o
Varför skulle man annars ha offrat effektiv dämparlängd? :D
Tuta och kör nu, så får vi se hur det kan förädlas lite (jag ska ju plocka ihop skrotet igen innan jag kan få ork till chassit).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Så fixade man till sitt budget kitt :up:
Funkar för bilar upp till max 1100 kg utan att riskera vågarna

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40727&start=126

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Så fixade man till sitt budget kitt :up:
Funkar för bilar upp till max 1100 kg utan att riskera vågarna

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40727&start=126
Gott att nån vågar vara annorlunda och verkligen genomföra de enkla lösningarna :up:

Om du har gott om tid (ehum) så skulle du kunna döda kritikerna genom att mäta en gång, riva anläggningen, blanda vågarna, montera upp allt igen och se hur annorlunda värden du får.
Jag skulle gissa att du hamnar lagom nära (inom vad du orkar justera till), inte perfekt men bättre än vad priset visar (om riktiga vågar för 10 papp är normen, men det blir inte identiskt med de heller).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna vågar/Personvågar - corner weight

Post by Josen »

Gott att nån vågar vara annorlunda och verkligen genomföra de enkla lösningarna :up:
Är nog fler än jag som har kört denna lösningen ;) - gäller bara att tro på det enkla.
Trodde inte det skulle funka så bra - men ser t.o.m på vågarna när saker flyttas in,ur och placering i bilen.

Skall prova att flytta runt vågar och se om jag får samma värden - helt klart att den inte är jämn i fram. Bak är det hyffsat, det stämmer även med siffor Henrik hade i sin. Tror lite justering här kommer göra mycket gott för handlingen :up: Lite rörligt detta med hålla höjden på bilen bara, får försöka följa Keiths tips om att justera alla dämpare runt om.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply