Min lösning med utlösningsvajern till huvudströmbrytaren fungerar inte optimalt (man får ta i ordentligt för att lyckas vrida om huvudbrytaren) och på fredag är det dags för SBF-besiktning. Har klurat ut en ny lösning men för att få till det behöver jag rör som utlösningsvajerna kan gå i (för att styra vajerna så att den viks och för att få ner friktionen).
Är det någon som har bra tips på vart man kan få fram ett rör som passar för utlösningsvajer? Det behöver vara ca 3 mm i innerdiameter och 5 mm i ytterdiameter och det ska gå att böja utan speciella verktyg (skruvstäd, polygrip och liknande är det jag har tillgång till)
Eftersom det är besiktning på fredag efter lunch och jag har är tvungen att jobba till 20:00 imorgon är jag mycket tacksam på tips vart man ska vända sig idag så jag hinner fixa det ikväll.
/Andreas K
PS: Är det krav att utlösningsvajern med handtag ska vara FIA-godkänd eller är det OK att köpa på typ Biltema? Jag har en OMP-variant idag, men behöver i värsta fall även byta ut den och Biltema är det jag har närmast här i Västerås.
Var kan man köpa rör till utlösningsvajern?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
Var kan man köpa rör till utlösningsvajern?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
Re: Var kan man köpa rör till utlösningsvajern?
Kopparrör (oljerör?) på biltema?
Grövre ståltråd, rörhalva, plåtvinkel som fästs på utsidan (buntband och tejp, kan ju läggas på där det behövs)?
Grövre ståltråd, rörhalva, plåtvinkel som fästs på utsidan (buntband och tejp, kan ju läggas på där det behövs)?
- Andreas E
Hittade en drinkpinne/sugrör hemma i metall som var lagom i storlek som jag böjt till på jobbet. Förhoppningsvis ska det göra att det fungerar.
Och så säger de att man intes ska blanda alkolhol och bilkörning
/Andreas K
Och så säger de att man intes ska blanda alkolhol och bilkörning
/Andreas K
- Niklas Falk
Det viktigaste är att komma över att det måste inte handlas från Flyin mIata, Demon Tweeks, MX5Parts etc, det går att lösa problem med betydligt enklare och mer tillgängliga saker.
- Dennis Kullman
Jag kör med Biltema's cykelvajer och tillhörande hölje ("teflon"-modellen).
- Crazy Ivan
Men du är väl inte smålänning Dennis??Dennis Kullman wrote:Jag kör med Biltema's cykelvajer och tillhörande hölje ("teflon"-modellen).
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
Byte av vajer gjorde susen (blev Biltemas cykelvajer, tack för tipset) efter lite mekande nu på morgonen. Min lösningen med utlösningsvajern blev nu med en gul metallring som man drar i istället för ett T-handtag. Enligt SBFs regler är det inte specat vilken typ av hantag, bara att det ska gå att bryta strömmen utifrån bilen så jag hoppas det är OK. Efter lunch idag kommer SBF-besiktaren och då får vi se om han godkänner min lösning + resten av bilen.
/Andreas K
/Andreas K