Byta bussningar?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.

Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Byta bussningar?

Post by Crazy Ivan »

Per Hammarsjö wrote:Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.

Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
Kan det vara dessa ni pratade om? http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-97005
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Den late kör med originalgummi tills de faller isär :)
949Racing har billiga i svart plast.
Offsetbussningar finns från flera. Isc (?) har offsetdelrin till övre fram. Vitsen med det är att de bussningarna belastas mindre och risk för vridning minskar.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Crazy Ivan wrote:
Per Hammarsjö wrote:Kanske är läge att byta bussningarna på bilen som fyllt tio och gått ett par hårda banrundor.

Några tips om vilka bussningar man ska satsa på? Vet att vi någongång hade en diskussion om bussningar som gav lite mer spelrum åt cambervinklarna...
Kan det vara dessa ni pratade om? http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-97005
Just f*n det var ju dom som kostade skjortan..

Niklas alternativ känns helt plötsligt inte så dumt.. Tänkte ändå köra på vinterdäck nästa år... :roll:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta bussningar?

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Niklas alternativ känns helt plötsligt inte så dumt.. Tänkte ändå köra på vinterdäck nästa år... :roll:
Du måste ju inte vara lika lat som mig, men bussningarna passar väl bra ihop med konisarna (högt tempo med low-key grejer) :)

Det var dessa och dessa jag syftade på (lite svårt att multitaska me iPoden i soffan)
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

har du koll på hur mycket jobb det är, det är liksom ett antal som bör bytas samtidigt om du börjar riva i detta. Har inte du nya krängare (med tillhörande nya bussningar) borde räcka et tag till. Kanske en sak om det är som med exv. Mats bil som är uppvuxen på banan. KAnske bättre att lägga krut på nya hjulinställningsbultar så du lätt kan exprimentera med hjulinställning.

Tycker en som sig tror veta... 8)
CG Leijonhufvud
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

CG, NB har inga bussningar i Endlinksen, det är nylonkulleder i original. Mina är fortfarande tajta och fina (en per krängare är bytt till ställbar iofs),
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ujjj... där stack prislappen upp ännu mer.. Men det är ju sådana man ska ha... 1,5 grad mer.. Det är ungefär det som saknas i justermån idag.

Skickar ner punkten lite lägre på priolistan.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

En variant är bredare fälgar :) Åkte hela sommaren med 205:or och 8:are och har rätat upp cambern hela tiden, slutade med c:a 1,5 till 2 grader och ändå fått åka med rätt så lågt lufttryck i däcken för att få hyfsat jämn värme på däcken. Kommer inte ihåg riktigt vad jag slutade med, men på Mantorp hade jag högst 1,5 kilo varma så på slutet av säsongen hade jag nog runt 1,8 men då med ovanstående camber. nåt att tänka på för dom som tänkt åka med den kombinationen.
7,5 tummare är kanske det optimala till 205:or (blir det en ful gubbe nu?) eller 215 till 8"? Alltså något smalare fälg än däckets bred ? Vavava? :?
De e mycke nu...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Har fått tag på en kille som kan tillverka bussningar i önskat material. Frågan är om det blir billigare än att köpa de som Falk föreslog? Läste nog fel förra gången på priset. Missade snarare att läsa att det var bärarmar inkluderade i den 800 dollars lösningen.
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Byta bussningar?

Post by CG Leijonhufvud »

Good Luck :up:
CG Leijonhufvud
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Har aldrig bytt bussningar på bilen förut.. Någon har tips på vad man behöver för verktyg så man inte kör fast?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta bussningar?

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Har aldrig bytt bussningar på bilen förut.. Någon har tips på vad man behöver för verktyg så man inte kör fast?
Emilio har en fin liten film hur man gör det med en "monstertving" och mutterknack. Annars är en hydrualpress ett bra verktyg för att få ut gummibussningarna.

Oavsett verktyg så underlättar det att använda väldigt "rätt" tryckhylsa och mothåll.

En gängstång (eller lång bult) lite hylsor och mutterknack kan nog också fungera, smörj gängorna så de inte skär.
Men man ska ju inte ha bråttom (tex ha bilen till jobb nästa dag), då skiter det sig alltid mer än man kan tro. :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Så att göra jobbet torsdag innan tävlingshelg är lite dumt? ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta bussningar?

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Så att göra jobbet torsdag innan tävlingshelg är lite dumt? ;)
Torsdag låter ju som lång framförhållning när det gäller dig. :P
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Skiter det sig så borde jag hinna till kvalet på lördagen... ;)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Byta bussningar?

Post by Josen »

Byta bussningar är ett riktigt skit-jobb ;) Mesta tiden går till att få bort de gamla :( Bak är det massor av dem
Finns ett brutalt sätt som funkar bra - elda bort dem :twisted: Hammeralacka upp dem sen så blir det kalas.
Eller så fixar man bög-puts-nivå som försvinner i första besöket av sand-fållan ;)
/Joachim
Last edited by Josen on Sun 22 Mar 2009, 21:23, edited 1 time in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Per Hammarsjö »

Komma förgylla mina så de matchar vinnarpokalen.... :roll:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Eller så fixar man bög-puts-nivå som försvinner i första besöket av sand-fållan ;)
/Joachim
:war: Den där smög sig inte förbi obemärkt!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Byta bussningar?

Post by Josen »

Den där smög sig inte förbi obemärkt!
:)
Ännu mindre smyger väl skadeglädjen förbi jag hade att får slipa loss bög-pusten med drag-bilen ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta bussningar?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Den där smög sig inte förbi obemärkt!
:)
Ännu mindre smyger väl skadeglädjen förbi jag hade att får slipa loss bög-pusten med drag-bilen ;)
Jag minns ditt nöjda leende mycket väl.... :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply