Tar bort hela 5,5 kg... ..
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322078
Mera vikthysteri!
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Mera vikthysteri!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mera vikthysteri!
Rätt ställen att spara vikt på också!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mera vikthysteri!
Vikt som rör på sig är alltid bra att minska, speciellt om man patsätter huset för att få stötdämparna att göra ett så bra jobb som möjligt.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Mera vikthysteri!
Får man, enligt reglementet, byta dessa?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mera vikthysteri!
Det är svårt att hävda att de med stor sannolikhet inte skulle kommenteras vid en kontrollbesiktning.Per Hammarsjö wrote:Får man, enligt reglementet, byta dessa?
Men Svartmålade med lite bodystruktur (dvs så de inte lyser i ögonen) så kan det vara lättare att undvika upptäckt.
De är ju gjorda för vanliga bussningar, det är ju en fördel (ledlager/länkhuvuden gillas inte).
Eftersom den extra camberjusteringen görs med en extra original bult+bricka så är det ju enklare att hävda att det är original (och inte hemmasnide).
Jag ska ju inte säga alltför mycket som redan kör med modifierade bärarmar (men besiktningsmännen ser ju ingen skillnad på dem mot original).
Dessa bör ju kombineras med den rörbaserade subframen som tagit fram av samma team. Med den får man NBs geometri. Man får då betydligt mer plats för luftflöde runt nedre delen av motorn (och mot hjulhusen).
Men hur många hundradelar det ger i varvtid (bortsett från camberjusteringen) får nån prova fram, inom felmarginalen är en lågoddsare.
Re: Mera vikthysteri!
Ser kanon ut - fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
En NA med
Subframes i alu
Motorblock i alu
+ seriös lättning
Borde komma ner på 750 kg
Skulle det börja gå att slå ut Eliser
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
En NA med
Subframes i alu
Motorblock i alu
+ seriös lättning
Borde komma ner på 750 kg
Skulle det börja gå att slå ut Eliser
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mera vikthysteri!
Du har mao inte kollat in rörsubframenJosen wrote:Ser kanon ut - fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
Men du får ta i ordentligt för att komma ner under 900kg med förare. Hålborrat rubbet och glasfiberakter (skal med röramsinnerdel) är ju en början.
Alu är inte mycket lättare än svetsade rör, alu måste ju klara utmattning etc.
Den extra camberjusteringen sker tyvärr med en extra original camberbult , dvs inte reproducerbara shims. Möjligen skulle man kunna ersätta det med fixa offsetbrickor (8kantiga istället för runda som glappar och har sig).