Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Skulle finnas någon Modsport R-däcks klass ;)
Du menar Roadsport B med trimmad motor (då motorkoncept enligt regbevis naturligtvis)...

:?: Om Miatans 1,8a kan beräknas som 185hk vid max 7k rpm, hade det då varit intressant (dvs man måste inte skapa ett 220hk 9krpm monster "för att hänga med")? :?:
Med tanke på vad jag läst om sugtrimmning på miatamotorer så låter inte 185hk på veven inte som nåt omöjligt (utan att varva mer än original).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Lyxigt fick man idag 2008 skörd leverat till dörren av Heikki ( SVKG ordförande ) :up:
Man bockar djupt för huvud-priser man tog hem 2008 :) Propellern var kul att få ( Molin tog sin skalp :) )
MGCC fina pris med boken var en höjdare också :up: Kämpa nu ni andra 2009 för att ta bucklor, är ni väl värda :D
prices1.jpg
prices1.jpg (25.58 KiB) Viewed 4845 times
Vandringspriset från SVKG grymt läcker, men lite få tävlingar för att kännas riktigt förtjänt ;)

Ursäkta att jag brackar med lite priser- fullt på hyllan nu :mrgreen:
prices2.jpg
prices2.jpg (27.36 KiB) Viewed 4845 times
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by bemeco »

Hej Joachim

Du får göra som jag, hitta en hylla på jobb och ställ dem på

God Idé med vandringspris, skall vi skramla till nått att ha i MGCC flåt MSCC
Roadsport A, B och C

/ Bengt Metz
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Dags för att rodda till lite fasta lampor tänkte ju köra med Henriks variant men lurar på om det räcker med något som detta - en alu-konsols skiva som har en bracket på yttersidan. Dvs ingen 'låda' som Henrik har gjort.
Brackets och alu-konsul med slitsar så jag juster upp och sidled.
konsol_test.jpg
konsol_test.jpg (13.27 KiB) Viewed 4746 times
konsol_test3.jpg
konsol_test3.jpg (13.45 KiB) Viewed 4753 times
Mått jag har kommit fram till på lampan ungeför 20 ( max 25 ) cm bredd och 12 ( max 15 ) cm hög.
Jag behöver få tag på 5-8mm mm aluskiva (grövre) för att göra alu-skiva konsolen. Någon som kan sponsra mig eller vet var jag köper 2 st 40 x 30 skivor ? Lampor måste jag också hitta.

Sen tänkte jag göra en plexan avgjutning av locket och och fästa över på något smart sätt. Vet inte hur jag skall få till 'pluggen' av locket som skall tåla värme ? Om jag fattar det rätt så lägger man plexan över och värmer ner det ?
Dvs jag kan inte plasta av locket som form
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Dvs jag kan inte plasta av locket som form
Är inte locket i plåt?
Det kan ju gå att lacka om dem efteråt?

Det skulle ju vara snofsigt (och lätt) med vacuumformad plast i lockets form. Kulissmakare på teatrar och sånt har väl sån utrustning?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Om jag fattar det rätt så lägger man plexan över och värmer ner det ?
Kanske blir tillräckligt bra att gjuta av plåtlocket som det är dvs inte 'plasta' från insidan. Skall fråga allplast om de ka fixa ett lock med och lägga ut fråga på rejsa
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Gjorde lite brackets av 5 mm alu. Också värmt lite plexiglas i ugnen, blev sådär men kan nog funka som första skott. Brackets för lampor blev enklare än väntat. Nu skall jag bara betsämma mig för vilken lampa som skall in :roll: Måste man ha hel-ljus, någon som vet ?
brackets.jpg
brackets.jpg (5.71 KiB) Viewed 4657 times
bracket_1.jpg
bracket_1.jpg (14.96 KiB) Viewed 4669 times
bracket_2.jpg
bracket_2.jpg (20.76 KiB) Viewed 4670 times
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Hmm, är det inte utrymme för ett panelfilter, lite rör, MAFen och pang på trottelhuset där :think2: :lol:

Dvs om du inte hade behövt ha ljus på höger sida öht 8)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Hmm, är det inte utrymme för ett panelfilter, lite rör, MAFen och pang på trottelhuset där
Jo nu finns det mycket plats :)
Men enligt Ketih och experter mår motorn tydligen bästa av lite längd på insuget, tror t.o.m han fick bäst värden med OEM snorklen på targa-miatan ?

Sen vet jag inte om jag klarar 95 db gränsen med öpptet luftfilter nu - låter ju rätt bra redan med min Simonsburk och 2.5" rör :D Gillar ifsoig när det brötar mycket ( barnsligt jag vet... ;) )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by JOnas »

Sen vet jag inte om jag klarar 95 db gränsen med öpptet luftfilter nu - låter ju rätt bra redan med min Simonsburk och 2.5" rör :D Gillar ifsoig när det brötar mycket ( barnsligt jag vet... ;) )
Du menar tomma simonsburk!?!? Byt å sätt dit något tys(k)tare :work:
Har du klurat ut vilka lampor du ska ha? :idea:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by waern »

Fungerar sådana här kanske?

Image

http://www.xenonkungen.se/projektor.htm
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Perfekta ju :)

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Crazy Ivan »

Josen wrote:Perfekta ju :)

/Joachim
Måste man inte ha automatisk höjdjustering på bilar med Xenon??
(Tror knappast du har det på din.... :shock: )
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Crazy Ivan wrote:Måste man inte ha automatisk höjdjustering på bilar med Xenon??
(Tror knappast du har det på din.... :shock: )
Alla projektorlampor är inte Xenon.
Kolla på Hella 1BL 009 071-001, med den borde nog en helljusvariant få plats bredvid.

Exempel (förmodligen för högertrafik och kolla upp ECEmärkning för bil)
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... HEL071-017
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Massa bra lampor ju :)

Måste man ha helljus ?

Var nere och monterade brackets och testade lamp-lock, blev bättreän väntat. Formen på locken blev bättre än väntat. Som + i kanten har jag nu perfekt ställe att lägga ett luftfilter på kan alltså ha en insug tillsamman med lampa :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Väntar lite med lampor och gör färdigt insug först, provar ett CAI i år på kalla sidan och hoppas på några pollar till och lite mera varvvillighet - kall luft blir det i alla fall :up: + att jag kan rensa ut i motorrum bra nu :)

Silikonkrök ut till lamphuset med plats för filter
Få inte dit tomgångs-feebacken lätt men borde funka utan den - blir hög tomgång och CEL kan tänkas
Vevhus-ventialtionen trycker jag dit i silikon-kröken
intake_1.jpg
intake_1.jpg (19.35 KiB) Viewed 4461 times
Papp-filter att beställa som skall få plats tillsammans med lampan fyrkantig eller hellas 90 mm
Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

http://www.mx5store.se/

Nu blir man ju nyfiken! Vem står bakom och vad är det för prylar som kommer säljas? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: http://www.mx5store.se/
Onekligen lite intressant, siten verkar ha testats sen 22e feb, är det nån vi känner i den stadsdelen som varit lite extra upptagen? :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Onekligen lite intressant, siten verkar ha testats sen 22e feb, är det nån vi känner i den stadsdelen som varit lite extra upptagen? :)
Har lyckats sluta ett avtal som kommer kunna ge er reservdelar till mycket förmånliga priser :) Vill bara ta frågan om detta med styrelsen här i klubben först innan jag går fullt public s.a.s
Kommer ha pris-sats för medlemmar i klubben ( mot viss marknadsförings-tjänst ) och en för övriga

Hoppas kunna lansera lite fullt ut till början av maj - tog lite längre tid än jag trodde att rodda upp en web-shop :shock: Jag använder OSCommerse ( samma som MX5parts ) och roddar om den lite GNU/Open src web-shop
Just nu går jag rejält back på det i alla fall :oops:

Min tanke är hela Mazdas sortiment för MX5 via webb och urval av prylar för racing. Ligger lite i förhandlingar om R-däck. Tanken är också att alla som vill sälja egna prylar kan göra det här med fullt stöd för olika betalningar och frakt-lösningar. Vi måste ju se till att det går att köra racing till rimliga pengar eller ?

Mera kommer .....

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Rätt produkter till rätt pris med rätt kunskapsstöd räcker ganska långt.
Ta lite inspiration av Emilio, dvs förök inte att gripa över alltför mycket själv. Men att "drop-skeppa" går ju.

Lycka till med projektet, behövs det input och tjôt så är det bara att säga till :)
Har jag nån gång skrivit nåt användbart på nåt forum så är det fritt fram att använda.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Kul! :D Ska bli intressant att se när allt är igång, finns ju bara rejsfokuserade säljsiter i Staterna som det är nu.
Kanske man kan sälja en å annan plastpryl på siten då...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:.....finns ju bara rejsfokuserade säljsiter i Staterna som det är nu.
:nono: --> http://www.arrows.se :)

En mjukstart iofs men där kommer det bara finnas rejsfokuserade Mx5 delar. :racesmile:
Har lite att göra vad gäller hemsidan ser jag men det kommer. :bang:

Lycka till Joachim. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Per Hammarsjö »

:up: Cool!

Sånt här skapar ju ännu mer fokus på bankörning och racing med miatan i sverige!

Josen och herr Arrows borde prioritera att länka till klubben och MX-5 Cup sidan! ;) :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:.....finns ju bara rejsfokuserade säljsiter i Staterna som det är nu.
:nono: --> http://www.arrows.se :)
:oops: Tänktentepåde :oops: Å ja som till och med har handlat av dig.
:oops:
Skitball med två aktörer! :banana: Se nu till att konkurera riktigt mkt! :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote: Skitball med två aktörer! :banana: Se nu till att konkurera riktigt mkt! :mrgreen:
Annars är ju Monopol ett kul spel OCH en lysande affärsidé - behöver jag säga namnet Gates?? :bow:

Sen kan man ju diskutera om konceptet kanske skall vara: Klantig produkt i rätt tid - Hutlösa priser - och produktutvecklingen gjord av kunderna......... :shock: :D
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Post Reply