CAI+CEL

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

Nu har det hänt 3 ggr idag. Vid höga varv så tänds motorlampan. Det hela började när Jag insatllerat mitt insug från AEM. Jag har kollat alla skruvar och slankopplingar.

Vad är fel??????

Kan motorn ta skad av att man kör med lampan tänd (gul). Den är inte i nåt reducerat läge.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: CAI+CEL

Post by Peter Sandström »

Släng ut frågan på Miata.net också. Du är nog ganska ensam med AEM-insuget här nämligen... :wink:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

Har gjort det me :wink:
De snackar om att läsa av koden då det inte behöver vara relaterat till insugsbytet=osannolikt för mig.

(Jo jag vet att jag är ensam, men här verkar finnas många som vet mycket som är övergripande :D )
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: CAI+CEL

Post by Josen »

En vild gissning är att den går fet/magert med nya insuget. Brukar get CEL om ECU inte tycker livet är som det skall i emissionerna ;) Inget att bry sig om tror jag. Den har väl två lamda sonder - en bakom katten och en framför ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

Japp, två lambda. En före och en efter katten.
ror Ni att motorn kan ta skada? Jag nollar motorlamapn genom att lyfta baterikablarna. Den kommer inte tillbaka automatiskt utan när man varvar friskt, men bara ibland.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: CAI+CEL

Post by Josen »

Nej tar ingen skada går troligen fetare (är vanligt emission-fel), du kommer få CEL igen tror jag. Ha lite koll på avgaspipan och temp-mätaren när du kör hårt.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: CAI+CEL

Post by Peter Sandström »

Åk in till en Mazdaverkstad och läs av felkoden först!.. :work:

Dra sen ett mejl till Brian Goodwin! Han har ju propagerat hårt för detta insuget och bänkat många timmar i NC:n med det! Han om nån borde kunna ge ett bra förslag och svar på din fråga om det är skadligt för motorn att köra med felkoden! Denna ECU:n är mer komplex än vad vi är vana vid som har Mazdamotorer...

Personligen hade jag inte kört med det, och framförallt inte då bilen är så ny med garanti kvar! :hand:

EDIT: Du är inte ensam om att få felkoder med AEM CAI... Verkar bli misständningar vid blött väder..

http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... c&start=30
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

Ja det har ju varit lite blött idag. Inte så att Jag kört i några djupa pölar iofs.
Iom att lampan släcks vid reset och inte tänds förrän vid hårt gaspådrag så borde det inte vara nån fara, då borde den ju tändas direkt, eller?

Hmmm, Jag vet inte om man ska rulla in till ÅF med ett sånt insug och be dem kolla datan. Bilen ska servas om 150 mil och jag tänkte göra det hos en en Jag känner som har en verkstad som servar Mazda. vet ej om han har möjlighet att kolla upp koden.

Hur som helst så tänds ju lampan inte vid normal körning och Jag tycker att allt borde vara OK då?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: CAI+CEL

Post by Niklas H »

NB?

Kolla att du vänt LMM åt rätt håll, vänder man den åt fel håll går bilen fett (fråga mig inte hur jag vet ;) )
Jag har en AEM-klon på bilen, samma rör, annat filter.

Edit, såg nu att du har NC, då vetifan, har de LMM eller MAP?
Niklas Holmlöv
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

När Jag bytte så satte Jag röret på fel håll först och då gick bilen bara 2 sekunder innan den dog. Nu sitter den på rätt håll och funkar vid vanlig körning. När Jag varvat hårt så tänd lampan, men inte alltid.

Jo det är en NC.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: CAI+CEL

Post by Måns Wilke »

När det gäller diagnosutrustning, är det ett PC-program med kabel eller är det betydligt mer avancerat?
När Jag fått på avgassystemet i veckan och kanske får en CEL, så vet jag ju inte vad det beror på, insug eller avgas...
Är det så enkelt?
eller blir det till att låta en verkstad kolla?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: CAI+CEL

Post by Josen »

Måns Wilke wrote:När det gäller diagnosutrustning, är det ett PC-program med kabel eller är det betydligt mer avancerat?
När Jag fått på avgassystemet i veckan och kanske får en CEL, så vet jag ju inte vad det beror på, insug eller avgas...
Är det så enkelt?
eller blir det till att låta en verkstad kolla?
Du skall ha en OBD II läsare, finns massa att välja på( PC baserde eller handhållna). Googla lite, sök också på din modell så du säkrar att läsare du köper fungerar mot NC. Skall nu vara säkert OBD II har svängt in väl.

Alt åker du till verkstad och läser ut, brukar kosta runt 500:- så en egen läsare tjänas fort in
Lite beroende på hur NC styret gör är det inte säkert att felkoder lagras ( bör det göra ) dvs du ser inte någon felkod. Men tror inte det är någon fara, går säkert lite fett och nyare bilar får inte gått fett ( emissioner ) därav felkoden.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply