Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Säsongen kryper på och lite belägg behövs -själv åker jag på XP10/XP8
Någon som också är intresserad att hänga på ett grupp-köp ?
Vi frågar 949racing och Pean vad priser landar på för några set
Fyll på i denna tråden vad som önskas
Någon som också är intresserad att hänga på ett grupp-köp ?
Vi frågar 949racing och Pean vad priser landar på för några set
Fyll på i denna tråden vad som önskas
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
XP10 fram behöver jag en reservuppsättning av, det skadar inte att ha belägg att byta med...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Me 2..
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
XP10/XP8 är jag också intresserad av
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Ja detta ligger ju med på önskelistan så varför inte...
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Liten sammanfattning
Vi har 5 x XP10/XP8 set för 94-00 ? Eller skall någon bara ha fram ?
Lite frågor och svar är skickade till 949 och Pean, mer info kommer
Vi har 5 x XP10/XP8 set för 94-00 ? Eller skall någon bara ha fram ?
Lite frågor och svar är skickade till 949 och Pean, mer info kommer
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Skall ha XP10 runt om isf...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Vi landar på ca SEK inkl moms ( XP10/XP8)
Fram 1500
Bak 1350
+ lite frakt till mig
Skall vi hugga till då ?
Väntar några dagar så fler får changsen också
/Joachim
Fram 1500
Bak 1350
+ lite frakt till mig
Skall vi hugga till då ?
Väntar några dagar så fler får changsen också
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Jag har bara behov av fram, annars kör jag (snart) precis som Fredrik XP10 runt om (ABSfuskare du vet ).Josen wrote:Eller skall någon bara ha fram ?
Målsättningen är ju att alltid ha en uppsättning i lådan, jag har ju inte börjat på första uppsättningen XP10 än.
Äh, kasta med ett par XP12 fram också.
Dvs ett par XP10 fram och ett par XP12 fram för min del (par i detta fall hänvisar till axel, dvs ca 2x1500kr).
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
jag är med också så pruta mer så blir det bra.Både fram och bak!
martin Fridholm 0732-413444
martin Fridholm 0732-413444
martin fridholm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Jo, mängrabatter brukar bli stora på saker med minimala marginaler .sliverin wrote:jag är med också så pruta mer så blir det bra.Både fram och bak!
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Bra - för att vi skall hinna med och få dem i slutet av april måste vi beställa nu t.o.m onsdag w911 håller vi detta öppet. Hittils är det bara 94-00 bromsar i Niklas tabell ?
Jag passar konto osv när det blir dags
/Joachim
Jag passar konto osv när det blir dags
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Jag bara antog att "Yokohamakrängaren" har bytt upp sig bromsmässigt (har fått för mig at det är en 1.6a). Men man vet ju aldrig säkert.Josen wrote:Hittils är det bara 94-00 bromsar i Niklas tabell ?
Med detta lämmeltåg till Carbotec så lär inte en felbeställning vara svår att kränga vidare iofs.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Lägg till mig med på listan för en sats XP10 / XP8 (NA 1.8 -94). Dags att prova något annat än Green Stuff beläggen jag kört med tre säsonger (dock inte samma belägg alla säsonger)
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Hans har du ABS ? Då kan du köra XP10 bak ocksåLägg till mig med på listan för en sats XP10 / XP8 (NA 1.8 -94). Dags att prova något annat än Green Stuff beläggen jag kört med tre säsonger (dock inte samma belägg alla säsonger)
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Hur resonerar ni när ni säger att det funkar med XP10 bak om man kör med ABS?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Vet inte riktigt...
Fick XP10 bak eftersom jag köpte Niklas nya XP10 (fram+bak) i ett krisläge när mina orginalbelägg
(som jag körde större delen av första säsongen på ) var slut.
Skulle nog funka med XP8 bak men i mitt fall är det nog frågan om "man vet vad man har men inte vad man får."
Fick XP10 bak eftersom jag köpte Niklas nya XP10 (fram+bak) i ett krisläge när mina orginalbelägg
(som jag körde större delen av första säsongen på ) var slut.
Skulle nog funka med XP8 bak men i mitt fall är det nog frågan om "man vet vad man har men inte vad man får."
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Jag går stenhårt på Emilios rekomendation. Det kan ha nåt med olika reducerventiler att göra. ABS gör ju att man kan ha lite mer bromstryck bak utan att riskera snurra runt pga låsta bakbromsar.Cyberoid wrote:Hur resonerar ni när ni säger att det funkar med XP10 bak om man kör med ABS?
Men det är ju inte EBD som på 2003an, den äter den ju nästan lika mycket bakbelägg som fram.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Är det XP10 fram / XP10 bak som är "default" (som att ha "Green stuff" både fram och bak)? I så fall vill jag ha XP10 fram / XP10 bak. Det stämmer, jag har ABS.
Ger XP10 fram / XP8 bak mindre bromsverkan bak relativt XP10 / XP10?
Ger XP10 fram / XP8 bak mindre bromsverkan bak relativt XP10 / XP10?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Nej blir lite bättre t.o.m tror jagGer XP10 fram / XP8 bak mindre bromsverkan bak relativt XP10 / XP10?
Bromsbalansen är annorlunda med ABS installerat och 'mjukare' ( eller säger man hårdare?) belägg bak behövs inte för att säkerställa att balansen håller.
Hård och lättad bil med mycket grepp får annan viktförskjutning i hårdbroms vs OEM ( mer vikt framåt fortare i broms ) och därför riskter man låsning bak, detta motverkas genom XP10/XP8 med icke ABS bilar.Hur resonerar ni när ni säger att det funkar med XP10 bak om man kör med ABS?
Upplevde detta väldigt tydligt med den vita jag hade med låsningar bak - inte kul
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
ÄndratHans Drangel wrote: I så fall vill jag ha XP10 fram / XP10 bak. Det stämmer, jag har ABS.
Nu låser det väl bara upp på ena fram, ibland (men mer och mer sällan)?Josen wrote:Upplevde detta väldigt tydligt med den vita jag hade med låsningar bak - inte kul
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Ja och begriper inte varför rikigt ,ändå tryckte jag ner bilen med fjädren lite där...Nu låser det väl bara upp på ena fram, ibland (men mer och mer sällan)?
Måste var min bromsteknik som skall bli bättre
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Dags för separata bromspedaler för höger och vänster kanske?Josen wrote:Ja och begriper inte varför rikigt ,ändå tryckte jag ner bilen med fjädren lite där...Nu låser det väl bara upp på ena fram, ibland (men mer och mer sällan)?
Måste var min bromsteknik som skall bli bättre
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Tänk jag visste att det var något speciellt som behövdes för kunna bromsa lika bra som dig Kan du lägga upp en beskrivning på hur du har installerat dina dubbla bromsservos vore det kanon ?Dags för separata bromspedaler för höger och vänster kanske?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Grupp-köp Carbotech XP10/XP8 ?
Bromsservo är bara onödig vikt.Josen wrote:Tänk jag visste att det var något speciellt som behövdes för kunna bromsa lika bra som dig Kan du lägga upp en beskrivning på hur du har installerat dina dubbla bromsservos vore det kanon ?Dags för separata bromspedaler för höger och vänster kanske?