NC object börjar dyka upp :)
NC object börjar dyka upp :)
Nu börjar vettiga NC objekt dyka upp
Euro lite dyr fortfarande bara
Man tar tydligen 200 hk ur 2.0 motorn utan allt för mycket pyssel
Perfekt objekt men fel motor/drivlina
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Bra men lite för dyr att börja med
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Euro lite dyr fortfarande bara
Man tar tydligen 200 hk ur 2.0 motorn utan allt för mycket pyssel
Perfekt objekt men fel motor/drivlina
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Bra men lite för dyr att börja med
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
"Problemet" är bara att det är lite svårt att börja lite mjukt som man kan göra med NA/NB. Vagnbok med båge+Pettbybar får vi nog vänta lite tills nån orkar diskutera fram (det behövs en försökskanin som är tillräckligt intresserad först), annars är det ju frågan om att köra topplöst eller med fast hardtop (som ju inte finns begagnad) eftersom bakåtsträvor inte funkar med NCns toppar.
Men hur var det med 1,8 NC och sen motorbyte till 2,3 (Mazda6 Sport), fula planer fanns (men inte nu längre) om gatbilsbyte... Att ha lite revig lack eller en front i primer hindrar inget.
Den 1,8an är ju högerstyrd dessutom, då är det ju bara en fördel att strålkastarna är kass, de ska ju bytas ändå (om den är från UK dvs)
Men hur var det med 1,8 NC och sen motorbyte till 2,3 (Mazda6 Sport), fula planer fanns (men inte nu längre) om gatbilsbyte... Att ha lite revig lack eller en front i primer hindrar inget.
Den 1,8an är ju högerstyrd dessutom, då är det ju bara en fördel att strålkastarna är kass, de ska ju bytas ändå (om den är från UK dvs)
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Kan priset på den första verkligen vara rätt? Även om den är ganska sne o ving så känns det billigt.
Till den andra verkar det vid ett första ögonkast behövas en ny framskärm á 2000kr, samt en hjulinställning.
Man tar hyfsat enkelt ut bortåt 200hkr ur en MZR/Duratec. Insug, grenrör, avgas och ECU-mappning.
Jag är sugen på att kolla vad min ger efter insug, grenrör och avgas. Nån som vet var man kan kolla det i Skåne?
Färdig bur verkar fortfarande vara svårt att få tag i till NC.
Till den andra verkar det vid ett första ögonkast behövas en ny framskärm á 2000kr, samt en hjulinställning.
Man tar hyfsat enkelt ut bortåt 200hkr ur en MZR/Duratec. Insug, grenrör, avgas och ECU-mappning.
Jag är sugen på att kolla vad min ger efter insug, grenrör och avgas. Nån som vet var man kan kolla det i Skåne?
Färdig bur verkar fortfarande vara svårt att få tag i till NC.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: NC object börjar dyka upp :)
Går väl att bygga båge/halvbur till NC också som man gör med alla andra ( och som får plats under soft-top) - ingen "rocket science" direkt - KISS principen gäller allid för migfår vi nog vänta lite tills nån orkar diskutera fram (det behövs en försökskanin som är tillräckligt intresserad först), annars är det ju frågan om att köra topplöst eller med fast hardtop (som ju inte finns begagnad) eftersom bakåtsträvor inte funkar med NCns toppar.
Sen finns alltid glasfiber på biltema för HT övningar
Vad mycket lådor och pryttlar det sitter i fonten innan kylet - vad är det ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Tja, titta på hur en softtop på en NC fungerar så inser du att den aldrig kan gå att fälla med bakåtsträvor. Den viker sig i Z-form (dvs delen mot rutramen ligger dikt an mot stolsryggarna), ganska annorlunda mot NA/NB.Josen wrote:Går väl att bygga båge/halvbur till NC också som man gör med alla andra ( och som får plats under soft-top) - ingen "rocket science" direkt - KISS principen gäller allid för mig
Sen finns alltid glasfiber på biltema för HT övningar
Vad mycket lådor och pryttlar det sitter i fonten innan kylet - vad är det ?
Batteriet sitter ju framför motorn tex (faktiskt mer centrerat i bilen än i NA/NB). Eller menar du framör kylet, det är nog mest luftstyrningar och insuget.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Josen, Jag vet inte vilken bild du refererar till men på racemiatorna så ser det ut som ett cold air intake som går diagonalt bakom grillen. Mitt AEM sug ser ut exakt så.
Annars så sitter det en nedre och en övre "splashshield" av plast, en frigolitbit på ca 20x40cm, ett 3" insugsrör i plast, samt en krockbalk bakom stötfångaren original. Det är ett djupt hålrum bak till den lutade kylaren.
Hela fronten är original, inklusive den centrala plastspoilern.
Annars så sitter det en nedre och en övre "splashshield" av plast, en frigolitbit på ca 20x40cm, ett 3" insugsrör i plast, samt en krockbalk bakom stötfångaren original. Det är ett djupt hålrum bak till den lutade kylaren.
Hela fronten är original, inklusive den centrala plastspoilern.
Last edited by Måns Wilke on Fri 06 Mar 2009, 21:40, edited 1 time in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: NC object börjar dyka upp :)
Vi hoppar väl över fälla funktionen dåTja, titta på hur en softtop på en NC fungerar så inser du att den aldrig kan gå att fälla med bakåtsträvor. Den viker sig i Z-form (dvs delen mot rutramen ligger dikt an mot stolsryggarna), ganska annorlunda mot NA/NB.
Går det att använda 15" fälgar på NC ?
Menar motor bilder på mobile de annonserna. Men verkar var att alla tillbehör är samlande där.Josen Jag vet inte vilken bild du refererar till men på racemiatorna så ser det ut som ett cold air intake som går diagonalt bakom grillen.
Tänk vad man kan rensa ut och lätta mumma....
Fått sig en liten tryckar bak också - är denna MZR 2.0 "värsta modellen" med diff osv... ?Till den andra verkar det vid ett första ögonkast behövas en ny framskärm á 2000kr, samt en hjulinställning.
Last edited by Josen on Fri 06 Mar 2009, 21:42, edited 2 times in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: NC object börjar dyka upp :)
Så här har Brian Goodwin löst det på sin Trackday-NC med löstagbara bakåtsträvor. Här ser man tydligt svårigheten att kombinera softtop och båge..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
NC kräver 16".
MZR är mazdas nuvarande motorfamilj. det skiljer nog mellan sverigespecade bilar och andra. I sverige så har "Sport" LSD. I andra länder har de andra beteckningar och modeller.
MZR är mazdas nuvarande motorfamilj. det skiljer nog mellan sverigespecade bilar och andra. I sverige så har "Sport" LSD. I andra länder har de andra beteckningar och modeller.
Last edited by Måns Wilke on Fri 06 Mar 2009, 21:44, edited 1 time in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: NC object börjar dyka upp :)
Hur då menar du ? För broms-ok osv eller ?Måns Wilke wrote:NC kräver 16".
Har med framgång kört på 13" på min NA, gick som tåget
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Japp. 16" är det minsta som går över bromsoken. Niklas hade en teoridiskussion om nån USA fälg som eventuellt skulle funka i 15".
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: NC object börjar dyka upp :)
Det kan jag tänka migMåns Wilke wrote:. Niklas hade en teoridiskussion om nån USA fälg som eventuellt skulle funka i 15".
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Glömde säga att det var i min tråd på Rejsa som han diskuterade med en kompis till mig som sa att det nog skulle funka med 15" av ett visst märke. Vilket kommer Jag inte ihåg.
Niklas?
Niklas?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Compmotive med cutomoffset osv. Det finns de som klämt inte 315mm skivor med fyrkolvsok i dem vill jag minnas, Men det är ju inget man beställer på chans utan mätningar etc. Men det vore skoj att retas med 15"Måns Wilke wrote: Glömde säga att det var i min tråd på Rejsa som han diskuterade med en kompis till mig som sa att det nog skulle funka med 15" av ett visst märke. Vilket kommer Jag inte ihåg.
Niklas?
Re: NC object börjar dyka upp :)
Bilen tycker jag inte borde behöva 16" däck ? 225 15" borde blir perfekt ? Mindre vikt, lägre ( rollcentra ner) och billigare än 16" däck. En strippad NC-räser med lite plastdetaljer landar väl på ~ 1000 kg med förare ?Compmotive med cutomoffset osv. Det finns de som klämt inte 315mm skivor med fyrkolvsok i dem vill jag minnas, Men det är ju inget man beställer på chans utan mätningar etc. Men det vore skoj att retas med 15"
Borde bli en kanon B-räser ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Vad har Vi för max vikt/effekt i Roadsport B? Och vilka "typiska" bilar rullar där?
Får jag bara för mig att byta ut stolarna och bygga bur så är det mesta avklarat. Problemet är att Jag gärna vill ha stolar i originalfärgen...
OCH att Jag vill kunna använda toppen.
Fast är mina moddar tillåtna i Roadsport? Alltså insug och avgas? Det är väl först när man ger sig på ECU som man svävar utanför gränserna om Jag har fattat det rätt. Och min kat är ju inte SBF godkänd.
Min front lättade bilen med åtskilliga kilon, hur många vet Jag inte men originalfronten är TUNG med dimljus och spolare. Insuget sparade också en del vikt och jag misstänker att även avgassystemet kommer att vara lättare. Slutburken är iaf rejält mycket mindre än originalburken.
Får jag bara för mig att byta ut stolarna och bygga bur så är det mesta avklarat. Problemet är att Jag gärna vill ha stolar i originalfärgen...
OCH att Jag vill kunna använda toppen.
Fast är mina moddar tillåtna i Roadsport? Alltså insug och avgas? Det är väl först när man ger sig på ECU som man svävar utanför gränserna om Jag har fattat det rätt. Och min kat är ju inte SBF godkänd.
Min front lättade bilen med åtskilliga kilon, hur många vet Jag inte men originalfronten är TUNG med dimljus och spolare. Insuget sparade också en del vikt och jag misstänker att även avgassystemet kommer att vara lättare. Slutburken är iaf rejält mycket mindre än originalburken.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: NC object börjar dyka upp :)
Alla möjliga men Porsche Boxter, Alfa GTV, sjuor är vanligt effekt/vikt förhållanden :Vad har Vi för max vikt/effekt i Roadsport B? Och vilka "typiska" bilar rullar där?
Men du kommer att räknas på OEM effekten med 10 % tillägg. Så länge du håller motorn orörd vilket jag uppfattar det blir med NC. 1000 kg / 162 * 1.1 = 5.6 dvs rätt perfekt i B, sen om motorn ger 20 kusar still med enkla mods är det ju inte fel Om det nu går att få ner NC + förare till 1000 kg ?6.17 Klassindelning
Klass A Jämförelsetal: 3.2 - 5.19 kg/hk
Klass B Jämförelsetal: 5.2 - 6.99 kg/hk
Klass C Jämförelsetal: 7.0 - kg/hk.
Alla möjliga, men insug/avgas, lättningar och ECU mapppningar är grönt ljus på Kat OK om det är OEMFast är mina moddar tillåtna i Roadsport? Alltså insug och avgas? Det är väl först när man ger sig på ECU som man svävar utanför gränserna om Jag har fattat det rätt. Och min kat är ju inte SBF godkänd.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Tänk på de vikttillägg som finns, NCn har (kan ha) ju lite mer hjälpmedel än de äldre.
Programerbar ECU (det har vi alla och NCn kan ju proggas via diagnosuttaget) 5%
ABS 5%
Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
Så med 160 i regbeviset blir det med allt godis 160*1.15*5.2=957kg (lägg till en vinge så blir det 998kg).
Vill man med dagens reglemente modda motorn (Cosworth kan ju hjälpa till med topp, och botteninnehåll) så blir det 231*5.2=1200kg (exakt samma bedömning som en trimmad 2L Hondamotor som varvar 9k). Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer
I förslaget för nästa år så kan man köra trimmad 2.0 med varvstopp på 7500rpm med 1076kg i B. Klarar man sig med 7000rpm kan man lätta till 1019kg. Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer.
Men att trimma ordentligt på klassiskt vis kräver sin insats.
Programerbar ECU (det har vi alla och NCn kan ju proggas via diagnosuttaget) 5%
ABS 5%
Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
Så med 160 i regbeviset blir det med allt godis 160*1.15*5.2=957kg (lägg till en vinge så blir det 998kg).
Vill man med dagens reglemente modda motorn (Cosworth kan ju hjälpa till med topp, och botteninnehåll) så blir det 231*5.2=1200kg (exakt samma bedömning som en trimmad 2L Hondamotor som varvar 9k). Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer
I förslaget för nästa år så kan man köra trimmad 2.0 med varvstopp på 7500rpm med 1076kg i B. Klarar man sig med 7000rpm kan man lätta till 1019kg. Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer.
Men att trimma ordentligt på klassiskt vis kräver sin insats.
Re: NC object börjar dyka upp :)
Hjälper detta mycket i regn/blöta ?Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Antispinnen på NC hugger abrupt och kapar motoreffekten helt. Inte speciellt roligt på blött.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Reglementet säger inget om att det ska vara en orignalgrunka. Ställbar racevariant för en greppbegränsad bil får samma tillägg (A-bilar kan ju vara greppbegränsade redan på torrt).Josen wrote:Hjälper detta mycket i regn/blöta ?Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Hur är det nu? Jag kommer att få effekttilläg på ECU, ABS och TCS, dvs 15%=24hkr totalt 184. Det gör att Jag måste upp på 1290kg för att klara C. Det är ett rejält språng uppåt. Omoddad dvs med ca 1225kg tävlingsvikt så är man ganska efter i B.
Mitt problem är alltså att Jag måste få bort an av mina 5%, för at då hamna på 1235kg istället, vilket är klart acceptabelt.
Var finns det att läsa om regler kring ABS och TCS funktionerna? Min TCS (ihop med ESP) är urkopplingsbart från instrumentbrädan. Jag misstänker at det inte räcker. Räcker det med att rycka säkring och plombera?
Det "roliga" i sammanhanget är att TSC hämmar NC´n mer än hjälper. Den klipper brutalt och länge.
Jag känner att TSC är den 5% Jag helst tar bort för att klara C. ECU går ju inte och ABS hjälper mer än TCS om man får välja vilken som ska ryka.
Så, vad måste göras med TCS´n enligt reglerna för att klara C?
Mitt problem är alltså att Jag måste få bort an av mina 5%, för at då hamna på 1235kg istället, vilket är klart acceptabelt.
Var finns det att läsa om regler kring ABS och TCS funktionerna? Min TCS (ihop med ESP) är urkopplingsbart från instrumentbrädan. Jag misstänker at det inte räcker. Räcker det med att rycka säkring och plombera?
Det "roliga" i sammanhanget är att TSC hämmar NC´n mer än hjälper. Den klipper brutalt och länge.
Jag känner att TSC är den 5% Jag helst tar bort för att klara C. ECU går ju inte och ABS hjälper mer än TCS om man får välja vilken som ska ryka.
Så, vad måste göras med TCS´n enligt reglerna för att klara C?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Mekanisk borttagning är det som är enklast att hantera.
Kjell Löf (kjell . lof at telia . com) är SPVMs tekniske kontrollant och är den som kan hjälpa till i bedömningarna.
En plomberad säkring säger inte mycket hur det är kopplat bakom bland trådarna.
Kjell Löf (kjell . lof at telia . com) är SPVMs tekniske kontrollant och är den som kan hjälpa till i bedömningarna.
En plomberad säkring säger inte mycket hur det är kopplat bakom bland trådarna.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: NC object börjar dyka upp :)
Har mailat Kjell Löf, utan framgång. Är de han enbart som tolkar reglerna, eller hur funkar det?
Finns det nån utförligare förklaring av reglementet?
Att helt plocka bort en säkerhetshöjande detalj som TCS/ESP känns inte riktigt kul. Jag vill ju kunna använda bilen på vanlig väg också och det är väl lite det som egentligen är essensen av Roadsport?
Hur går det sen med helbilsgodkännandet om man skulle plocka TCS/ESP? det borde ju inte funka.
Om man nu inte får göra nåt tillfälligt med detta system så återstår att vikta upp bilen. Om Jag läst reglerna rätt så får man barlasta med max 50kg, vilket innebär att jag inte kommer upp i rätt vikt. Alltså kan Jag inte köra Roadsport C! Såvida Jag inte moddar bilen så pass att trafiksäkra hjälpmedel plockas bort. Och då är vi där igen, vad är grundtanken med Roadsport?
Alternativt använda blytunga moddar så at Jag kommer upp i 1245kg, barlasta 50kg och komma upp i 1295kg och ligga dead last i loppen...
En 2.0 verkar alltså vara svår att få i C, utan att göra avkall på den fina grundtabken med Roadsport. Det känns inte heller som om man har nån jätechans i B utan att lätta. Jag kan gå ner till 961kg i B. Väljer Jag att inte lätta så står Jag mig nog slät i den klassen.
Vad göra? de känns jäkligt rist om man ska stå och falla med ett system som ger effekttilläg och dessutom sinkar en på bana.
Finns det nån utförligare förklaring av reglementet?
Att helt plocka bort en säkerhetshöjande detalj som TCS/ESP känns inte riktigt kul. Jag vill ju kunna använda bilen på vanlig väg också och det är väl lite det som egentligen är essensen av Roadsport?
Hur går det sen med helbilsgodkännandet om man skulle plocka TCS/ESP? det borde ju inte funka.
Om man nu inte får göra nåt tillfälligt med detta system så återstår att vikta upp bilen. Om Jag läst reglerna rätt så får man barlasta med max 50kg, vilket innebär att jag inte kommer upp i rätt vikt. Alltså kan Jag inte köra Roadsport C! Såvida Jag inte moddar bilen så pass att trafiksäkra hjälpmedel plockas bort. Och då är vi där igen, vad är grundtanken med Roadsport?
Alternativt använda blytunga moddar så at Jag kommer upp i 1245kg, barlasta 50kg och komma upp i 1295kg och ligga dead last i loppen...
En 2.0 verkar alltså vara svår att få i C, utan att göra avkall på den fina grundtabken med Roadsport. Det känns inte heller som om man har nån jätechans i B utan att lätta. Jag kan gå ner till 961kg i B. Väljer Jag att inte lätta så står Jag mig nog slät i den klassen.
Vad göra? de känns jäkligt rist om man ska stå och falla med ett system som ger effekttilläg och dessutom sinkar en på bana.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: NC object börjar dyka upp :)
Visst är grundtanken att du skall kunna använda vardagssportbilen till gladracing på helgen. Men den grundtanken åker lixom ut genom fönstret om deltagande måste innebära prick på klassgränsen. Det är väldigt få bilar som i grundskick ligger på 3.2, 5.2 eller 7.0 Kg/hk, en del passar bättre och en del sämre (från början och efter prestandaorienterade ändringar).
Har du kollat upp möjligheterna att fixa vagnbok på NCn så du vet hur bågen skall konstrueras? Pettybar tror jag skulle fungera (möjliggör softtopen kvar). Om det är tvärstopp där så så är ju problemen att nå vikten betydelselösa. Max 50Kg barlast på passagerarplatsen (i max 25Kg enheter). Utbyte av andra komponenter till tyngre varianter har förekommit, vattenfyllt reservhjul (som du inte har nåt) etc.
Kjell Löf är vår tekniska kontrollant och den som för vår del kan säga lite om tolkningar just när det gäller teknik. Visst skulle vi kunna stryka det i reglementet inför kommande period men då kommer det som ett brev på posten gnäll om att bilar med mycket effekt "måste" montera antispinn för att hänga med. Eftermontering av denna form av hjälpmedel är ju inte heller "andan" i Roadsport.
Det finns ingen mekanisk del som kan monteras bort och tydligt kontrolleras? Det ska ju inte gå att slå på/av under körning eller i Parc Fermé. Det får gärna vara nån timmes meck.
Har du kollat upp möjligheterna att fixa vagnbok på NCn så du vet hur bågen skall konstrueras? Pettybar tror jag skulle fungera (möjliggör softtopen kvar). Om det är tvärstopp där så så är ju problemen att nå vikten betydelselösa. Max 50Kg barlast på passagerarplatsen (i max 25Kg enheter). Utbyte av andra komponenter till tyngre varianter har förekommit, vattenfyllt reservhjul (som du inte har nåt) etc.
Kjell Löf är vår tekniska kontrollant och den som för vår del kan säga lite om tolkningar just när det gäller teknik. Visst skulle vi kunna stryka det i reglementet inför kommande period men då kommer det som ett brev på posten gnäll om att bilar med mycket effekt "måste" montera antispinn för att hänga med. Eftermontering av denna form av hjälpmedel är ju inte heller "andan" i Roadsport.
Det finns ingen mekanisk del som kan monteras bort och tydligt kontrolleras? Det ska ju inte gå att slå på/av under körning eller i Parc Fermé. Det får gärna vara nån timmes meck.