NC object börjar dyka upp :)

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Nu börjar vettiga NC objekt dyka upp :)
Euro lite dyr fortfarande bara

Man tar tydligen 200 hk ur 2.0 motorn utan allt för mycket pyssel :up:

Perfekt objekt men fel motor/drivlina

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Bra men lite för dyr att börja med

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1


Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

"Problemet" är bara att det är lite svårt att börja lite mjukt som man kan göra med NA/NB. Vagnbok med båge+Pettbybar får vi nog vänta lite tills nån orkar diskutera fram (det behövs en försökskanin som är tillräckligt intresserad först), annars är det ju frågan om att köra topplöst eller med fast hardtop (som ju inte finns begagnad) eftersom bakåtsträvor inte funkar med NCns toppar.

Men hur var det med 1,8 NC och sen motorbyte till 2,3 (Mazda6 Sport), fula planer fanns (men inte nu längre) om gatbilsbyte... Att ha lite revig lack eller en front i primer hindrar inget.
Den 1,8an är ju högerstyrd dessutom, då är det ju bara en fördel att strålkastarna är kass, de ska ju bytas ändå (om den är från UK dvs) :)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Kan priset på den första verkligen vara rätt? Även om den är ganska sne o ving så känns det billigt.
Till den andra verkar det vid ett första ögonkast behövas en ny framskärm á 2000kr, samt en hjulinställning.

Man tar hyfsat enkelt ut bortåt 200hkr ur en MZR/Duratec. Insug, grenrör, avgas och ECU-mappning.
Jag är sugen på att kolla vad min ger efter insug, grenrör och avgas. Nån som vet var man kan kolla det i Skåne?

Färdig bur verkar fortfarande vara svårt att få tag i till NC.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

får vi nog vänta lite tills nån orkar diskutera fram (det behövs en försökskanin som är tillräckligt intresserad först), annars är det ju frågan om att köra topplöst eller med fast hardtop (som ju inte finns begagnad) eftersom bakåtsträvor inte funkar med NCns toppar.
Går väl att bygga båge/halvbur till NC också som man gör med alla andra ( och som får plats under soft-top) - ingen "rocket science" direkt - KISS principen gäller allid för mig ;)
Sen finns alltid glasfiber på biltema för HT övningar :)

Vad mycket lådor och pryttlar det sitter i fonten innan kylet - vad är det ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Går väl att bygga båge/halvbur till NC också som man gör med alla andra ( och som får plats under soft-top) - ingen "rocket science" direkt - KISS principen gäller allid för mig ;)
Sen finns alltid glasfiber på biltema för HT övningar :)

Vad mycket lådor och pryttlar det sitter i fonten innan kylet - vad är det ?
Tja, titta på hur en softtop på en NC fungerar så inser du att den aldrig kan gå att fälla med bakåtsträvor. Den viker sig i Z-form (dvs delen mot rutramen ligger dikt an mot stolsryggarna), ganska annorlunda mot NA/NB.

Batteriet sitter ju framför motorn tex (faktiskt mer centrerat i bilen än i NA/NB). Eller menar du framör kylet, det är nog mest luftstyrningar och insuget.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Josen, Jag vet inte vilken bild du refererar till men på racemiatorna så ser det ut som ett cold air intake som går diagonalt bakom grillen. Mitt AEM sug ser ut exakt så.
Annars så sitter det en nedre och en övre "splashshield" av plast, en frigolitbit på ca 20x40cm, ett 3" insugsrör i plast, samt en krockbalk bakom stötfångaren original. Det är ett djupt hålrum bak till den lutade kylaren.
Hela fronten är original, inklusive den centrala plastspoilern.
Last edited by Måns Wilke on Fri 06 Mar 2009, 21:40, edited 1 time in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Tja, titta på hur en softtop på en NC fungerar så inser du att den aldrig kan gå att fälla med bakåtsträvor. Den viker sig i Z-form (dvs delen mot rutramen ligger dikt an mot stolsryggarna), ganska annorlunda mot NA/NB.
Vi hoppar väl över fälla funktionen då ;)

Går det att använda 15" fälgar på NC ?
Josen Jag vet inte vilken bild du refererar till men på racemiatorna så ser det ut som ett cold air intake som går diagonalt bakom grillen.
Menar motor bilder på mobile de annonserna. Men verkar var att alla tillbehör är samlande där.
Tänk vad man kan rensa ut och lätta :banana: mumma....

Till den andra verkar det vid ett första ögonkast behövas en ny framskärm á 2000kr, samt en hjulinställning.
Fått sig en liten tryckar bak också - är denna MZR 2.0 "värsta modellen" med diff osv... ?
Last edited by Josen on Fri 06 Mar 2009, 21:42, edited 2 times in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Peter Sandström »

Så här har Brian Goodwin löst det på sin Trackday-NC med löstagbara bakåtsträvor. Här ser man tydligt svårigheten att kombinera softtop och båge..

Image
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

NC kräver 16".
MZR är mazdas nuvarande motorfamilj. det skiljer nog mellan sverigespecade bilar och andra. I sverige så har "Sport" LSD. I andra länder har de andra beteckningar och modeller.
Last edited by Måns Wilke on Fri 06 Mar 2009, 21:44, edited 1 time in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Måns Wilke wrote:NC kräver 16".
Hur då menar du ? För broms-ok osv eller ?

Har med framgång kört på 13" på min NA, gick som tåget :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Japp. 16" är det minsta som går över bromsoken. Niklas hade en teoridiskussion om nån USA fälg som eventuellt skulle funka i 15".
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Måns Wilke wrote:. Niklas hade en teoridiskussion om nån USA fälg som eventuellt skulle funka i 15".
Det kan jag tänka mig ;) :mrgreen:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

:D Glömde säga att det var i min tråd på Rejsa som han diskuterade med en kompis till mig som sa att det nog skulle funka med 15" av ett visst märke. Vilket kommer Jag inte ihåg.

Niklas? :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote::D Glömde säga att det var i min tråd på Rejsa som han diskuterade med en kompis till mig som sa att det nog skulle funka med 15" av ett visst märke. Vilket kommer Jag inte ihåg.

Niklas? :wink:
Compmotive med cutomoffset osv. Det finns de som klämt inte 315mm skivor med fyrkolvsok i dem vill jag minnas, Men det är ju inget man beställer på chans utan mätningar etc. Men det vore skoj att retas med 15" :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Compmotive med cutomoffset osv. Det finns de som klämt inte 315mm skivor med fyrkolvsok i dem vill jag minnas, Men det är ju inget man beställer på chans utan mätningar etc. Men det vore skoj att retas med 15"
Bilen tycker jag inte borde behöva 16" däck ? 225 15" borde blir perfekt ? Mindre vikt, lägre ( rollcentra ner) och billigare än 16" däck. En strippad NC-räser med lite plastdetaljer landar väl på ~ 1000 kg med förare ?
Borde bli en kanon B-räser ? :up:

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Vad har Vi för max vikt/effekt i Roadsport B? Och vilka "typiska" bilar rullar där?

Får jag bara för mig att byta ut stolarna och bygga bur så är det mesta avklarat. Problemet är att Jag gärna vill ha stolar i originalfärgen... :roll: :wink:
OCH att Jag vill kunna använda toppen.
Fast är mina moddar tillåtna i Roadsport? Alltså insug och avgas? Det är väl först när man ger sig på ECU som man svävar utanför gränserna om Jag har fattat det rätt. Och min kat är ju inte SBF godkänd.


Min front lättade bilen med åtskilliga kilon, hur många vet Jag inte men originalfronten är TUNG med dimljus och spolare. Insuget sparade också en del vikt och jag misstänker att även avgassystemet kommer att vara lättare. Slutburken är iaf rejält mycket mindre än originalburken.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Vad har Vi för max vikt/effekt i Roadsport B? Och vilka "typiska" bilar rullar där?
Alla möjliga men Porsche Boxter, Alfa GTV, sjuor är vanligt effekt/vikt förhållanden :
6.17 Klassindelning
Klass A Jämförelsetal: 3.2 - 5.19 kg/hk
Klass B Jämförelsetal: 5.2 - 6.99 kg/hk
Klass C Jämförelsetal: 7.0 - kg/hk.
Men du kommer att räknas på OEM effekten med 10 % tillägg. Så länge du håller motorn orörd vilket jag uppfattar det blir med NC. 1000 kg / 162 * 1.1 = 5.6 dvs rätt perfekt i B, sen om motorn ger 20 kusar still med enkla mods är det ju inte fel :) Om det nu går att få ner NC + förare till 1000 kg ? :roll:
Fast är mina moddar tillåtna i Roadsport? Alltså insug och avgas? Det är väl först när man ger sig på ECU som man svävar utanför gränserna om Jag har fattat det rätt. Och min kat är ju inte SBF godkänd.
Alla möjliga, men insug/avgas, lättningar och ECU mapppningar är grönt ljus på :) Kat OK om det är OEM
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Tänk på de vikttillägg som finns, NCn har (kan ha) ju lite mer hjälpmedel än de äldre.
Programerbar ECU (det har vi alla och NCn kan ju proggas via diagnosuttaget) 5%
ABS 5%
Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)

Så med 160 i regbeviset blir det med allt godis 160*1.15*5.2=957kg (lägg till en vinge så blir det 998kg).
Vill man med dagens reglemente modda motorn (Cosworth kan ju hjälpa till med topp, och botteninnehåll) så blir det 231*5.2=1200kg (exakt samma bedömning som en trimmad 2L Hondamotor som varvar 9k). Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer

I förslaget för nästa år så kan man köra trimmad 2.0 med varvstopp på 7500rpm med 1076kg i B. Klarar man sig med 7000rpm kan man lätta till 1019kg. Vikttillägg för hjälpmedel tillkommer.
Men att trimma ordentligt på klassiskt vis kräver sin insats.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Josen »

Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
Hjälper detta mycket i regn/blöta ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Antispinnen på NC hugger abrupt och kapar motoreffekten helt. Inte speciellt roligt på blött.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Antispinn 5% (osäker på om den kan monteras bort permanent eller o den är tajt inbakad med ABSen)
Hjälper detta mycket i regn/blöta ?
Reglementet säger inget om att det ska vara en orignalgrunka. Ställbar racevariant för en greppbegränsad bil får samma tillägg (A-bilar kan ju vara greppbegränsade redan på torrt).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Hur är det nu? Jag kommer att få effekttilläg på ECU, ABS och TCS, dvs 15%=24hkr totalt 184. Det gör att Jag måste upp på 1290kg för att klara C. Det är ett rejält språng uppåt. Omoddad dvs med ca 1225kg tävlingsvikt så är man ganska efter i B.
Mitt problem är alltså att Jag måste få bort an av mina 5%, för at då hamna på 1235kg istället, vilket är klart acceptabelt.
Var finns det att läsa om regler kring ABS och TCS funktionerna? Min TCS (ihop med ESP) är urkopplingsbart från instrumentbrädan. Jag misstänker at det inte räcker. Räcker det med att rycka säkring och plombera?
Det "roliga" i sammanhanget är att TSC hämmar NC´n mer än hjälper. Den klipper brutalt och länge.
Jag känner att TSC är den 5% Jag helst tar bort för att klara C. ECU går ju inte och ABS hjälper mer än TCS om man får välja vilken som ska ryka.

Så, vad måste göras med TCS´n enligt reglerna för att klara C?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Mekanisk borttagning är det som är enklast att hantera.
Kjell Löf (kjell . lof at telia . com) är SPVMs tekniske kontrollant och är den som kan hjälpa till i bedömningarna.

En plomberad säkring säger inte mycket hur det är kopplat bakom bland trådarna.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Måns Wilke »

Har mailat Kjell Löf, utan framgång. Är de han enbart som tolkar reglerna, eller hur funkar det?
Finns det nån utförligare förklaring av reglementet?

Att helt plocka bort en säkerhetshöjande detalj som TCS/ESP känns inte riktigt kul. Jag vill ju kunna använda bilen på vanlig väg också och det är väl lite det som egentligen är essensen av Roadsport?
Hur går det sen med helbilsgodkännandet om man skulle plocka TCS/ESP? det borde ju inte funka.
Om man nu inte får göra nåt tillfälligt med detta system så återstår att vikta upp bilen. Om Jag läst reglerna rätt så får man barlasta med max 50kg, vilket innebär att jag inte kommer upp i rätt vikt. Alltså kan Jag inte köra Roadsport C! Såvida Jag inte moddar bilen så pass att trafiksäkra hjälpmedel plockas bort. Och då är vi där igen, vad är grundtanken med Roadsport?
Alternativt använda blytunga moddar så at Jag kommer upp i 1245kg, barlasta 50kg och komma upp i 1295kg och ligga dead last i loppen...

En 2.0 verkar alltså vara svår att få i C, utan att göra avkall på den fina grundtabken med Roadsport. Det känns inte heller som om man har nån jätechans i B utan att lätta. Jag kan gå ner till 961kg i B. Väljer Jag att inte lätta så står Jag mig nog slät i den klassen.

Vad göra? de känns jäkligt rist om man ska stå och falla med ett system som ger effekttilläg och dessutom sinkar en på bana.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NC object börjar dyka upp :)

Post by Niklas Falk »

Visst är grundtanken att du skall kunna använda vardagssportbilen till gladracing på helgen. Men den grundtanken åker lixom ut genom fönstret om deltagande måste innebära prick på klassgränsen. Det är väldigt få bilar som i grundskick ligger på 3.2, 5.2 eller 7.0 Kg/hk, en del passar bättre och en del sämre (från början och efter prestandaorienterade ändringar).

Har du kollat upp möjligheterna att fixa vagnbok på NCn så du vet hur bågen skall konstrueras? Pettybar tror jag skulle fungera (möjliggör softtopen kvar). Om det är tvärstopp där så så är ju problemen att nå vikten betydelselösa. Max 50Kg barlast på passagerarplatsen (i max 25Kg enheter). Utbyte av andra komponenter till tyngre varianter har förekommit, vattenfyllt reservhjul (som du inte har nåt) etc.

Kjell Löf är vår tekniska kontrollant och den som för vår del kan säga lite om tolkningar just när det gäller teknik. Visst skulle vi kunna stryka det i reglementet inför kommande period men då kommer det som ett brev på posten gnäll om att bilar med mycket effekt "måste" montera antispinn för att hänga med. Eftermontering av denna form av hjälpmedel är ju inte heller "andan" i Roadsport.
Det finns ingen mekanisk del som kan monteras bort och tydligt kontrolleras? Det ska ju inte gå att slå på/av under körning eller i Parc Fermé. Det får gärna vara nån timmes meck.
Post Reply