Några oljeläckage?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Några oljeläckage?

Post by MZM »

Hittade några oljeläckage innan på förmiddagen när jag började skruva lite på bilen.
Dessa gissar jag på, efter att ha plöjt igenom några trådar här, kommer ifrån CAS:en:
Växellåda och oljetråget är nersölat.
Image

Image

Detta är väl CAS:en och härifrån är det fuktigt hela vägen ner:
Image

Sen hittade jag två ställen till. Är det topplockspackningen som läcker eller var kommer detta ifrån?
vid grenröret mot lamporna till:
Image

vid grenröret mot torpeden till:
Image
Detta kanske kommer ifrån CAS:en iofs??

Det är lite småsvettigt ifrån ventilkåpspackningen, men det känns inte som någon fara.

Hur pass petiga är besiktningen på oljeläckage (det finns gott om olja i motorn iaf).

O-ring till CAS:en beställde jag från mx5parts igår då jag hört att den ofta läcker.
Det ser dock grymt tight ut att få ut den. Frågan är om jag har motoriken att klara av det :D
//Martin Ek
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Några oljeläckage?

Post by Cyberoid »

Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Några oljeläckage?

Post by MZM »

CAS:ens o-ring ser inte alls kul ut att byta även efter man har läst guiden på miata.net. Det ser trångt och dj*vligt ut!

Du tror det är så illa att jag behöver ny topplockspackning oxå?
//Martin Ek
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Några oljeläckage?

Post by Cyberoid »

MZM wrote:CAS:ens o-ring ser inte alls kul ut att byta även efter man har läst guiden på miata.net. Det ser trångt och dj*vligt ut!

Du tror det är så illa att jag behöver ny topplockspackning oxå?
Nej, det tror jag inte. Rengör ordentligt för att se vart det kommer ifrån. Oljan sprider sig lätt och gör det svårt att härleda läckaget.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Några oljeläckage?

Post by Jari Olavison »

Cyberoid wrote:Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?
Jag bytte CAS-ringen på plats för nåt år sedan. Det som var krångligt var att få ut och upp själva CAS:en (det är tight), när man väl fått ut den så är ringbytet en baggis. Lurigast var att få dit CAS:en igen i rätt läge mot kammen. Markera din tändinställning med märkpenna över CAS:en och ventilkåpan innan du skruvar loss den så slipper du stå med stroblampan efteråt, fetta in den nya ringen innan då monterar åter. Små händer är en klar fördel för jobbet. Tog mig en timme att göra varav 45 minuter gick åt till svordomar...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Några oljeläckage?

Post by MZM »

Jari Olavison wrote:
Cyberoid wrote:Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?
Jag bytte CAS-ringen på plats för nåt år sedan. Det som var krångligt var att få ut och upp själva CAS:en (det är tight), när man väl fått ut den så är ringbytet en baggis. Lurigast var att få dit CAS:en igen i rätt läge mot kammen. Markera din tändinställning med märkpenna över CAS:en och ventilkåpan innan du skruvar loss den så slipper du stå med stroblampan efteråt, fetta in den nya ringen innan då monterar åter. Små händer är en klar fördel för jobbet. Tog mig en timme att göra varav 45 minuter gick åt till svordomar...

Jo det är just att det är så tight som gör att jag har dragit mig för det hela lite. När det blir lite varmare i garaget ska jag ta tag i det hela. Som tur är har jag små händer, men tålamodet är inte alltid på topp!
//Martin Ek
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Några oljeläckage?

Post by mickeh »

Lite lurigt att byta, men jag kanske hade tur. Det tog inte mer än cirka 20 minuter och följde beskrivningen på miata.net (http://www.miata.net/garage/cas_oring.html och http://www.flickr.com/photos/pethier/se ... 256422537/)

På 1,8an så kan man, för att underlätta demonteringen/montering, lossa på det "lock" som utgör den cylinder som CAS sitter i. Lossa det och lyft bort sensorn, glöm som sagt inte att märka på hur CAS sitter samt att när du FÖRSIKTIGT tagit ut CAS märka på hur det roterande "hundbenet" sitter. Akta så du inte stöter till det på vägen ut.

Men å andra sidan, när man tagit bort ena halvan av den cylinder som CAS sitter i så är det tydligt hur hundbenet ska peka för att passa in igen.

/M
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Post Reply