Hel huv ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Hel huv ?

Post by Josen »

Funderade på detta med lamporna och undrar om någon har sett en hel huv lösning ?
Istället för att kladda med lock borde man ju kunna ha en hel huv med någon form av öppning/plast över lyckorna?
Tror ni det går att smälta in lexan ruta i plastad huv ?
Eller fästa gjuta av locken och integrera med alu huven ?
Vad skall man googla på för att hitta något sånt här ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hel huv ?

Post by Niklas Falk »

Finns gott om exempel på "hela" huvar, men då är det bilar som inte behöver lamporna alls...

Finns det möjlighet att ha ram runt?
Annars borde det väl kunna gå att kantförstärka lexanet och låta dessa förstärkningar gå in i plasten i huven.

Hel huv i värmeformad lexan? Lackas på insidan som vilken RC-bil som helst :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hel huv ?

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Finns gott om exempel på "hela" huvar, men då är det bilar som inte behöver lamporna alls...

Finns det möjlighet att ha ram runt?
Annars borde det väl kunna gå att kantförstärka lexanet och låta dessa förstärkningar gå in i plasten i huven.

Hel huv i värmeformad lexan? Lackas på insidan som vilken RC-bil som helst :D
Var hittar du hela huvar ?
Hel huv i värmeformad lexan?
Det är ingen dum idé ! skall fråga all plast vad det kan kosta ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hel huv ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Var hittar du hela huvar ?
Nu kanske jag läser lite för mycket om Production-klasserna i USA... Där kör de flesta NA med hela huvar, men jag misstänker att det är egenbyggen allihop.
Det finns ju ingen större marknad för huvar som garanterat skulle få dig stoppad längs vägen :)

Men titta vad farbror Google tar fram. ;)
http://iscracing.net/miata_airdam.htm (längst ner) :D
Frakt på en huv vill jag inte ens fundera på... (men deras fronsplitters ska tydligen vara rejält effektiva)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hel huv ?

Post by Fredrik Henriksson »

Bara kapa "gluggar" för ljusen ur den glasfiberhuven och sen poppnita fast tunn lexan så har du huven med lyktglas klar. :)

Är det ok att gjuta splitterliknande front så länge markfrigång är över 7.5 och inget sticker ut vid sidorna?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hel huv ?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Är det ok att gjuta splitterliknande front så länge markfrigång är över 7.5 och inget sticker ut vid sidorna?
Inget skall sticka utanför bilens profil ovanifrån, dvs inte sticka fram heller.
Plan undersida från frontspoiler till framaxel är inte ovanligt.
Post Reply