Batteri fråga?
- Leif Jönsson
Batteri fråga?
Ni som kör med Motorcykel Gelbatteri från Biltema, vilket kör ni med och fungerar dom till vardagsbruk också? Jag frågade om storlek på det gamla forumet och undrar mest om man kan ha ett 14 amp/h batteri som vardagsbatteri eller är det för litet?
Kör med NorthStar High Performance både 13 och 40 Ah
Kör med 13Ah vid behov (banträffar och andra tillfällen)
annars sitter 40Ah monterat.
13Ah tar slut väldigt fort om man glömmer lyset på.
Kör med 13Ah vid behov (banträffar och andra tillfällen)
annars sitter 40Ah monterat.
13Ah tar slut väldigt fort om man glömmer lyset på.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Leif Jönsson
- Fredrik Henriksson
Har kanske hittat en sponsor för oss som kör cupen. Gratis batteri (fritt att välja vilket, sa att de har allt) mot klistermärke på bilarna. Intressant? Kan själv inget om batterier, så jag viste inte riktigt vad jag skulle svara när han bad mig om mina önskemål.
Ett så lätt batteri som möjligt som ändå är funktionsdugligt och inte går emot regelverket, men siffror?? Vad är optimalt här?
Ett så lätt batteri som möjligt som ändå är funktionsdugligt och inte går emot regelverket, men siffror?? Vad är optimalt här?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
Re: Batteri fråga?
Nu är batteriet så tvärslut att det inte ens hjälper att ladda upp det (när batteriladdaren tycker att det är färdigt orkar startmotorn nästan ett varv innan batteriet är trött igen), vilket är lite knöligt då jag behöver flytta på bilen i garaget.
Så ett nytt batteri måste införskaffas. Hur har ni löst det med batteripolerna till MC gel batterierna från Biltema? Ser ut att vara skruvanslutning? Bytt hela batteriskon??
Så ett nytt batteri måste införskaffas. Hur har ni löst det med batteripolerna till MC gel batterierna från Biltema? Ser ut att vara skruvanslutning? Bytt hela batteriskon??
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Niklas Falk
Innan du kasserar batteriet, testa att ansluta en C-tech några dygn. Det kan sparka liv i det.kroegarn wrote:Nu är batteriet så tvärslut att det inte ens hjälper att ladda upp det (när batteriladdaren tycker att det är färdigt orkar startmotorn nästan ett varv innan batteriet är trött igen), vilket är lite knöligt då jag behöver flytta på bilen i garaget.
Hmm ok. Spelar det någon roll om jag säger att sista dagen till jobbet i höstas så räckte det med 8 h för att jag blev tvungen att rulla igång den (som tur var fanns det en backe att rulla igång i ). Batteriet har också stått på laddning till och från sedan början av december.Niklas Falk wrote:Innan du kasserar batteriet, testa att ansluta en C-tech några dygn. Det kan sparka liv i det.
Undrar mest om det är värt att satsa på en CTEK (eller är C-tech något annat?) istället för ett nytt batteri, spontant misstänker jag att det blir ett nytt batteri iaf, även om CTEK:s egen sajt säger sig kunna göra mirakel med batteriladdning.
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Niklas Falk
Det påstås vara den bästa underhållsladdaren så även om den inte räddar batteriet nu så har du (kanske) nytta av den mera framöver. Det kan ju finnas nån i närheten du kan låna också.kroegarn wrote:Undrar mest om det är värt att satsa på en CTEK (eller är C-tech något annat?) istället för ett nytt batteri, spontant misstänker jag att det blir ett nytt batteri iaf, även om CTEK:s egen sajt säger sig kunna göra mirakel med batteriladdning.
- Leif Jönsson
På mitt gamla panasonic batteri så hjälpte det inte med min Ctek laddare. Jag köpte ett biltema gelbatteri på 19 Ah.
Hittade grova korta kablar på jobb med ringkabelskor. Jordkabeln bytte jag bara och pluskabeln skarvade jag på originalkabeln och isolerade med krympslang och glassilikon slang.
Hittade grova korta kablar på jobb med ringkabelskor. Jordkabeln bytte jag bara och pluskabeln skarvade jag på originalkabeln och isolerade med krympslang och glassilikon slang.