Kylarbyte - automat kyl större ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Tänkte uppgradera kylen med som jag fattar det större kyl som sitter i automat.

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=09-17010


Finns någon nasare i England som säljer beg miata delar tror jag, någon mer som är sugen ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Niklas Falk »

Först lättar du bilen, sen vill du tynga ner den med mer vatten? :)

Räcker det inte med rerouten?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Först lättar du bilen, sen vill du tynga ner den med mer vatten? :)

Räcker det inte med rerouten?
Jo re-routen gjorde susen men forfarande lite tendenser till att gå varm - kan varit Sturup som är extrem i 30 sommar värme + att kylet nu är lite sunkigt.

Väger det mycket mera ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Väger det mycket mera ?
Kylet tomt väger kanske nåt halvkilo till men varje extra liter vatten tror jag du kan räkna ut vad det väger :)
Nåt kilo extra blir det garanterat.
Koyo 37mm Aluradiator verkar vara poppis i Arizona, så varmt blir det inte här.
http://www.trackdogracing.com/website/cooling.htm
http://www.shopwiki.com/detail/?q=KOYO+ ... 0-97+Miata

Eller kanske en ny fräsh bara:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1034.html

Allt sånthär har du naturligtvis läst men ändå:
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... /1941.html
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Jag hade också en plan på att ev göra en genomföring i kylet ( som Mats ) för att skapa ett verkligt "cold-short-intake", tanken var också att få lite mera kyl som kompensation för hålet. Jag skall fråga kylar experter om det går att fixa ett 2" hål genom fronten i kylet.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Jag håller på att fixa med en litet sidoprojekt. Där kommer det finnas aluminiumkylare till Miatan att köpa. :up: Finns i mitt garage om du vill ta en närmare titt.
Attachments
kk.jpg
kk.jpg (60.96 KiB) Viewed 2410 times
ll.jpg
ll.jpg (56.27 KiB) Viewed 2410 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Gör ni kylare själva - skall du bli en kylar-nasare ? Bra :) :up:
Vilka pengar har ni tänkt för kylet ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Gör ni kylare själva - skall du bli en kylar-nasare ? Bra :) :up:
Vilka pengar har ni tänkt för kylet ?
:mrgreen:
Jag behöver ju en själv av samma anledning som du. Inte kul när tempen sticker. Det finns ju annat att hålla koll på.

Jag vet inte exakt vad priset kommer bli men jag ska kolla.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag vet inte exakt vad priset kommer bli men jag ska kolla.
Helrätt, varför skeppa saker över halva jorden när det finns firmor här hemma som kan hjälpa till. Bilkylspecialisten osv kan ju göra customlösningar av alla de cellpaket de har på hyllan.
Tyvärr blir ju en volymprodukt från Kina billigare men custom och lokal service kan ibland vara värt några kronor.

Enligt Nissens.dk så är elementet på 320x648x26mm (när man kollar originalersättning) i Mässing/Koppar.

Letar man element så listar de ett element om 320x648x21mm?

Nissan King Cab: 330x640x52mm :D
Nissan Sunny: 320x657x17/21/33mm :)
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Crazy Ivan »

Henric - jag är intresserad av en ny kylare med inbyggda oljekylare för BÅDE motor och automat!!!
Med termostat dessutom......helst.

Eller bara med EN extrakylare inbyggd.......

Kan du kolla pris ??

MVH
Crazy Ivan
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Fredrik Henriksson »

Hur mkt lättare är alukylet?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Jag har bara en sorts aluminiumkyl och den är till 90-97 manuell. Lite osäker på vad som skiljer mot automat faktiskt? Någon som vet?

Vet heller inte vad den väger ännu då min nuvarande våg endast går till 3 kilo. Så det är defenitivt över 3 kilo i alla fall! :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Gör ni kylare själva - skall du bli en kylar-nasare ? Bra :) :up:
Vilka pengar har ni tänkt för kylet ?
2195:- inkl blir priset. Finns en annons på rejsa så länge: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53545
Kommen även att lägga upp samma info här när/om jag får godkänt av forumsledningen.
Attachments
alu_90-97_manuell_03.JPG
alu_90-97_manuell_03.JPG (42.47 KiB) Viewed 2242 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Fredrik Henriksson »

tala om när du vet vikten... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:tala om när du vet vikten... :)
Inklusive vatten... En ny OEM (pirat) gjorde susen för kylningen på min och jag upplevde inte den kylaren särskilt tung.. :roll: .
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Fredrik Henriksson »

Nån liter/kg mer vatten förstår jag också. Mest nyfiken på om det tjänas igen. Kan ju lura på densitet men måste ha orginalkylets vikt isf. Vill inte ha ett gram extra så långt fram på bilen.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Per Hammarsjö »

Hur stor skillnad är det här på NA och NB?
Passar den på NB tro?

Automatvxl bilar har väl några extra rör in från lådan i kylaren? Har inte tittat på en automatmazda så jag är inte helt säker.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Hur stor skillnad är det här på NA och NB?
Passar den på NB tro?

Automatvxl bilar har väl några extra rör in från lådan i kylaren? Har inte tittat på en automatmazda så jag är inte helt säker.
Borde inte skilja så mycket? Sitter den fast på samma sätt? 2st krokar i karrossen i underkant och 2st skruv i ovankant? Sen får man ju bara se till att det tätar ordentligt runt om så inte luften smiter förbi. Hittar ingen info om NBs dimensioner på nätet tyvärr. :? NA ha orginal: • 320 x 648 x 33mm
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Jobbar kylet med/mot OEM expansions tank ?
Skall du bli webb-nasare Henrik ? ( Arrows.se )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Jobbar kylet med/mot OEM expansions tank ?
Skall du bli webb-nasare Henrik ? ( Arrows.se )
Japp, det är samma infästning som orginal kylare. Syns på bilden ovan med standardkylaren i bakgrunden.

Pihl --> Arrows Fyndigt va! :mrgreen: :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Josen »

Grymt fyndigt - tog det lång tid innan polletten trillade ner ? ;) :up:
Lycka till !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kylarbyte - automat kyl större ?

Post by Cyberoid »

Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:tala om när du vet vikten... :)
Inklusive vatten... En ny OEM (pirat) gjorde susen för kylningen på min och jag upplevde inte den kylaren särskilt tung.. :roll: .
Orginal kylare vägde in på 5.6kg medans aluminiumkylaren vägde 5.0kg. Om det går i 6dl extra vatten i alu.kylaren vet jag inte men skulle inte tro det. Det är väldigt små kanaler i en kylare. :think2:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply