Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jag hade samma funderingar kring stötfångaren bak när jag hade den borta. Det blir lite Lacia Delta S4 stuk på det hela. Och den är ju byggd helt kompromisslöst och är sanlöst cool. Go for it Per!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... S4_006.JPG
Vad gäller färgen i brunnen så brukar man välja ljusare färger av olika anledningar men mest för att det "känns större" som det brukar heta. Jag tror min svarta blir ljusgrå i år av just den anledningen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... S4_006.JPG
Vad gäller färgen i brunnen så brukar man välja ljusare färger av olika anledningar men mest för att det "känns större" som det brukar heta. Jag tror min svarta blir ljusgrå i år av just den anledningen.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Har tänkt på att de flesta bilar har ljus färg invändigt. Men vad ger det för fördelar att den känns större?
Hjälmen skymmer ju allt ändå... Nja, skulle inte förvåna mig om det är en tillfällighet. Kanske Lancia som införde det på sin Lancia S4 och alla tyckte det var så jävla ballt och på den vägen är det? Detta måste jag gå till botten med imorgon. S4 som förövrigt är det fetaste rallyjärnet någonsin. Tätt efter Stratos och 037 Rallye förstås.
Har suktat efter Lancia sen jag var 10 basst. Och fortfarande inte ägt en. Kanske Pacern byts ut mot en Beta Montecarlo...
Hjälmen skymmer ju allt ändå... Nja, skulle inte förvåna mig om det är en tillfällighet. Kanske Lancia som införde det på sin Lancia S4 och alla tyckte det var så jävla ballt och på den vägen är det? Detta måste jag gå till botten med imorgon. S4 som förövrigt är det fetaste rallyjärnet någonsin. Tätt efter Stratos och 037 Rallye förstås.
Har suktat efter Lancia sen jag var 10 basst. Och fortfarande inte ägt en. Kanske Pacern byts ut mot en Beta Montecarlo...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nej, färgen spelar kanske mindre roll egentligen men jag tänkte bara att du skulle tänka efter innan du målade så du slipper göra om det. Nu har jag själv men kommer inte på några fler bra anledningar till ljus färg egentligen. Fast om man tappar saker så är de lättare att se. Och det händer ju ofta.
Svart blir nog bra.
Svart blir nog bra.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Så här är det ju!
Vita bilar är enklare att dekalera. Oavsett om bilen ska vara röd, blå, gul så börjar nästan alla (proffs) raceteam med en vit kaross. Alla porschar som går i porsche cup är i grunden vita.
Vita bilar är enklare att dekalera. Oavsett om bilen ska vara röd, blå, gul så börjar nästan alla (proffs) raceteam med en vit kaross. Alla porschar som går i porsche cup är i grunden vita.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ju, att helstrajpa inredningen är ju lättPer Hammarsjö wrote:Så här är det ju!
Vita bilar är enklare att dekalera. Oavsett om bilen ska vara röd, blå, gul så börjar nästan alla (proffs) raceteam med en vit kaross. Alla porschar som går i porsche cup är i grunden vita.
Nä, jag fattar vad du menar, vit råkaross är det som man bygger raceversioner av, se på vittjut.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Luftintag på G!
- Attachments
-
- 080201 005[1].jpg (75.85 KiB) Viewed 3083 times
-
- 080201 003[1].jpg (63.56 KiB) Viewed 3084 times
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Grymt sa grisen! REEEJJJS!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nu får vi bara se vilken färg det skall bli på kofångarna, polkagrisrandigt är ett förslag (mycket billigare än att få en metallic snygg).
Neonorange med stora prickar i blandade färger? Det borde få medtävlande åksjuka så de tappar fokus
Hypnosringsmönster?
Neonorange med stora prickar i blandade färger? Det borde få medtävlande åksjuka så de tappar fokus
Hypnosringsmönster?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Eller så låter jag den bara vara i obehandlad (olackad) kolfiber...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ha bara UV-stabil epoxi i ytterlagret, det blir så brunt och fult annars (om du nu parkerar utomhus).Per Hammarsjö wrote:Eller så låter jag den bara vara i obehandlad (olackad) kolfiber...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vad är det för insugs/luft intags pryl du användar ?
Du sågar hål och kör detta utanpå ?
/Joachim
Du sågar hål och kör detta utanpå ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Stötarna ligger hos min bilplåtis. Det var han som hittade intagen. Har ingen aning hur han kommer göra men det lär inte se hemmeckat ut om jag känner honom rätt..
Ska kolla från vilken bil de kommer. Baksidan är perfekt att koppla på ett rör.
Tänkte nog gjuta av stöten sen så man har en plugg.. Man vet aldrig vad som händer nästa gång när vi går över krönet på knutan...
Ska kolla från vilken bil de kommer. Baksidan är perfekt att koppla på ett rör.
Tänkte nog gjuta av stöten sen så man har en plugg.. Man vet aldrig vad som händer nästa gång när vi går över krönet på knutan...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Seriöst
Så det är plast -stöttor - ni skall lacka om fronten ? Skall du ha det till broms eller insugs-kylning ?
Så det är plast -stöttor - ni skall lacka om fronten ? Skall du ha det till broms eller insugs-kylning ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Det är bromsarna som behöver det mest tror jag.. Men det är ju en enkel grej att dra ett rör till insuget också...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vi verkar ju ha tillräckligt med luft till kylaren hittills iaf (eller så den inte beckat igen, en 97a är ju enormt mycket äldre ), så det är ju utrymme att ta luft till insugsboxen den vägen (bind slang under bogseröglan). Att köra med onödigt mycket hål i fronten ger ju bara luftmotstånd, men jag kan nog behöva all hjälp jag kan i det avseendet, så fortsätt kapaPer Hammarsjö wrote:Det är bromsarna som behöver det mest tror jag.. Men det är ju en enkel grej att dra ett rör till insuget också...
Men jag funderar på att montera sånahär i mina hål på stötskalet.
Nåt måste jag göra för att konsumera mindre bromsbelägg fram. Mitt rattutslag är ju redan reducerat så slangarna slipper bli uppätna.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
En liten update från verkstaden...
- Attachments
-
- DSC00090.jpg (96.61 KiB) Viewed 2865 times
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Riktigt snyggt!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Blev inte helt olik en NBFL-front om man nu vill vara lat, samt pula till passningen vid lysena alt byta dom också.... ... (fronten Kostar ca 2500:- på IL eller kanske finns för vettig peng på Bildelsbasen också....)Per Hammarsjö wrote:En liten update från verkstaden...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Fräckt som fan!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Inte helt olikt nej och 2500 var dessutom riktigt prisvärt!Peter Sandström wrote:Blev inte helt olik en NBFL-front om man nu vill vara lat, samt pula till passningen vid lysena alt byta dom också.... ... (fronten Kostar ca 2500:- på IL eller kanske finns för vettig peng på Bildelsbasen också....)Per Hammarsjö wrote:En liten update från verkstaden...
Jag monterade bakstöten idag och funderade på innerskärmarna i hjulhusen. Fyller dom någon funktion för en som mig? På Knutan slog jag sönder vänster fram när jag genade över ambulanscerbsen... Tänkte jag skulle skippa att montera tillbaka dom.. Ger ju alltid några hekto...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vad säger besiktningsgubbarna (SBP) om dåligt mönster i däcken? Blir det bara ajabajja eller blir det körförbud för en sån sak? Har nästan noll mönster i innerkant på två av däcken...
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Dom är väl rätt petiga med det?Per Hammarsjö wrote:Vad säger besiktningsgubbarna (SBP) om dåligt mönster i däcken? Blir det bara ajabajja eller blir det körförbud för en sån sak? Har nästan noll mönster i innerkant på två av däcken...
Men dom är väl inte dummare än att dom förstår att man på en racingbil inte åker omkring med slitna däck hela året
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Låna däck då, nån Miatist kan väl låna ut en uppsättning över en dag.
När jag hade mönsterlös bak på den röda vid förra besiktningen så satt det Rdäck bak under besiktnigen.
Den behöver ju bara vara gatlegal i 20minuter per år.
När jag hade mönsterlös bak på den röda vid förra besiktningen så satt det Rdäck bak under besiktnigen.
Den behöver ju bara vara gatlegal i 20minuter per år.
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Han lånar av mig så det löser sigNiklas Falk wrote:Låna däck då, nån Miatist kan väl låna ut en uppsättning över en dag.
När jag hade mönsterlös bak på den röda vid förra besiktningen så satt det Rdäck bak under besiktnigen.
Den behöver ju bara vara gatlegal i 20minuter per år.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation