Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Jag tänkte göra en ram-profil av 12 mm stålrör för plast-rutorna och skullle vilja bocka röret i linje med rutprofilen.
Att bocka stålrör någon som vet hur man göra så det inte blir platt, funderade på att fylla med sand och använda en rörbock till koppar rör, tror ni det funkar ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Har läst att sand funkar bra när man böjer rör. Lite veck blir det men ska man inte ha rören i bur/båge så funkar det bra. Körde u-profil runt mina rutor men nästa gång skippar jag nog ram och stadgar med tunna stag.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Har läst att sand funkar bra när man böjer rör. Lite veck blir det men ska man inte ha rören i bur/båge så funkar det bra. Körde u-profil runt mina rutor men nästa gång skippar jag nog ram och stadgar med tunna stag.
Du har plast rutor också ? Har du bild på hur löste att få in plastrutan mot HT ( dina profiler ) ?

Edit : Hittade i din tråd
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... &start=350
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Har nog ingen "up close" bild annat än d bilder som finns på dörrarna i biltråden. Bilen är ivägkörd för burbygge så jag kan inte springa ut i garaget och fota. :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Har nog ingen "up close" bild annat än d bilder som finns på dörrarna i biltråden. Bilen är ivägkörd för burbygge så jag kan inte springa ut i garaget och fota. :(
Det är OK - jag förstår hur du gjorde, tänkte följa Fredriks variant med att driva in rutorna. Skall nog gå att bocka med vanlig rörbockare för vatten-rör. Värmer lite innan

Max rejsa-tråd
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39542
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Peter
Posts: 9
Joined: Tue 08 Jul 2008, 23:12

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Peter »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Har nog ingen "up close" bild annat än d bilder som finns på dörrarna i biltråden. Bilen är ivägkörd för burbygge så jag kan inte springa ut i garaget och fota. :(
Det är OK - jag förstår hur du gjorde, tänkte följa Fredriks variant med att driva in rutorna. Skall nog gå att bocka med vanlig rörbockare för vatten-rör. Värmer lite innan

Max rejsa-tråd
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39542
Känner du ingen rörpulare ? vi har bocknycklar som bockar 12 rör.... om du kommer till småland skall jag hjälpa dig-annars går det att sandfylla (hårt) men då måste du nog värma lite med
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Känner du ingen rörpulare ? vi har bocknycklar som bockar 12 rör.... om du kommer till småland skall jag hjälpa dig-annars går det att sandfylla (hårt) men då måste du nog värma lite med

Tack Peter, jag provade på bit och det gick hyffsat, fyller med lite sand och värme så blir det nog hyffsat :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Snittsig lösning. :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Är rutorna "limbara"?
I så fall skulle man ju kunna tänka sig att skapa böjprofilen och styvhet i längsled genom att T-limma dit en bit med rätt profil?
Visserligen får man då en plastkant som inte är så trevlig men den bör ju hamna i närheten av listerna och där borde SBP tycka att man kommer åt så mycket.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by bemeco »

Hai Joachim

Planer vad gäller åkningen 2009??

/ Bengt Metz
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Hai Joachim

Planer vad gäller åkningen 2009??

/ Bengt Metz
Hej Bengt - kul att du tittar in på vårt forum :)

Planen i år är SPVM race (så många jag har råd med ( ett kan tänkas ;) ) ) och russin ur MGCC serien ( Finalen på Knutan är given), blir inte hela serien i MGCC i år. Nu är det dags för andra att slåss om tätplatser och serie-segrar :) Sen hoppas jag på kon-tävlingar/sprint också och lite roliga ban-träffar.

Bengt vad är dina planer ? ( mera motor, en hög 1.07:a på Knutan ? )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Pysslat lite med rören, blev hyffsat. En sida veck sig lite men funkar, lackar ner dem svarta så syns det inte.

12mm rör passade kanon, fanns ett litet 'fack' man kunde köra ner röret och fick en bra fäst bild. Nu återstår lite papp-mall och klippa gamla gummilister att fixa till. Goda förhoppningar att få det tätt och hållbart. Men uj vad allt tar tid...
DSC00066.JPG
DSC00066.JPG (24.69 KiB) Viewed 3561 times
DSC00074.JPG
DSC00074.JPG (44.68 KiB) Viewed 3561 times
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by bemeco »

Ang MGCC (snart nytt namn på klubben) så blir det förhoppningsvis lite godisåkningar i år

Vågar inte avslöja något ännu då inget är helt spikat
Vi har försökt att kryssa mellan ex SPVM åkningar för att undvika krockar

För egen del blir det fyrkolvsok fram samt mer offensiv på förarsidan
Motorn är nog OK 247Nm 191 häst (utan filter) har respekt i 640kg ekipage (inkl Michelingubbe o soppa)
Lite bling bling som aluminium puts samt nya skärmar o lyktor blir det :mrgreen:

Jag kan desvärre inte kapa av vikt så enkelt, blir tvungen å banta i stället :lol:

Ha de

/ Bengt Metz
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Lite motivation smög sig på och jag gjorde rutorna nästa klara. Lätt och fint 8)
2 mm hel ruta, lite fladdrigt men skall nog fungera Nästa någn köper jag nog 3 mm :shock: .
400:- får båda får anses vara OK :)
Fick det tätt och rutan smiter bra upp mot HT
DSC00087_2.jpg
DSC00087_2.jpg (37.09 KiB) Viewed 3488 times
DSC00088_2.jpg
DSC00088_2.jpg (49.97 KiB) Viewed 3488 times
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Blev bra! :up:
Funkar inte på min dock då rutramen framtill är i glasfiber och behöver support från rutan istället (3mm är stabil men böjlig).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by JOnas »

Josen du går långt me´kärran och vikt m.m. men vad säkerheten beträffar står du på ruta 1 och trycker. Vaffö?? :think2:
Skaffa helbur för bövelen! :war:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:Skaffa helbur för bövelen! :war:
Men JOnas, ser du inte röret innanför rutan? ;) :lol:


Nä, bur är inget måste, och det finns klenare konstruktioner på banan samtidigt etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

JOnas wrote:Josen du går långt me´kärran och vikt m.m. men vad säkerheten beträffar står du på ruta 1 och trycker. Vaffö?? :think2:
Skaffa helbur för bövelen! :war:
Helbur blir det i V8 bilen ;)
Skämt och sido jag vet att helbur borde in men får ta det lite easy detta året ;) och släppa förbi pansar bilarna.
I alla fall inte farligare än att åka sjua eller plywood morgans lurar jag mig med ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Men JOnas, ser du inte röret innanför rutan?
Ja visst det är tillagt för bövelen ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Peter Sandström »

Var det en sån här du ville ha.... Får ju plats i en NB iallafall!.. :banana:

Image
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Ja :D sen sååån vill jag ha :)
Men tvekar lite p.g.a detta med att gat-reggandet inte går att få till, måste fundera lite till :roll:
En ren modsport bil är det ju det går mot.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:En ren modsport bil är det ju det går mot.
90*5,7=513 beräkningshästar (inte svårt att komma över med lite trim) ger 1282kg minimivikt i Modsport I.
Så om det hägrar så kan du ha rätt tjock plåt i den aerodynamiska undersidan.
Men du har ju en maxbredd på 2000mm att jobba med (långa bärarmar, helt slicksoptimerat). 200mm framåt och 400mm bakåt från originalmått för aerodynamik.
Det blir nästa decennium antar jag :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

90*5,7=513 beräkningshästar (inte svårt att komma över med lite trim) ger 1282kg minimivikt i Modsport I.
Är Modsport 1 'lägsta' klassen ? Får sätta mig in i reglementet :roll:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
90*5,7=513 beräkningshästar (inte svårt att komma över med lite trim) ger 1282kg minimivikt i Modsport I.
Är Modsport 1 'lägsta' klassen ? Får sätta mig in i reglementet :roll:
Den lättaste ja, med minst 2,5kg/hk. Tampas med Zielinskis Europa passar väl fint (53 sek runt Kullen...) :)

Tänk på att Modsport kör med beräkningshästar enbart. Att köra med omodifierad motor (och specad effekt) är ju inte MODSport ;)

Men att tävla med en Miata med 500+ hk, nära 1300kg och slicks blir nog lite pyssligt.
Det är nog bättre att plasta ett Miataskal och modifiera (korta axelavstånd etc) ett Corvettechassi att passa istället.

Turbomatad 1,8a i Modsport II (313hk, 1000kg) skulle passa så mycket enklare.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Den lättaste ja, med minst 2,5kg/hk. Tampas med Zielinskis Europa passar väl fint (53 sek runt Kullen...)
Nja så roligt skall vi nog inte ha det ;) Så jag kan inte köra med omodiferad motor i typ klass 2.3 osv ??
Viket/ effekt 1100 kg / 328 hk = 3,53

Skulle finnas någon Modsport R-däcks klass ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply