Remhjul med/utan servo
Remhjul med/utan servo
Är det någon som har en bil UTAN servo? Jag är nyfiken på hur remhjulet ser ut och skulle uppskatta en bild (jätte)mycket! Det är alltså remhjulet som sitter längst ner i framkant på motorn. Någon som har en bild eller skulle kunna ta en?
Frågan är om det finns två olika varianter av remhjul?
Frågan är om det finns två olika varianter av remhjul?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Det ska vara både utan servo och utan AC
Men används inte den yttre remskivan som massvängdämpare, då borde det väl inte finnas nån utan?
Men används inte den yttre remskivan som massvängdämpare, då borde det väl inte finnas nån utan?
Re: Remhjul med/utan servo
Ja, det är ju det som är frågan? Vad/hur är funktionen av en svängmassedämpare? Det sitter ju ett svänghjul i andra ändan av veven som borde ha samma funktion om det är vikten vi pratar om?Niklas Falk wrote:Det ska vara både utan servo och utan AC
Men används inte den yttre remskivan som massvängdämpare, då borde det väl inte finnas nån utan?
EDIT: Fel tänkt...
Re: Remhjul med/utan servo
En snygg genomskärning i paint.
Rött: Remskivekropp
Svart: Gummi
Orange Pil: V-remskiva till generator, vattenpump
Blå Pil: V.remskiva till servo & AC
Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något?
Rött: Remskivekropp
Svart: Gummi
Orange Pil: V-remskiva till generator, vattenpump
Blå Pil: V.remskiva till servo & AC
Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något?
- Attachments
-
- crankpulley.jpg (9.58 KiB) Viewed 2245 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Aha, då är det generatorremskivan som har torsionsmassdämparen (gummit).
En lekmannabeskrivning av torsionsdämparen:
Momentet som skickas till växellådan genereras av krafter från vevstakarna på vevlagren.
I ett snapshot kan du tänka dig svänghjulet som fast och veven har pga krafterna på vevlagren en svag vridning som ökar upp till ettans vevlager.
Krafterna som verkar på vevlagren är ju inte konstanta utan de varierar hela tiden. Det är detta som genererar torsions(vrid)svängingar (som då utan dämpning är värst vid ettans ramlager/oljepumpen).
Dämning kan ske med nåt som har en annan egenfrekvens än de skadligaste frekvenserna men i närheten. Det är detta som gör att det kan vara många olika designer som fungerar och ofta är det simplaste det bästa i längden.
På en miata utan ökad effekt (mer moment och eller varvtal) så ska det tydligen ta lång tid innan ettans ranmlager visar ökat slitage. På Turbobladdade saker (tex 300hp+) finns det exempel när en liten aluremskiva förmodligen varit orsaken till oljepumpras och ökat slitage på de främre ramlagren.
Hoppas att detta kan skapa nån bild av det. Föhoppningsvis ger det några nya sökord eller nåt.
En lekmannabeskrivning av torsionsdämparen:
Momentet som skickas till växellådan genereras av krafter från vevstakarna på vevlagren.
I ett snapshot kan du tänka dig svänghjulet som fast och veven har pga krafterna på vevlagren en svag vridning som ökar upp till ettans vevlager.
Krafterna som verkar på vevlagren är ju inte konstanta utan de varierar hela tiden. Det är detta som genererar torsions(vrid)svängingar (som då utan dämpning är värst vid ettans ramlager/oljepumpen).
Dämning kan ske med nåt som har en annan egenfrekvens än de skadligaste frekvenserna men i närheten. Det är detta som gör att det kan vara många olika designer som fungerar och ofta är det simplaste det bästa i längden.
På en miata utan ökad effekt (mer moment och eller varvtal) så ska det tydligen ta lång tid innan ettans ranmlager visar ökat slitage. På Turbobladdade saker (tex 300hp+) finns det exempel när en liten aluremskiva förmodligen varit orsaken till oljepumpras och ökat slitage på de främre ramlagren.
Hoppas att detta kan skapa nån bild av det. Föhoppningsvis ger det några nya sökord eller nåt.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Remhjul med/utan servo
Finns gott om läsning i ämnet på Miata.net.. (underdrive pulley)
http://forum.miata.net/vb/search.php?searchid=2744282
Har ju själv funderat på hur tex min kompressordrift last främre delen av av veven då det dels sitter ett tyngre/större hjul, och dels en stenhårt spänd rem som lastar veven radiellt (kanske försumabart..)
http://forum.miata.net/vb/search.php?searchid=2744282
Har ju själv funderat på hur tex min kompressordrift last främre delen av av veven då det dels sitter ett tyngre/större hjul, och dels en stenhårt spänd rem som lastar veven radiellt (kanske försumabart..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: Remhjul med/utan servo
Aha, nu börjar förståelsen krypa fram. Hittade en förklaring på wikipedia som är ganska tydlig också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer
Som jag ser det så borde inte min modifiering skapa några problem om det bara är hyffsad balans i remskivan efter det att jag kapat den. Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara....
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer
Som jag ser det så borde inte min modifiering skapa några problem om det bara är hyffsad balans i remskivan efter det att jag kapat den. Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara....
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Sätt den i vinkelslipen (10krpm ungefär) och balansera till det känns bra. (OBS SKÄMT)Cyberoid wrote: Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara....
Har inte du svarvtillgång?, stick av yttre remhjulet så ska det väl inte bli så obalanserat?
Den dämpande massan (dvs den gummifastsatta) ändras ju inte.
Re: Remhjul med/utan servo
Ja, det får nog bli den varianten. Jag har iofs redan monterat alltihop men tror inte jag kan släppa det med vetskapen om att det går att göra bättre.Niklas Falk wrote:Sätt den i vinkelslipen (10krpm ungefär) och balansera till det känns bra. (OBS SKÄMT)Cyberoid wrote: Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara....
Har inte du svarvtillgång?, stick av yttre remhjulet så ska det väl inte bli så obalanserat?
Den dämpande massan (dvs den gummifastsatta) ändras ju inte.
Tack för bollplanket.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Tänk på att tändinställningsmärket väl sitter på yttre remhjulet? Men det fixar du med lite färg
Re: Remhjul med/utan servo
Nej, det sitter på det inre hjulet också. Det yttre är HELT meningslöst.Niklas Falk wrote:Tänk på att tändinställningsmärket väl sitter på yttre remhjulet? Men det fixar du med lite färg
Re: Remhjul med/utan servo
Varför har du kapat bort detta ? Det är inge höjdare att ha obalans där tror jag. Köp ett lättare från US annars.?Code: Select all
Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något
Sen vet jag inte om det är inom reglementet att påverka dessa delar ( inte tillåtet att byta till ett lättare pully om jag fattar det rätt )
Henrik vi vill ju inte se något nytt kladd med motorn så den ryker på nästa kullen tävling och blir ännu snabbare
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Remhjul med/utan servo
På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats.Josen wrote:Varför har du kapat bort detta ? Det är inge höjdare att ha obalans där tror jag. Köp ett lättare från US annars.?Code: Select all
Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något
Sen vet jag inte om det är inom reglementet att påverka dessa delar ( inte tillåtet att byta till ett lättare pully om jag fattar det rätt )
Henrik vi vill ju inte se något nytt kladd med motorn så den ryker på nästa kullen tävling och blir ännu snabbare
Re: Remhjul med/utan servo
Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Remhjul med/utan servo
Jag har verkligen svårt att hänga med i alla regler hit och dit! Försöker fortfarandes få ihop min bil enligt reglementet men detta ställer till det.Josen wrote:Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?
/Joachim
Jag hittar inget att man inte skulle få ha lättare remskiva och bromsar är tillåtet att byta om de bara är godkända om jag fattar det rätt? Punkt 6.10 i SBF-reglementet står att det är fritt. Finns det något annat reglemete man också skall följa?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Trippelläser man reglementet lite (jag har harvat en del med det de senaste månaderna) Så står detJosen wrote:Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?
på ett ställe och "Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat. Slår man ihop dessa två kreativt (texten är långt från perfekt) så får man komma med det som sannolikt inte upptäckts av ABSB (gällande tex chassi och bromsar där den knasiga friheten står beskriven).Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning.
Remskivan står inte upptagen som del som får modifieras, helt riktigt. Men samtidigt får man montera Torrsump (då lägger man normalt till en tandremsdrivning). För att lyckas med det så skulle jag inte vara främmande för att plocka bort en remskiva (det kan bli wobbligt annars). Nämner detta för att påvisa att reglementet inte är av GrpNklass.
Remskivan kan ju ses som del av motor på samma sätt som svänghjul och koppling gör.
Re: Remhjul med/utan servo
Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?Josen wrote:Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?
/Joachim
Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall...
Re: Remhjul med/utan servo
Vill inte komma någonstans - ett konstaterande bara, undanber mig person-påhopp ocksåVikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?
Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall...
Bra med ytterligare ett klargörade att det är bara att köra på Beställer ett alu-pully i vecka m.a.o
Håller inte med dig vi har tagit det förrut, bygga regler på dagsformen hos SBP har jag aldrig förstått...Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Remhjul med/utan servo
Vet en bil som inte skulle släppas igenom isf... edit:skoj, inte personangrepp, du ger ju en del själv.Cyberoid wrote:
Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall...
Ska bli jäkligt intressant att se hur lätt du lyckas få den. Lurar själv på en 1.6:a för roadsport om min nuvarande hamnar i ett annat fack framöver. Låter dig stå för förarbetet denna gång.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Remhjul med/utan servo
Stämmer inte - levande massa i fronten är mindre och ett lättare pully fram ger klart varvvillighet/prestanda ökning. Titta på Grassroth racing sidor om deras CSP miata jämförelser.Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Remhjul med/utan servo
Kanske missade ett också. Det var mer tänkt att påvisa det absurda med en regel som bygger på "Godkänt av SBP" än ett personligt påhopp. Jag ber om ursäkt.Josen wrote: Vill inte komma någonstans - ett konstaterande bara, undanber mig person-påhopp också
/Joachim
Re: Remhjul med/utan servo
Det har jag väldigt svårt att förstå men förklara gärna. Eller om du har du en länk? Jag hittade ingenting på deras hemsida.Josen wrote:Stämmer inte - levande massa i fronten är mindre och ett lättare pully fram ger klart varvvillighet/prestanda ökning. Titta på Grassroth racing sidor om deras CSP miata jämförelser.Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?
EDIT: Hittade det!
After the lightweight racing seat install, our second quickie performance improvement was to install a lightweight underdrive pulley. This helps out in three ways. First, it reduces the power loss through rotational inertia the same way a lightweight flywheel does. Second, the smaller diameter spins the accessories (water pump and alternator) slower, reducing the parasitic power loss. And finally, it takes weight off the nose of the car.
De byter ju till ett remhjul med mindre diameter. Det är ju inte samma sak och ger andra fördelar.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Remhjul med/utan servo
Att det inte går att sätta saker i svart/vitt eftersom det är en bedömning om vad som kan gå igenom kan jag hålla med om, men det är ju lite svårt att vara oense om vilka bokstäver som står i dagens roadsportreglemente.Josen wrote:Håller inte med dig vi har tagit det förrut, bygga regler på dagsformen hos SBP har jag aldrig förstått...Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat.
Det är ju god tid att agera nu om man önskar påverka reglementet för nästa period, jag hoppas att ni fått förslaget (den diskussionen kanske skall tas separat, det är så mycket mer än bara remhjul).
Re: Remhjul med/utan servo
Det var remhjul vi diskuterade Niklas!Niklas Falk wrote: Det är ju god tid att agera nu om man önskar påverka reglementet för nästa period, jag hoppas att ni fått förslaget (den diskussionen kanske skall tas separat, det har inte så mycket med Racebuss att göra).
Re: Remhjul med/utan servo
NPKanske missade ett också. Det var mer tänt att påvisa det absurda med en regel som bygger på "Godkänt av SBP" än ett personligt påhopp. Jag ber om ursäkt
Här är länken
http://grassrootsmotorsports.com/projec ... updates/4/ ---> U R a little Cranky May 31, 2006
Skulle gärna vilja byta till ett sånt här - - är du sugen på ett grupp-köp ?
http://www.unorthodoxracing.com/product ... TEGORYID=2
SBP lär ju inte se skillanden dvs fritt fram
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team