Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Utdrag ur SBF TR-1:
Ingen modifiering av homologerad/certifierad skyddsbur får göras.
Med modifiering menas, en förändring på buren genom bearbetning, svetsning, som innebär en permanent modifiering av materialet eller skyddsburens konstruktion.
All reparation av skyddsbur som är skadad får bara utföras av tillverkaren av skyddsburen eller av honom annan sanktionerad reparatör.
Vad gör man då tro....? Kan en cert burbyggare göra modden? Får ringa SBF.
Vad kan man hitta för annan lösning för att fästa axelbältena?... Med soppatank och allt bakom ryggen kan det vara svårt att hitta utrymme för fästen. Iofs borde det vara helt ok med godkända bälteskrokar och tillhörande förstärkningsplattor.
Ingen modifiering av homologerad/certifierad skyddsbur får göras.
Med modifiering menas, en förändring på buren genom bearbetning, svetsning, som innebär en permanent modifiering av materialet eller skyddsburens konstruktion.
All reparation av skyddsbur som är skadad får bara utföras av tillverkaren av skyddsburen eller av honom annan sanktionerad reparatör.
Vad gör man då tro....? Kan en cert burbyggare göra modden? Får ringa SBF.
Vad kan man hitta för annan lösning för att fästa axelbältena?... Med soppatank och allt bakom ryggen kan det vara svårt att hitta utrymme för fästen. Iofs borde det vara helt ok med godkända bälteskrokar och tillhörande förstärkningsplattor.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Är ganska "gott om" plats under plåten som ligger ovanför tanken! Bäletsöglor och plattor bakom locket borde väl funka. Har inte Niklas sina öglor där?
Annars borde det funka med en lös, bultad bältssträva mellan bältestornen alá Harddog. Ser ut att vara gott om plats även där!
http://www.bethania-garage.com/images/b ... ss_bar.jpg
Har inte buren några sidosträvor? Kan inte se några fästen på främre delen av bågen nämligen!
Annars borde det funka med en lös, bultad bältssträva mellan bältestornen alá Harddog. Ser ut att vara gott om plats även där!
http://www.bethania-garage.com/images/b ... ss_bar.jpg
Har inte buren några sidosträvor? Kan inte se några fästen på främre delen av bågen nämligen!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Har träffat Gäddhultar´n idag och bla diskuterat hur vi skall lösa detta på min bil, vi kom fram till att bygga fästen i "vägplåten" som går mot skuffen bakom tanken. Bältena går då rakt bak och pressar inte ner axlarna så mkt...Peter Sandström wrote:Är ganska "gott om" plats under plåten som ligger ovanför tanken! Bäletsöglor och plattor bakom locket borde väl funka. Har inte Niklas sina öglor där?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Tittade på det igår kväll och kom fram till samma sak som ni säger. Antingen i "hatthyllan" eller rakt bak mot skuffen borde funka. I reglementet står det också tydligt att det inte är några problem.
Sidosträvor finns. Men fästen måste svetsas fast för detta. Lite konstigt att man inte får lägga till rör på buren men däremot så förväntas man svetsa det sista själv.
Sidosträvor finns. Men fästen måste svetsas fast för detta. Lite konstigt att man inte får lägga till rör på buren men däremot så förväntas man svetsa det sista själv.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ett bältesrör mellan baksträvorna är ju det "normala". I mitt sitter det gängade hylsor för öglor på förarsidan.Fredrik Henriksson wrote:Har träffat Gäddhultar´n idag och bla diskuterat hur vi skall lösa detta på min bil, vi kom fram till att bygga fästen i "vägplåten" som går mot skuffen bakom tanken. Bältena går då rakt bak och pressar inte ner axlarna så mkt...Peter Sandström wrote:Är ganska "gott om" plats under plåten som ligger ovanför tanken! Bäletsöglor och plattor bakom locket borde väl funka. Har inte Niklas sina öglor där?
Att låta buren/bältena avbära i hatthylleplåten fungerar nog men det kan bli lite pyssligt med förstärkningsplåten (120cm2 på baksidan eller svetsas på framsidan för burstöttorna). Men buren ansluter då inte till bakre hjulupphängningen så stumt som den kan.
Mina baksträvor stödjer i balken runt övre dämparfästet (dvs rakt ovanför subframen) och plattorna går ända bak till kräningshämmarfästet (längre bak får man inte gå om jag minns rätt). Även Harddogdesignerna stödjer i denna balk.
För det är väl inte tänkt att du ska ner till samma balk med dina bakstöttor Per (dvs tilta bak hela härligheten en hel del)? De ser ju ut som de sitter lite långt ut i sidled för det (och det är inte lättjobbat bakom bältestornet, och hamnar inte det i hjulhuskanten i så fall).
Det går att göra burar på många olika sätt och efter att ha sett OMP's lösning så är jag tvärsäker på at AMP inte utgått från den utan gjort en egen (15st) från scratch. Undrar vad de skulle ha för att göra en till (mer än OMP garanterat, men kanske mindre än fullcustom, men lättfraktad är den inte)?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Det du gör själv ("monteringen") finns med i designen och beräkningarna. Reglementen utgår ju från att du inte kan nåt öht och då blir ju ett extra rör eller lagning en risk (som i ditt fall OMP inte vill stå till svars för).Per Hammarsjö wrote:Sidosträvor finns. Men fästen måste svetsas fast för detta. Lite konstigt att man inte får lägga till rör på buren men däremot så förväntas man svetsa det sista själv.
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jag satte mina bältes infästningar i plåten ut mot skuffen vilket för mig kändes mest naturligt då hatthylle plåten kändes väldigt svag. Vet dock inte hur mycket NA och NB skiljer sig där.
http://i113.photobucket.com/albums/n217 ... -08030.jpg
http://i113.photobucket.com/albums/n217 ... -08035.jpg
http://i113.photobucket.com/albums/n217 ... -08030.jpg
http://i113.photobucket.com/albums/n217 ... -08035.jpg
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nä den ska monteras en bit bakom bältestornen... Får se hur bökigt det blir.Niklas Falk wrote: Att låta buren/bältena avbära i hatthylleplåten fungerar nog men det kan bli lite pyssligt med förstärkningsplåten (120cm2 på baksidan eller svetsas på framsidan för burstöttorna). Men buren ansluter då inte till bakre hjulupphängningen så stumt som den kan.
Mina baksträvor stödjer i balken runt övre dämparfästet (dvs rakt ovanför subframen) och plattorna går ända bak till kräningshämmarfästet (längre bak får man inte gå om jag minns rätt). Även Harddogdesignerna stödjer i denna balk.
För det är väl inte tänkt att du ska ner till samma balk med dina bakstöttor Per (dvs tilta bak hela härligheten en hel del)? De ser ju ut som de sitter lite långt ut i sidled för det (och det är inte lättjobbat bakom bältestornet, och hamnar inte det i hjulhuskanten i så fall).
Gällande bältet blir det i plåten till skuffen.. Den bör ju vara som NA med tanke på att NB mest är en facelift.. (Men med massa extra tjofs och några hästkrafter - Så säger jag bara för att min bil också ska räknas som en riktig miata)
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Kan man inte kapa & fixa till det som man vill och sen påstå att man byggt buren själv?
De e mycke nu...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Visst, om dimensioner, konstruktion och material accepteras som hembygge.Magnus Pettson wrote:Kan man inte kapa & fixa till det som man vill och sen påstå att man byggt buren själv?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Man kan ju chansa.. Svetsarna är ungefär lika snygga som om ett semiproffs gjort dom...
Men iom att jag kan sätta krokarna i plåten mot skuffen så är det inget problem längre.
Nu är det ett par veckor till vi ska svetsa fästena.. Under tiden klurar jag på att köpa fälgar. Har 3 alt so far.
http://www.rotashop.co.uk/p1040440.htm
http://www.ats-onlineshop.de/ATS-DTC-Su ... 52816.html
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ategory=33
Alla har ett skönt stuk och är 8 breda. Var köpte du dina Pettson?
Har inte luskat i vilka som blir billigast.. Ej heller om min ekonomi tillåter det. Nu har jag dessutom, nästan, fått allt klart med garagebygge.. Då går det lite energi och slantar dit också..
Och så vitt jag minns så gick bilen att köra förra året men nuvarande setup...
Men iom att jag kan sätta krokarna i plåten mot skuffen så är det inget problem längre.
Nu är det ett par veckor till vi ska svetsa fästena.. Under tiden klurar jag på att köpa fälgar. Har 3 alt so far.
http://www.rotashop.co.uk/p1040440.htm
http://www.ats-onlineshop.de/ATS-DTC-Su ... 52816.html
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ategory=33
Alla har ett skönt stuk och är 8 breda. Var köpte du dina Pettson?
Har inte luskat i vilka som blir billigast.. Ej heller om min ekonomi tillåter det. Nu har jag dessutom, nästan, fått allt klart med garagebygge.. Då går det lite energi och slantar dit också..
Och så vitt jag minns så gick bilen att köra förra året men nuvarande setup...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ojojoj hur fel man kan minnasPer Hammarsjö wrote:Och så vitt jag minns så gick bilen att köra förra året men nuvarande setup...
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Compomotiv-fälgarna köpte jag av en Göteborgsfirma, vilket va intressant iom att man kan beställa vilken offset man vill ha men dyra och inte så lätta och det visade sej senare att det blev så när som 1 mm samma offset (et 35-36 tror jag) som mina 949 som jag köpte av han i Västerås, vad han nu heter (det vet nog Niklas, tror han köpt lika av samma). 949 rekommenderas alltså av de jag har haft kontakt med. Jag vet dessutom varför fälgarna har 2 ventilhål... Ta med pluggar när du går till Gummigubben och ska montera om du inte tycker att det gör nåt med dubbla ventiler, man kan ju låssas att man använder sej av den funkunktionen som de är till för åxo.. En 500-hundring så slipper du låssas...
De e mycke nu...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Så du sitter med två uppsättning 15/8 nu?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Mmm, de råkade bli så Köpte Yoko medium först för att jag trodde de var det optimala (soft är kanske det?) men fick ingen riktig ordning på dem, ville kolla Toyo på 8" och för att jämnföra på ett rättvisst sätt så måste man ju ha 2 uppsättnigar och testa under samma föruppsättningar, alltså samma dag och samma bana och jag kommer bäst överens med Toyo. En sak som irriterade mej med Yoko var att det tar upp till 2 varv innan de börjar greppa ordentligt vilket kan vara rätt avgörande vid rejs, Toyo har ju sitt grepp nästan direkt. Detta gäller vad jag tycker och vet att det finns de som fördrar Yoko (Josen t.ex. och han åker ju inte långsamt). Det där kan man säkert diskutera i oändlighet, men Yoko i stadens rodeller blir onödigt spännande
De e mycke nu...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Någon som vet: Kan man besiktiga bilen med R-däck i februari om väglaget tillåter? Eller måste det vara vinterdäck på?
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Kan du bara ta dej till bilprovningen så är det ok med sommardäcken oavsett om det råder vinterväglag eller ej. Resa till o från bilprovning är undantagen vinterdäckslagen...Per Hammarsjö wrote:Någon som vet: Kan man besiktiga bilen med R-däck i februari om väglaget tillåter? Eller måste det vara vinterdäck på?
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... interdack/
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Tack Peter!
Fan va slö jag är som inte kollar upp det själv.. Eller, det gjorde jag ju nu.. Fast här..
Fan va slö jag är som inte kollar upp det själv.. Eller, det gjorde jag ju nu.. Fast här..
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Kort update från garaget.
Nu har vi svetsat fästena för buren. Inga konstigheter här. Men att kalla det bolt-in var lite att ta i. Ska man göra det själv är det bra att ha en riktmaskin eller liknande för var inte helt hundra i bockningen. Som tur var var jag ute hos min plåtslagarvän och där fanns maskiner och kunskap som behövdes..
Huvudbågen var vi tvungna att rikta ca 6 cm och det är inget man orkar göra med handkraft. Nu har jag kvar att borra hål för bakre fästena och lack.
Instrumentbrädan behövdes inte modifieras.
Återkommer med bilder och mer info.
Nu har vi svetsat fästena för buren. Inga konstigheter här. Men att kalla det bolt-in var lite att ta i. Ska man göra det själv är det bra att ha en riktmaskin eller liknande för var inte helt hundra i bockningen. Som tur var var jag ute hos min plåtslagarvän och där fanns maskiner och kunskap som behövdes..
Huvudbågen var vi tvungna att rikta ca 6 cm och det är inget man orkar göra med handkraft. Nu har jag kvar att borra hål för bakre fästena och lack.
Instrumentbrädan behövdes inte modifieras.
Återkommer med bilder och mer info.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
En bild
- Attachments
-
- _V9B5797.jpg (83.9 KiB) Viewed 2505 times
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Det ser bra ut! Hur går det att ta sig in/ur? Den ser ut att begränsa benutrymmet lite?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Lite tajt blev det... Men det funkar. Tror inte jag kommer köra med tak på så det är bara att ta den vägen...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vilken kontrastfärg ska du ha på bågen (kör man utan tak är den ju del av designen), svart är lite för självklart tycker jagPer Hammarsjö wrote:Lite tajt blev det... Men det funkar. Tror inte jag kommer köra med tak på så det är bara att ta den vägen...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Fy f.n va fräck den blev!!
Hmm man kanske skulle skippa bakstötfångaren helt, ser ju rätt fräckt ut utan. Får man det tro? Skalen som en del har idag gör ju ingen nytta ändå...
Hmm man kanske skulle skippa bakstötfångaren helt, ser ju rätt fräckt ut utan. Får man det tro? Skalen som en del har idag gör ju ingen nytta ändå...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Den ser på något sätt rätt ball ut utan stötarna..
Jag vet inte riktigt vad jag ska köra med för färg... Mattsvart funderade jag på först för att det ska lira med resten. Men samtidigt funderar jag på att göra den mattsvart invändigt, då blir det nästan lite mycket. Kanske vit? Det går ju iallafall igen i nummertavlan på dörrarna..
Får ta mig en funderare.
Den bli definitivt svart inuti så jag börjar där och sen får jag väl lattja lite i photoshop och se vad som ser ballast ut.
Jag vet inte riktigt vad jag ska köra med för färg... Mattsvart funderade jag på först för att det ska lira med resten. Men samtidigt funderar jag på att göra den mattsvart invändigt, då blir det nästan lite mycket. Kanske vit? Det går ju iallafall igen i nummertavlan på dörrarna..
Får ta mig en funderare.
Den bli definitivt svart inuti så jag börjar där och sen får jag väl lattja lite i photoshop och se vad som ser ballast ut.