Vilken koppling?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Vilken koppling?
Det börjar bli dags för mig att byta, tror jag (slirar ibland).
Frågan är vad man ska välja och varför...
Eftersom jag inte kommer att trimma, lär jag inte behöva någon som klarar mer än 200 Nm, eller finns det andra fördelar med det?
949racing har en koppling med tryckplatta i aluminum, som alltså väger mindre (och kostar mer) än de andra; det kan jag se finessen med, men varför skulle jag t ex köpa en ACT istället för SACHS (som är billigare)?
MX5parts har förresten 10% på allt i helgen.
Frågan är vad man ska välja och varför...
Eftersom jag inte kommer att trimma, lär jag inte behöva någon som klarar mer än 200 Nm, eller finns det andra fördelar med det?
949racing har en koppling med tryckplatta i aluminum, som alltså väger mindre (och kostar mer) än de andra; det kan jag se finessen med, men varför skulle jag t ex köpa en ACT istället för SACHS (som är billigare)?
MX5parts har förresten 10% på allt i helgen.
Det verkar vara många som har problem med slirande kopplingar så det kanske inte är så dumt med en som klarar överföra lite mer moment. Att pedalen blir lite stummare ger ju också en betryggande känsla. Men jag skulle gärna vilja nämna att jag bytte till en standardkoppling från MX5parts (icke orginal) och den har aldrig slirat hittills trots en hel del misshandel. Snuskigt billig var det dessutom. Så är delarna bara fräscha så tror jag inte man behöver något annat med standardmotor.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Lite vassare ingrepp kan man ha (väldigt liten) nytta av men som vanligt är man "på egen hand" när man försöker att fippla med saker som fungerar som de är
Annat lamellmaterial och bara lite hårdare tryckplatta kanske. Momentöverföringen behöver ju inte vara större, bara bettet.
Men mjkare koppling gör det mer lättkontrollerat vid grepproblem (ca 20% av racen brukar ju bli i regn).
Annat lamellmaterial och bara lite hårdare tryckplatta kanske. Momentöverföringen behöver ju inte vara större, bara bettet.
Men mjkare koppling gör det mer lättkontrollerat vid grepproblem (ca 20% av racen brukar ju bli i regn).
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Vilken koppling?
Läge att handla på sig servicesaker då mao.Dennis Kullman wrote:MX5parts har förresten 10% på allt i helgen.
45 kronor för en hjulinställningsbult är ju rimligt och har man extra på hyllan så håller de man har i evigheter
Nåt hjulnav och styrled kan ju vara bra att ha på hyllan, bromsskivor likaså.
Sen är det ju bara att fylla på med packningar och tätningar som brukar gå åt vid demontering/montering.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Med tanke på hur mycket stryk en ACT stage 1 (280 Nm/200 lb/Ft) tål, både att göra fullgasstarter utan hjulspinn eller slira igång på tvåans växel (med min drivlina) hade jag inte tvekat en sekund att ta denna jämfört mot en Sachs originalkoppling som troligtvis är lika lätt att glasera som vilken OEM-koppling som helst. Brukar räcka med några varmgångar i lamellen sen är det kört!
Till min ACT från IL-motorsport följde det en Exedy lamell som är ganska mjuk i ingreppet samtidigt som tryckplattan är ngt hårdare, men upplevs ändå lika lätt-trampad som originalkopplingen vilket gör att man enkelt kan "hitta dragläget" och hålla den lite på slir om så behövs!
(Sen kanske din lamelldiff kräver lite "mer koppling" då du inte spinner så mycket innerhjul längre på tex Sturup..)
Till min ACT från IL-motorsport följde det en Exedy lamell som är ganska mjuk i ingreppet samtidigt som tryckplattan är ngt hårdare, men upplevs ändå lika lätt-trampad som originalkopplingen vilket gör att man enkelt kan "hitta dragläget" och hålla den lite på slir om så behövs!
(Sen kanske din lamelldiff kräver lite "mer koppling" då du inte spinner så mycket innerhjul längre på tex Sturup..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Hittade ett racingBeat-grenrör till rimliga pengar hos MX5MAD då man slipper tull & moms men funderar även på att köpa med en vaassare koppling när dom ändå skickar. Efter mailkonversation med dom fick jag denna koppling rekomenderad: http://www.mx5mad.com/product_info.php? ... cts_id=232
Vad tror ni, är det en vettig racekoppling?
Vad tror ni, är det en vettig racekoppling?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Vilken koppling?
Dyrare än ACT. Eller vad ligger pundet i?
ACT steg 1 fungerar perfekt för vår typ av racing med originalmotor. Så. Tja. Inget mer att tillägga. Är säkert en bra koppling.
ACT steg 1 fungerar perfekt för vår typ av racing med originalmotor. Så. Tja. Inget mer att tillägga. Är säkert en bra koppling.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT.
Känns som det är läge att slå till...
Känns som det är läge att slå till...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Vilken koppling?
Sorry.. Tänkte inte till där. Värt att prova! Vad säger de som använder den idag? Måste väl stå något om det på miata.net?
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Vilken koppling?
Eeh Va?Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT.
En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...
(slut för tillfället...)
https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Aha, kollade bara IL-motorsports pris på ACT. Stor skillnad i pris på samma vara!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Vilken koppling?
Har för mig att jag betalade 3000:- på IL för min men kollade också där. Så mycket borde inte priserna gått upp de senaste 3 åren.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Vilken koppling?
Ja, jag gav under 3000:- Hos IL för min för ca 3 år sen, då en 1,6 koppling.. Vetesjutton varför priset har skenat iväg på just den prylen hos IL. Dra iväg ett mejl o kolla om det verkiligen stämmer! Men som jag har påtalat tidigare så måste man jämföra priserna då man inte kan generellt säga att den ena eller den andra är billigast vad det gäller IL och MX5parts..Per Hammarsjö wrote:Har för mig att jag betalade 3000:- på IL för min men kollade också där. Så mycket borde inte priserna gått upp de senaste 3 åren.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Fått svar på förfrågan och kan konstatera att det tar för lång tid innan ACTn kommer.Peter Sandström wrote:Eeh Va?Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT.
En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...
(slut för tillfället...)
https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
XS-speed har uttrampningslager men inte stödlager eller centreringsverktyg.
Hur pass nödvändigt är det att byta stödlager på en bil som gått ca 10 000 mil?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Det blev en ACT stage one då jag inte höll för grupptrycket.Fredrik Henriksson wrote:Fått svar på förfrågan och kan konstatera att det tar för lång tid innan ACTn kommer.Peter Sandström wrote:Eeh Va?Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT.
En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...
(slut för tillfället...)
https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
XS-speed har uttrampningslager men inte stödlager eller centreringsverktyg.
Hur pass nödvändigt är det att byta stödlager på en bil som gått ca 10 000 mil?
Beställde från IL då den fanns i lager. Priset hos MX5parts kommer gå upp när de får in nästa vända enligt Ingo...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Vilken koppling?
Det var så det var asså... Fet höjning då...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vilken koppling?
Yepp, för dom pengarna får den betta bra...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Vilken koppling?
Den gör jobbet tycker jag! Mer race blir jobbigt vid vanlig körning tror jag.