Längre hjulbultar
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Längre hjulbultar
Jag hittade inte nåt ämne om det så på förekommen anledning så kan man väl skriva en snutt om det.
Det finns diverse anlendingar till att byta till längre hjulbultar, spacers eller tjocknavade fälgar är två av dem, man vill ju att muttern ska hålla med tillräckligt många gängor).
För miatan så gäller föjande originalmått:
Fram och tidig (<94) bak=
42mm/1.75" lång
13.08mm/.515" knurl
M12-1.5 gänga
Sen (>94) bak=
14.94mm/.588" knurl
Följande ARPnummer finns:
ARP 100-7719 Tidig runt om
ARP 100-7720 Sen bak (1.8 och 1,6or där baknav bytts efter 94)
ARP-100-7708 Camaro/Corvette, lite kortare än 100-7719 och utan "snabbnos", men mycket mycket billigare ($13 för fem istället för $32 för fyra på SummitRacing). Att knurlen är lite mindre (12.93mm istället för 13.08) förenklar nog bara montage, det skall fungera fint enligt Spec Miatarapporter etc. Det är dessutom en fördel att knurlen är marginellt kortare också eftersom det finns rapporter om att riktigt billiga bromsskivor inte är försänkta i hålen (och har då problem med lite längre fasad knurl som sticker igenom navet)
Mer info om Camarobult från Cyberoid nedan.
Sen finns det https://appliedracingtechnology.ipower.com/products.php $20 för fyra.
När det gäller byte av hjulbullt så finns det lite olika metoder. Den självklara är att montera bort naven och använda en hydraulpress, då lär inga oförutsedda problem uppstå och det tar den tid det tar.
Är man kreativare så går det att banka ut de gamla bultarna (mässingsklubba och rotation för att misshandla lagret jämnt kan minska efterverkningarna) och sen dra in de nya med hjälp av en bakvänd öppen hjulmutter (öppna hjulmuttrar är förresten nödvändigt med såhär långa bult) och en genomgående hylsa.
Men man får dra för kung och fosterland för att pressa in hjulbulten ända in i botten (och bottna ska den, annars blir hjulet löst med tiden).
Bromssköldar kan vara lite ivägen men det ska finnas nåt hål man kan sikta på (eller så gör man sig ett hål)
Det finns diverse anlendingar till att byta till längre hjulbultar, spacers eller tjocknavade fälgar är två av dem, man vill ju att muttern ska hålla med tillräckligt många gängor).
För miatan så gäller föjande originalmått:
Fram och tidig (<94) bak=
42mm/1.75" lång
13.08mm/.515" knurl
M12-1.5 gänga
Sen (>94) bak=
14.94mm/.588" knurl
Följande ARPnummer finns:
ARP 100-7719 Tidig runt om
ARP 100-7720 Sen bak (1.8 och 1,6or där baknav bytts efter 94)
ARP-100-7708 Camaro/Corvette, lite kortare än 100-7719 och utan "snabbnos", men mycket mycket billigare ($13 för fem istället för $32 för fyra på SummitRacing). Att knurlen är lite mindre (12.93mm istället för 13.08) förenklar nog bara montage, det skall fungera fint enligt Spec Miatarapporter etc. Det är dessutom en fördel att knurlen är marginellt kortare också eftersom det finns rapporter om att riktigt billiga bromsskivor inte är försänkta i hålen (och har då problem med lite längre fasad knurl som sticker igenom navet)
Mer info om Camarobult från Cyberoid nedan.
Sen finns det https://appliedracingtechnology.ipower.com/products.php $20 för fyra.
När det gäller byte av hjulbullt så finns det lite olika metoder. Den självklara är att montera bort naven och använda en hydraulpress, då lär inga oförutsedda problem uppstå och det tar den tid det tar.
Är man kreativare så går det att banka ut de gamla bultarna (mässingsklubba och rotation för att misshandla lagret jämnt kan minska efterverkningarna) och sen dra in de nya med hjälp av en bakvänd öppen hjulmutter (öppna hjulmuttrar är förresten nödvändigt med såhär långa bult) och en genomgående hylsa.
Men man får dra för kung och fosterland för att pressa in hjulbulten ända in i botten (och bottna ska den, annars blir hjulet löst med tiden).
Bromssköldar kan vara lite ivägen men det ska finnas nåt hål man kan sikta på (eller så gör man sig ett hål)
Re: Längre hjulbultar
Helt otroligt! Jag satt precis och kollade på det där. Mycket informativt som vanligt Niklas!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Längre hjulbultar
Toppen NiklasCyberoid wrote:Helt otroligt! Jag satt precis och kollade på det där. Mycket informativt som vanligt Niklas!
jag som inte ens fått upp bilen på pallbockarna ska i a f göra denna lilla mod under vintern.
Samköp, Henrik?
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Längre hjulbultar
Forza.se säljer lösa H&R-bultar som är +5,10 alt 15 mm längre än original till bra pengar....
Re: Längre hjulbultar
-tips! Jag ska ringa imorgon och få en prisuppgift. Det borde handla om pinnbultarna nedan beroende på vilken längd man behöver. Är det någon som vet vilken längd de har som standard? Finns även något som heter "Quick Safe" pinnbultar vad det nu kan vara.Peter Sandström wrote:Forza.se säljer lösa H&R-bultar som är +5,10 alt 15 mm längre än original till bra pengar....
M12x1,5 40mm PINNBULT H1254005
M12x1,5 50mm PINNBULT H1255005
M12x1,5 60mm PINNBULT H1256005
M12x1,5 70mm PINNBULT H1257005
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Längre hjulbultar
Med tanke på det jag hittade högst upp så är nog 40mm originallängden. Det stämmer med mitt ögonmåttsminne också (kortare än man kan tro, hjulbultarna också).
Men 42mm kan vara med knurlen, då är det nog ca 30mm original (gänglängd mao). Fråga Forza vilket mått det är som de listar.
Men 42mm kan vara med knurlen, då är det nog ca 30mm original (gänglängd mao). Fråga Forza vilket mått det är som de listar.
Re: Längre hjulbultar
Enligt Forza så passar tyvärr inte dessa navbultarna. Det sitter inga splines på dessa utan de skall gängas fast i navet. Det som de kan erbjuda är kompletta H&R spacersatser på 5-10-15-20mm etc där det ingår plattor och hjulbultar. Dessa kostar 1395:- / axel.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Längre hjulbultar
Märkligt! Dom sålde lösa H&R-bultar till mej utan problem! Försök igen då det handlar om att vilja beställa dom från H&R...Cyberoid wrote:Enligt Forza så passar tyvärr inte dessa navbultarna. Det sitter inga splines på dessa utan de skall gängas fast i navet. Det som de kan erbjuda är kompletta H&R spacersatser på 5-10-15-20mm etc där det ingår plattor och hjulbultar. Dessa kostar 1395:- / axel.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Längre hjulbultar
Synd att min NC har 5x114,3...
Jag har en sats Eibach 20mm spacers som inte går att kombinera med originalfälgarna, pga ursparingarna på fälgens baksida inte är tillräckligt djupa. Originalbultarna sticker mao ut genom spacern och inkräktar alltså på anläggningsytan för fälgen. "schimsar" man med Biltemas 3mm aulspacers så tar det i om bilen är sänkt...
Kolla så att detta fenomen inte dyker upp på era bilar innan ni lägger 2-2500kr på spacers. Det räcker att en av oss är naiv och dum
Jag har en sats Eibach 20mm spacers som inte går att kombinera med originalfälgarna, pga ursparingarna på fälgens baksida inte är tillräckligt djupa. Originalbultarna sticker mao ut genom spacern och inkräktar alltså på anläggningsytan för fälgen. "schimsar" man med Biltemas 3mm aulspacers så tar det i om bilen är sänkt...
Kolla så att detta fenomen inte dyker upp på era bilar innan ni lägger 2-2500kr på spacers. Det räcker att en av oss är naiv och dum
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Längre hjulbultar
Nu har jag fått ett ebjudande av en svensk återförsäljare. Om vi är 4st som kan besluta oss för satt köpa varsin sats med ARP bultar så kan vi få 20% i rabatt. Leverans i slutet av Januari. Priserna är inklusive moms och eventuell frakt tillkommer.
110-7719 kostar 400:-/hjul
och 100-7708 kostar 225:-/hjul
Passar till: 1.6 Fram & Bak + 1.8 Fram
100-7708 satsen är 5 bultar per sats vilket innebär att om vi beställer 4 satser så räcker det till 5 bilar.
Summa sumarum:
225:- x 0.8 x 4 hjul x 4 satser = 2880:-
2880 / 5 bilar = 576:-/person
God Jul!
Först till kvarn:
1. Henrik Pihl
2. Dennis Kullman ?
3.
4.
5.
Info: http://video.arp-bolts.com/catalog/ARPCatalog.pdf
Tough enough for competition. 1.6L front and rear and 1.8L front studs Wheel Studs, Press-In, 12mm x 1.5 Right Hand Thread, 2.500" under head length. These extra-long ARP wheel studs are designed for today's thick-centered high-performance and racing wheels. These chromemoly steel studs are heat-treated and have a 190,000 psi tensile strength rating.
Det som skiljer bultarna åt:
Mazda Orginal => Knurl diameter 0.515" = 13.08mm, Längd = 1.750"= 44.45mm
100-7719 => Knurl diameter/längd 0.507/0.335" = 12.8778/8.509mm, Längd = 2.750"= 69.85mm
100-7708 => Knurl diameter/längd 0.509/0.315" = 12.9286/8.001mm, Längd = 2.500"= 63.5mm Saknar "Quickstart" (L3)
110-7719 kostar 400:-/hjul
och 100-7708 kostar 225:-/hjul
Passar till: 1.6 Fram & Bak + 1.8 Fram
100-7708 satsen är 5 bultar per sats vilket innebär att om vi beställer 4 satser så räcker det till 5 bilar.
Summa sumarum:
225:- x 0.8 x 4 hjul x 4 satser = 2880:-
2880 / 5 bilar = 576:-/person
God Jul!
Först till kvarn:
1. Henrik Pihl
2. Dennis Kullman ?
3.
4.
5.
Info: http://video.arp-bolts.com/catalog/ARPCatalog.pdf
Tough enough for competition. 1.6L front and rear and 1.8L front studs Wheel Studs, Press-In, 12mm x 1.5 Right Hand Thread, 2.500" under head length. These extra-long ARP wheel studs are designed for today's thick-centered high-performance and racing wheels. These chromemoly steel studs are heat-treated and have a 190,000 psi tensile strength rating.
Det som skiljer bultarna åt:
Mazda Orginal => Knurl diameter 0.515" = 13.08mm, Längd = 1.750"= 44.45mm
100-7719 => Knurl diameter/längd 0.507/0.335" = 12.8778/8.509mm, Längd = 2.750"= 69.85mm
100-7708 => Knurl diameter/längd 0.509/0.315" = 12.9286/8.001mm, Längd = 2.500"= 63.5mm Saknar "Quickstart" (L3)
- Attachments
-
- ARP.JPG (20.32 KiB) Viewed 5384 times
Last edited by Cyberoid on Tue 23 Dec 2008, 21:16, edited 1 time in total.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Längre hjulbultar
Jag är på!
Re: Längre hjulbultar
Jag anade det!Dennis Kullman wrote:Jag är på!
Har vi några fler 1.6 liters åkare som vill ha ordentliga navbultar? Eller om 2st 1.8 liters åkare går ihop och delar på ett varsitt framkit kanske?
1. Henrik Pihl
2. Dennis Kullman
3.
4.
5.
Re: Längre hjulbultar
Låter intressant. Jag skulle kunna tänka mig att montera spacers. Det känns onödigt att ha hjulen långt inne i hjulhuset som på en Porsche 356. Nu är det ju inte trådens ämne, men var köper man då spacers till vettigt pris?
Och öppna hjulmuttrar, för den delen...
Och öppna hjulmuttrar, för den delen...
Re: Längre hjulbultar
Det finns spacers på biltema. Hur bra de funkar vet jag faktiskt inte, men jag tror Josen har använt sig av dom? Annars får man väl kanske ställa sig vid svarven igen?Max wrote:Låter intressant. Jag skulle kunna tänka mig att montera spacers. Det känns onödigt att ha hjulen långt inne i hjulhuset som på en Porsche 356. Nu är det ju inte trådens ämne, men var köper man då spacers till vettigt pris?
Och öppna hjulmuttrar, för den delen...
Öppna hjulmuttrar i aluminium blir nästa objekt att leta efter. Tänkte kolla hos den lokala däckshandlaren innan man börjar skicka delar runt halva världen. Annars har Good Win Racing väldigt fina och billiga men de är restade för tillfället. Finns åter i lager i Januari.
Re: Längre hjulbultar
Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.
IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
Re: Längre hjulbultar
Centreringsringarna har egentligen ingen mer funktion än att just centrera fälgarna vid montering. Därav namnet. Men i och med att muttrarna är koniska så centeraras det ändå. Man får bara se till att dra fälgen "korrekt". Kraften ska ju inte tas upp av den lilla (plast)ringen utan överföras i friktionsförbandet mellan fälg och nav. Vikten av en ocentrerad spacer kan man nog bortse ifrån med tanke på dess låga vikt och avståndet till rotationscentrum.Max wrote:Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.
IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
Det är min uppfattning, men jag vet att det finns folk som tycker annorlunda. Det gör det alltid. Men det skadar ju inte att skaffa bättre spacers (med styrning) än Biltemas i alla fall.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Längre hjulbultar
Har lite praktiska erfarenheter av att använda spacers utan styrning, både på Miatan och en Saab 9-5.(tunga hjul + tung bil)...Cyberoid wrote:Centreringsringarna har egentligen ingen mer funktion än att just centrera fälgarna vid montering. Därav namnet. Men i och med att muttrarna är koniska så centeraras det ändå. Man får bara se till att dra fälgen "korrekt". Kraften ska ju inte tas upp av den lilla (plast)ringen utan överföras i friktionsförbandet mellan fälg och nav. Vikten av en ocentrerad spacer kan man nog bortse ifrån med tanke på dess låga vikt och avståndet till rotationscentrum.Max wrote:Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.
IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
Det är min uppfattning, men jag vet att det finns folk som tycker annorlunda. Det gör det alltid. Men det skadar ju inte att skaffa bättre spacers (med styrning) än Biltemas i alla fall.
Saaben hade 10 mm spacer fram utan styrning och hjulen monterades och drogs som vanligt. Första km kändes allt ok, till jag körde på en liten asfaltskant vid ett vägbygge. Detta gav omedelbart ett obalans fram och som förvann vid omdraging av hjulen. Minsta lilla man var emot en ojämnhet så uppstod det obalans. Behöver knappt påpeka att dessa spacers ligger på hyllan nu..
Nästan samma sak upplevdes med miatan med då jag hade bekymmer med det sk "60 mph shimmy" som uppstod ibland då hemgjorda 15mm spacer utan styrning monterades. Ibland blev det ok när man monterade hjulen och nästa gång inte. Problemet försvann när spacer med styrning monterades!
Utan styrning får dessutom bultarna ta all radiell last, och med tjockare spacer blir det lättare att "böja" bultarna, än om fälgen ligger an direkt mot navet pga sträckningen i en längre bult! Var detta som hände med Saaben då jag har kört med fälgar utan navstyrning/centreringsringar på Saaben och det har funkat klockrent utan spacer. Detta är även anledningen till att tex H&R:s spacer som är tjockare än 20 mm har nya bultar monterade på spacerna och dessa dras fast med originalbultarna!
Hur kommer det att funka med 10 -15 mm spacer utan styrning på bana med lite "kurbsåka"?
Rekommenderar att pressa i bultarna bakifrån med en hydraulpress el dyl då det krävs rejält med kraft att dra igenom dom med en mutter. Lyckades faktiskt att dra av en H&R bult innan den ens hade bottnat mot navet. Nu är ju ARP bultarna 0.15 mm smalare i splinesen så det bör gå ganska enkelt! Att tänka på är att efterdra hjulen några gånger med nya bultar monterade innan dom har bottnat riktigt om dom monteras på plats!
Ev kan OMP ha styrda spacer utan bult...
Re: Längre hjulbultar
Intresset för gruppköp verkar lite svalt just nu. Precis som vädret utanför. Kanske finns det ett samband? Själv behöver jag dessa pinnbultar och lägger en beställning för egen del inom kort.
Re: Längre hjulbultar
Jag bangar ur, som det ser ut nu.
Re: Längre hjulbultar
Det är ju kul att ordna samköp men det blir inte så mycket dyrare att köpa på egen hand heller. Så det spelar egentligen inte så stor roll.Max wrote:Jag bangar ur, som det ser ut nu.
Re: Längre hjulbultar
Ehhhh, inom kort blev visst ca 1.5år men det är ju iofs kort i vissa sammanhang. Nu har jag i alla fall fått hem min beställning av längre navbultar ifrån ARP. Jag bestämde mig för att köra på 100-7708 vilket är en GM (Camaro/Corvette) som ska passa enligt tidigare info:Cyberoid wrote:Intresset för gruppköp verkar lite svalt just nu. Precis som vädret utanför. Kanske finns det ett samband? Själv behöver jag dessa pinnbultar och lägger en beställning för egen del inom kort.
Mazda Orginal => Knurl diameter 0.515" = 13.08mm, Längd = 1.750"= 44.45mm
100-7719 => Knurl diameter/längd 0.507/0.335" = 12.8778/8.509mm, Längd = 2.750"= 69.85mm
100-7708 => Knurl diameter/längd 0.509/0.315" = 12.9286/8.001mm, Längd = 2.500"= 63.5mm Saknar "Quickstart" (L3)
Jag blev dock väldigt skeptisk när jag tryckte ut en navbult fram och jämförde med. De ser onekligen väldigt olika ut och splines:en greppade inte självmant i navet. Är det någon som verkligen använt sig av dessa bultar eller är det bara så att de "bör passa enligt katalogen"?
Det ser ut som om det är färre splines än på orginalet? (lite färgkodning för att förtydliga. Tänkte att man kunde lura ögat med slitna splines och lägre höjd)
- Attachments
-
- CIMG0560.jpg (124.76 KiB) Viewed 4989 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Längre hjulbultar
Bara 2ahandsuppgifter från snåla SpecMiatister, finns det risk för att de roterar eller inte bottnar ordentligt?Cyberoid wrote:Jag blev dock väldigt skeptisk när jag tryckte ut en navbult fram och jämförde med. De ser onekligen väldigt olika ut och splines:en greppade inte självmant i navet. Är det någon som verkligen använt sig av dessa bultar eller är det bara så att de "bör passa enligt katalogen"?
Det ser ut som om det är färre splines än på orginalet? (lite färgkodning för att förtydliga. Tänkte att man kunde lura ögat med slitna splines och lägre höjd)
Det kan ju iofs bli svårt att få dit originalare senare om man våldar in andra "splines" (men naven fram är ju konsumtionsvara, men bak är det ovanligare att byta)..
Re: Längre hjulbultar
Efter ett par försök så lyckades jag räkna splinesen. Orginal sitter det 40st splines och GM bulten har 28st.
Jänkare......
Jänkare......
Re: Längre hjulbultar
Nja, det där ser ju inte helt rätt ut...
Ett tips annars när du monterar är att använda loctite och dra åt dem med en öppen hjulmutter så att de sitter ordentligt i botten. Det är annars lätt att slå loss dem vid hjulbyte. Om du har loss naven så kan du naturligtvis även slå bakifrån med hammare men det är inte så bra för loctiten...
Ett tips annars när du monterar är att använda loctite och dra åt dem med en öppen hjulmutter så att de sitter ordentligt i botten. Det är annars lätt att slå loss dem vid hjulbyte. Om du har loss naven så kan du naturligtvis även slå bakifrån med hammare men det är inte så bra för loctiten...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!